علت بوی سوختگی تلویزیون

علت بوی سوختگی تلویزیون چیست؟! شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در حین تماشای تلویزیون، متوجه بوی سوختگی که از دستگاه می آید شده باشید. این مشکل زمانی به وجود می آید که قطعه یا قطعاتی به دلیل ایجاد خرابی، بیش از حد معمول جریان الکتریکی مصرف کرده و در نتیجه انرژی بیشتری هم به گرما تبدیل می کنند که این گرمای زیاد در قطعاتی که ساختار پلاستیکی دارند باعث ایجاد سوختگی فیزیکی شده و بوی ناشی از آن در هوای اطراف منتشر می شود. در این مقاله قصد داریم که دلایل احساس بوی سوختگی از تلویزیون را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

علت بوی سوختگی تلویزیون

مشاوره آنلاین زودکمکتعمیر تلویزیون سامسونگ با قطعات اورجینال

دلایل بوی سوختگی تلویزیون

در این بخش به دلایلی که موجب منتشر شدن بوی سوختگی از تلویزیون می شوند اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • خرابی قطعات داخلی تلویزیون

  • گرم شدن زیاد تلویزیون

  • خراب شدن فن های خنک کننده تلویزیون

در ادامه، هر یک از این عوامل را شرح می دهیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

خرابی قطعات داخلی و منتشر شدن بوی سوختگی از تلویزیون

معیوب شدن و خرابی قطعات داخلی دستگاه یکی از عوامل بوی سوختگی تلویزیون است. این خرابی می تواند به علت جریانات برق، حرارت زیاد و داغ شدن قطعات، فرسوده شدن و استهلاک قطعات رخ دهد. در این صورت لازم است که برای تعمیرات تخصصی تلویزیون اقدام کرد.

گرم شدن زیاد تلویزیون

گرمای زیاد یکی از اصلی ‌ترین عواملی است که موجب بروز بوی سوختگی تلویزیون می شود. روشن ماندن تلویزیون برای مدت زمان طولانی موجب داغ شدن و سوختن سطوح داخلی تلویزیون و انتشار بوی نامطبوع از آن می شود. همچنین، مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت تلویزیون، مانند پلاستیک‌ ها، رزین‌ ها و مواد عایق، ممکن است به علت حرارت زیاد بسوزند و بوی سوختگی ایجاد کنند.

مشاوره آنلاین زودکمکعلت داغ شدن تلویزیون چیست؟

خراب شدن فن های خنک کننده تلویزیون

وظیفه فن های خنک کننده تلویزیون، حفظ دمای مناسب قطعات الکترونیکی دستگاه است. در صورت معیوب شدن این فن ها و درست عمل نکردن آن ها یا انباشته شدن گرد و غبار زیاد روی آن ها ممکن است بوی سوختگی از تلویزیون منتشر شود.

علت انتشار بوی سوختگی از تلویزیون تازه خریداری شده

گاهی ممکن است بعد از روشن کردن و استفاده از تلویزیونی که تازه خریده اید، متوجه بوی سوختگی که از آن منتشر می شود شوید. این بو ناشی از گرم شدن ساختار فیزیکی آن دسته از قطعات تلویزیون است که دارای پوشش پلاستیکی هستند. در این مواقع جای نگرانی نیست و معمولا بوی سوختگی پس از چند روز استفاده از دستگاه از بین می رود.

چگونه از بوی سوختگی تلویزیون جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از بوی سوختگی تلویزیون به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده درست از تلویزیون و روشن نگه نداشتن بدون استفاده آن برای مدت طولانی. با این اقدام می توانید از داغ شدن زیاد دستگاه و خرابی، سوخته و فرسوده شدن قطعات جلوگیری کنید.

  • با ایجاد یک سیستم تهویه مناسب از جریان داشتن هوا در اطراف تلویزیون مطمئن شوید. تهویه مناسب و جریان داشتن هوا موجب بیرون آمدن حرارت ایجاد شده در داخل دستگاه می شود و از داغ شدن قطعات جلوگیری می کند.

  • همواره تلویزیون خود را تمیز نگه دارید. با استفاده از پارچه ای نرم و تمیز گرد و غبار سطوح بیرونی دستگاه را پاک کنید. تمیز نگه داشتن تلویزیون و جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل آن در جلوگیری از انتشار بوی سوختگی از تلویزیون بسیار موثر است.

مشاوره آنلاین زودکمکعلت قرمز شدن صفحه تلویزیون و روش رفع این مشکل

سوالات متداول در خصوص انتشار بوی سوختگی از تلویزیون

بوی سوختگی تلویزیون نشانه خراب بودن قطعات داخلی دستگاه است؟

بله، بوی سوختگی تلویزیون می ‌تواند نشانه معیوب شدن قطعات داخلی دستگاه باشد. این بو معمولاً به مشکلاتی مانند حرارت زیاد، آسیب در قطعات الکترونیکی تلویزیون، سوختن قطعات یا خطر آتش سوزی اشاره دارد. علاوه بر این، اگر یک قطعه الکترونیکی درون تلویزیون سوخته شده یا آسیب دیده باشد، ممکن است تأثیر منفی بر روی سایر قطعات بگذارد. این امر می‌ تواند باعث نقص کلی در عملکرد تلویزیون شده و در نهایت منجر به تعمیر یا تعویض قطعات شود.

همچنین، انتشار بوی سوختگی از تلویزیون ممکن است نشانه‌ حرارت زیاد در مدارها و اتصالات داخلی دستگاه باشد. این افزایش دما می ‌تواند باعث آسیب به مدار ها، قطعات جانبی و اتصالات شود و عملکرد تلویزیون را تحت تأثیر قرار دهد.

علت بوی سوختگی در تلویزیون های LED چیست؟

روشنایی صفحه این تلویزیون ها از لامپ های LED تامین شده که به آن بک لایت گفته می شود. بوی سوختگی در تلویزیون های ال ای دی می تواند ناشی از سوختن لامپ های بک لایت، سوختن قطعات برد پاور در اثر عواملی مانند نوسان برق و جریان کشیدن لامپ های بک لایت و تاثیر آن روی کاغذ رفلکتور بخش بک لایت تلویزیون باشد.

علت بوی سوختگی در تلویزیون های LCD چیست؟

در پشت صفحه این نوع تلویزیون، از لامپ های فلورسنت استفاده می شود که اصطلاحا به این بخش بک لایت می گویند. یکی از علت هایی که موجب بوی سوختگی تلویزیون در این دستگاه ها می شود، جدا شدن لامپ های فلورسنت و ایجاد جرقه در داخل پنل تلویزیون است. همچنین، سوختن فیزیکی قطعات پاور، جدا شدن پایه قطعات مربوط به ولتاژ بک لایت و ایجاد لحیم سردی در پایه چوک های بک لایت هم از دیگر عوامل انتشار بوی سوختگی از تلویزیون هستند.

علت بوی سوختگی در تلویزیون های پلاسما چیست؟

در ساخت تلویزیون های پلاسما از بردهای پاور XMAIN و YMAIN استفاده شده است. این بردها وظیفه شارژ و دشارژ پنل تلویزیون را دارند که همین امر باعث می شود این نوع تلویزیون ها انرژی زیادی مصرف کرده و در نتیجه گرمای بیشتری هم تولید می کنند. این گرما می تواند باعث سوختگی در قطعات مختلف تلویزیون شده و بوی سوختگی از آن ها منتشر می شود.

مشاوره آنلاین زودکمکپیکسل سوختگی در تلویزیون چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

علت بوی سوختگی در تلویزیون های CRT قدیمی چیست؟

در این نوع تلویزیون ها از قطعات با توان مصرفی بالاتر و در نتیجه انرژی اتلافی بیشتر نسبت به سایر تلویزیون ها، استفاده شده است. بوی سوختگی تلویزیون در این مدل ها می تواند ناشی از خرابی قطعاتی مانند لامپ تصویر، ترانس های ولتاژ بالا، مقاومت های وات بالا، خازن های ظرفیت بالا و ولتاژ بالا باشد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران