منظور از سایه انداختن دستگاه کپی، وقتی است که در کنار متن و حروف و یا هر شکلی در برگه کپی شده، طرحی مشابه از همان نوشته و یا شکل با رنگی کمرنگ تر چاپ شده و همانند یک سایه عمل میکند. درست مانند اینکه دو بار اما با فاصله ای بسیار کم در برگ، فرایند چاپ در یک برگه تکرار شده است. چاپ سایه در دستگاه کپی دلایل مشخصی دارد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت و برای حل این مشکل نیز راهکارهای ثابتی وجود دارد. پس با ما در بررسی علل سایه انداختن دستگاه کپی و راهکارهای رفع آن همراه باشید.

سایه انداختن دستگاه کپی

دلایل سایه انداختن دستگاه کپی

دلایل اصلی سایه انداختن دستگاه کپی موارد زیر است که در ادامه به شرح هر یک و نحوه جلویگیری از آن ها خواهیم پرداخت.

  1. وجود آلودگی روی برگه‌ها

  2. جای‌گیری نامناسب برگه در دستگاه

  3. کثیفی شیشه اسکنر دستگاه

  4. کثیف بودن فضای داخلی

  5. باقی ماندن جوهر یا تونر

  6. مشکلات سخت‌افزاری

همانطور که گفته شد، دلایل سایه انداختن دستگاه کپی مشخص است. خرابی کارتریج، درام یا واحد فیوز در بدترین شرایط، و کثیفی شیشه تخت اسکنر در ساده ترین شرایط جزء دلایل اصلی بروز این مشکل هستند. پیش از هر کاری، صفحه شیشه ای اسکنر را تمیز کنید تا مطمئن شوید که هیچ گرد و و غبار یا لکه ای بر روی آن وجود نداشته باشد.

جهت دریافت خدمات تعمیر دستگاه کپی و سرویس دوره ای تمامی ماشین های اداری می توانید با شماره 1662 تماس حاصل نمایید.

مشاوره آنلاین زودکمک

زیرا آلودگی می تواند در انتشار نور تاثیرگذار بوده و تصویر به درستی اسکن نشود. جایگیری و نوع نادرست برگه ها دلیل دیگر چاپ سایه در دستگاه کپی است. جایگیری نادرست کارتریج، خرابی کارتریج، واحد فیوز و خرابی یا کثیفی درام در کنار پودر نامناسب و ناخالص می تواند علت های دیگر بروز این مشکل باشد.

دلایل سایه انداختن دستگاه کپی

بررسی علل سایه انداختن دستگاه کپی و راهکارهای رفع آن


1. وجود آلودگی روی برگه‌ها

یکی از دلایلی بروز این مشکل وجود آلودگی روی برگه‌ها است. در صورتی که روی برگه‌ها هرگونه آلودگی یا گرد‌و‌غبار وجود داشته باشد، می‌تواند باعث ایجاد سایه در نوشته‌ها شود. برای رفع این مشکل، برگه‌ها را قبل از قرار دادن در دستگاه کپی، تمیز کنید و از برگه های تمیز و بدون آلودگی استفاده کنید.

2. جای‌گیری نامناسب برگه در دستگاه کپی

در صورتی که برگه‌ها به‌درستی در جای خود قرار نگیرند، ممکن است باعث ایجاد سایه در نوشته‌ها یا ایجاد طرح‌ بر روی برگه‌ها شوند؛ بنابراین جای‌گیری صحیح برگه‌ها در دستگاه کپی از اهمیت بالایی برخوردار است.  پس هنگام قرار دادن برگه‌ها در دستگاه کپی به جای‌گیری صحیح آن دقت داشته باشید.

3. کثیفی شیشه اسکنر در دستگاه کپی

اگر در جای گیری برگه ها مشکلی وجود نداشت، کثیفی شیشه اسکنر دستگاه کپی را چک کنید. این مسئله یکی از رایج‌ترین علل سایه انداختن دستگاه کپی است که می‌تواند باعث انتقال آلودگی و کثیفی به برگه‌های کپی شده شود. برای رفع این مشکل، لازم است شیشه اسکنر را با یک دستمال نرم تمیز کنید و آثار گرد‌و‌غبار، لکه‌ها و خطوط را از روی آن پاک کنید.

تمیز کردن شیشه اسکنر باعث می شود نور به‌ خوبی در آن منتشر شده و تصاویر و اسناد به‌ درستی و با وضوح اسکن می‌شوند.

سایه انداختن دستگاه کپی با کثیفی شیشه اسکنر

4. کثیف بودن فضای داخلی دستگاه کپی

علاوه‌ بر شیشه اسکنر، فضای داخلی دستگاه کپی نیز باید همیشه تمیز باشد. وجود هرگونه آلودگی و گرد‌و‌خاک می‌تواند باعث بروز مشکل در فرآیند چاپ و در نهایت موجب سایه‌ انداختن دستگاه کپی شود. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل لازم است تا تمیز کردن و نظافت داخلی دستگاه کپی را به‌صورت دوره‌ای و منظم انجام دهید.

5. باقی ماندن جوهر یا تونر در دستگاه کپی

در صورتی‌ که جوهر یا تونر در دستگاه باقی بماند، کیفیت چاپ از بین می‌رود و نوشته‌های برگه‌ها سایه‌دار می‌شوند. هنگامی که جوهر یا تونر به پایان می‌رسد، باید آن را با‌ دقت و به‌ درستی تعویض کنید. می توانید طبق دفترچه راهنما دستگاه عمل کنید یا از یک تکنسین بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

علت سایه انداختن فتوکپی

6. مشکلات سخت‌افزاری در دستگاه کپی

در صورتی که علت سایه انداختن دستگاه کپی ناشی از آلودگی برگه‌ها، کثیفی شیشه اسکنر و وجود آلودگی در دستگاه کپی نباشد، باید قطعات داخلی و سخت‌افزاری دستگاه بررسی شوند و از سلامت آن‌ها مطمئن شود. مشکلاتی مانند خرابی کارتریج، غلتک دستگاه، درام یا واحد فیوز و استفاده از پودر ناخالص و بی‌کیفیت می‌توانند باعث چاپ سایه‌دار در دستگاه کپی شوند.

بررسی و تعمیر قطعات داخلی و سخت‌افزاری دستگاه کپی از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید از یک تکنسین تعمیر دستگاه کپی کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : ارور خالی بودن کارتریج

راه کار حل مشکل چاپ سایه در دستگاه کپی

اولین اقدام برای رفع مشکل سایه انداختن دستگاه کپی، تمیز کردن شیشه اسکنر است که در بالا توضیح داده شد. اگر بعد از پاک کردن شیشه و بررسی کاغذها مشکل حل نشد، به سراغ کارتریج و درام بروید. در بسیاری از مواقع تمیز کردن کارتریج و درام می تواند مشکل را برطرف کند. اما اگر مشکل برطرف نشد، باید به سراغ بررسی دقیق تر کارتریج و درام بروید.

ممکن است خرابی در یکی از دو دلیل دیگر روز مشکل باشد. در صورتی که دانش و تجهیزات کافی برای تعمیر و یا بررسی کارتریج را ندارید، توصیه می کنیم که به یک تعمیرکار متخصص رجوع کنید. شما می توانید با استفاده از سامانه زودکمک در اسرع وقت به خدمات تعمیر دستگاه کپی در محل دسترسی پیدا کنید.

کارشناسان خبره ما در این سامانه علاوه بر ارائه بهترین خدمات در بالاترین سطح، با ارائه ضمانت نامه تعمیر، کیفیت تعمیر را تضمین می کنند. در صورتی که کارتریج و درام سالم باشند، این احتمال وجود دارد که مشکل در فیوزینگ دستگاه کپی باشد.

این بخش گرمای لازم برای پاچیده شدن تونر را براساس طرح چاپ تامین میکند و تامین گرما در محل سایه ها باعث می شود تا تونر در آن محل به کاغذ بچسبد. در نهایت از از سلامت فیوزینگ دستگاه کپی مطمئن هستید، به سراغ تونر بروید. تعویض تونر می تواند این مشکل را حل کند.

راه کار حل مشکل چاپ سایه در دستگاه کپی

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران