یکی از مشکلات رایجی که در اکثر دستگاه های کپی دیده می شود، مشکل خط انداختن دستگاه کپی است که عملا کارایی و کیفیت کار دستگاه را به شدت کاهش می دهد. زمانی که دستگاه کپی مورد نظر شروع به خط انداختن روی برگه های کپی شده می کند، در زمان چاپ اسناد، مدارک و حتی تصاویر مختلف روی برگه یک سری خط و خطوط اضافی دیده می شود که عملا برگه ها کیفیت لازم را ندارند و به کار نمی آیند. مشکل خط انداختن فتوکپی خصوصا در مواردی که دستگاه در یک انتشاراتی یا یک مرکز بزرگ چاپ و پرینت مورد استفاده قرار می گیرد می تواند دردسر ساز باشد و روند کار را مختل کند. بنابراین رفع مشکل خط انداختن دستگاه کپی در اسرع وقت مهم ترین اولویت افراد است.

این مشکل می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و در دستگاه های مختلف خانگی و اداری نیز بدون در نظر گرفتن مدل و برند دستگاه ایجاد شود. در ادامه با بررسی دلایل مختلفی که موجب می شود دستگاه کپی خط بیاندازد، راه کار های رفع آن را نیز بررسی می کنیم.

 

مشاوره آنلاین زودکمک

چرا دستگاه کپی شروع به خط انداختن می کند؟

در بسیاری از مواقع مشکل خط انداختن دستگاه کپی صرفا به مشکلات خود دستگاه ربط ندارد و بی کیفیتی مواد مصرفی موجب بروز این مشکل می شود. برای مثال اگر از کاغذ هایی با کیفیت پایین استفاده شود یا این که کاغذ ها دارای چروک یا رطوبت باشند، ممکن است هنگام چاپ روی آن ها خطوط اضافه ای مشاهده شود. علاوه بر این در صورت مناسب نبودن و بی کیفیت بودن تونر، اصل نبودن و سازگار نبودن کارتریج دستگاه و از همه مهم تر کثیفی دستگاه کپی ممکن است شاهد خط انداختن فتوکپی مورد نظر باشیم.

در نهایت هم مشکلات سخت افزاری مختلف دستگاه کپی مانند وجود خط و خش هایی روی درام و یونیت درام و مواردی مشابه می تواند دلیل این خط اندازی دستگاه کپی روی برگه های چاپ شده باشد. با توجه به این موارد در برخی گزینه ها می توان مشکل را برطرف کرد. گاهی نیز باید برای رفع مشکل به مراکز تعمیرات تخصصی دستگاه های کپی مراجعه کرد. سامانه جامع آنلاین زودکمک به عنوان یک سامانه آنلاین با سرویس های با کیفیت در محل، می تواند در زمینه رفع مشکلات انواع دستگاه های کپی و تعمیر ماشین های اداری سرویس های لازم را به کاربران ارائه دهد.

 

خط انداختن دستگاه کپی

 

راه کار های رفع مشکل خط انداختن دستگاه کپی

برای این که بتوان مشکل خط انداختن فتوکپی را برطرف کرد باید در قدم اول دستگاه را بررسی و برخی مشکلات مختلف در آن را رصد کرد. اگر مشکل در حد کثیفی دستگاه یا مناسب نبودن متریال مصرفی باشد، می توان آن ها را به راحتی برطرف کرد. اما اگر مشکل خط انداختن دستگاه کپی به دلیل خرابی برخی قطعات باشد، باید برای تعمیر و تعویض این قطعات به مراکز تعمیرات تخصصی دستگاه های کپی مراجعه کرد. برای عیب یابی باید مسیر های زیر را دنبال کرد.

برگه ها و کیفیت آن ها را بررسی کنید

در قدم اول برای تشخیص دلیل خط انداختن دستگاه کپی باید برگه ها و کیفیت شان را بررسی کنید. مطمئن شوید هیچ خط و خطوط اضافه ای روی برگه ها وجود ندارد و آن ها ضخامت و کیفیت لازم را دارند. همچنین نباید روی برگه ها منگنه یا هر گونه گیره یا چیز اضافه ای وجود داشته باشد. همین منگنه ها می توانند باعث وجود یکسری خط خطوط روی برگه های چاپ شده شوند. بنابراین در قدم اول مطمئن شوید برگه ها کاملا تمیز، سالم، فاقد آلودگی، چین و چروک و هر گونه گیره و سنجاقی باشند تا در ادامه برای تشخیص دلیل خط انداختن فتوکپی به سراغ گزینه های دیگر برویم.

تمیزی دستگاه کپی را بررسی کنید

اگر از سلامت و تمیزی برگه ها مطمئن شدید و باز هم شاهد خط انداختن دستگاه کپی بودید، باید این بار تمیزی و فاقد آلودگی بودن دستگاه کپی و خصوصا شیشه آن را بررسی کنید. شیشه ممکن است دارای گرد و غبار یا تونر های اضافی باشد. همچنین ممکن است پرز های اضافی کاغذ نیز روی آن جمع شده باشد. در ادامه نیز به دلیل تماس مستقیم شیشه با برگه هایی که برای چاپ در دستگاه قرار داده می شوند، این آلودگی ها به برگه ها انتقال داده می شود و خطوط اضافه روی آن ها می افتد.

تونر های اضافی روی شیشه نیز می توانند روی برگه خط بیاندازند. بنابراین در صورت کثیفی شیشه باید آن را با یک دستمال تمیز و بدون پرز تمیز کنید تا مشکل خط انداختن فتوکپی برطرف شود. توصیه می شود هر از چند گاهی به صورت دوره ای حتما دستگاه و خصوصا شیشه آن را تمیز کنید و از تجمع گرد و غبار و آلودگی روی آن جلوگیری نمایید.

تعمیر دولوپر دستگاه کپی به صورت حرفه ای و با ارائه گارانتی

فضای درون دستگاه را تمیز کنید

بعد از بررسی کاغذ ها و شیشه دستگاه کپی، نوبت به بررسی تمیزی فضای داخل دستگاه کپی می رسد. اگر این فضای داخلی نیز کثیف باشد و با آلودگی ها احاطه شده باشد، می تواند عامل خط انداختن دستگاه کپی محسوب شود. وجود هر گونه شی خارجی در دستگاه مانند باقی مانده های کاغذ یا برخی لکه ها و تونر های اضافی در فضای داخلی دستگاه کپی می تواند خطوطی اضافی را روی برگه به جای بگذارد.

اگر مدت زمان زیادی از کارکرد دستگاه می گذرد و در این مدت دستگاه تمیز نشده باشد، تجمع تونر و جوهر های اضافی در دستگاه می تواند به مرور روی کیفیت چاپ تاثیر بگذارد و موجب خط اندازی دستگاه کپی روی برگه ها شود. یکی از بخش های داخلی دستگاه کپی که تمیز کردن آن می تواند نتیجه بخش باشد، گرد گیری و تمیز کردن سینی کاغذ است، جایی که کاغذ ها جهت کپی در آن قرار داده می شوند.

اسلاید شو را بررسی کنید

قطعه ای به نام اسلاید شو در دستگاه های کپی وجود دارد که وظیفه آن تمیز کردن قطعات و بخش های داخلی دستگاه کپی است. اما گاهی اوقات خود این قطعه کثیف می شود و به دلیل آلوده شدن آن دستگاه شروع به خط انداختن روی برگه های کپی می کند. در نتیجه خود اسلاید شو به جای این که کیفیت چاپ را بهبود ببخشد موجب تقلیل آن خواهد شد. برای همین منظور و رفع مشکل خط انداختن دستگاه کپی باید این قطعه را تمیز کرد.

مشکل در قطعات سخت افزاری دستگاه کپی

اگر با وجود تمام راه کار های بالا مشکل خط انداختن فتوکپی برطرف نشود و همچنان نیز دستگاه روی برگه خط بیاندازد، باید سلامت قطعات سخت افزاری مختلف دستگاه که در پروسه چاپ دخیل هستند را بررسی کرد. قطعاتی مانند کارتریج، تونر، درام، یونیت درام، کمربند انتقال، غلتک و سایر بخش های دخیل در چاپ می توانند دلیل خط انداختن دستگاه کپی باشند.

برای مثال اگر کارتریج درست در جای خود قرار نگرفته باشد یا به دلیل آسیب دیدن استوانه کارتریج، کیفیت و عملکرد آن کاهش یافته باشد، باید با نصب درست آن یا تعویض کارتریج دستگاه کپی مشکل را برطرف کرد. همچنین در صورت وجود خط و خش روی درام ممکن است شاهد خط اندازی دستگاه کپی روی برگه ها باشیم. بنابراین باید دستگاه برای عیب یابی تخصصی به یک مرکز تعمیراتی معتبر ارجاع داده شود تا مشکل در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود.

رفع مشکل خط انداختن دستگاه کپی با تعمیر و تعویض قطعات

اگر مشخص شد که مشکل خط اندازی دستگاه کپی به مشکلات سخت افزاری این دستگاه ها ارتباط دارد، باید با تعمیر یا تعویض این قطعات مشکل را برطرف کرد. برای مثال می توان با شارژ کارتریج در محل، مشکل خط انداختن دستگاه کپی را رفع کرد. تعمیر و تعویض درام، غلتک یا کمربند انتقال از موارد دیگری است که باید در مراکز تعمیرات تخصصی برای رفع مشکل خط انداختن فتوکپی انجام داد. بلید، فیوزینگ و کارتریج نیز قطعات دیگری هستند که ممکن است برای رفع مشکل خط اندازی دستگاه کپی نیاز به تعویض آن ها باشد.

رفع مشکل خط انداختن دستگاه کپی

نکات مهم در خصوص رفع مشکل خط اندازی دستگاه کپی

در این جا به صورت مختلف دلایل خط انداختن دستگاه کپی و برخی از راه کار های رفع آن ها را بررسی کردیم. در کل توصیه می شود به صورت منظم در دوره های مشخصی حتما دستگاه کپی را سرویس کرده و بخش های مختلف آن مانند شیشه، سینی کاغذ و اسلاید شو را تمیز کنید. علاوه بر این حتما از مواد مصرفی اصلی و سازگار با مدل دستگاه کپی که دارید استفاده کنید تا با مشکل خط انداختن فتوکپی مواجه نشوید.

در نهایت در خصوص نیاز به سرویس، تعمیر و تعویض قطعات حتما از مراکز تخصصی کمک بگیرید تا مطمئن شوید حتما از قطعات با کیفیت و اصلی برای دستگاه استفاده می شود. در خصوص زود کمک این مزیت برای کاربران وجود دارد که می توانند بدون نیاز به جا به جایی دستگاه، از خدمات در محل کارشناسان مجرب این مرکز بهره مند شوند و به این ترتیب از آسیب های احتمالی دستگاه در حین جا به جایی جلوگیری نمایید. برای ثبت سفارش تعمیر در این سامانه، می توانید از مقاله آموزش ثبت درخواست در زود کمک استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران