باز نشدن درب لباسشویی پس از پایان شست و شو یکی از مشکلاتی است که برخی از کاربران این دستگاه ها با آن مواجه می شوند. به طور کلی قفل درب ماشین لباسشویی یک تا دو دقیقه پس از پایان کار به صورت اتوماتیک باز می شود تا کاربر بتواند درب را باز کرده و لباس ها را از آن خارج نماید. اما در صورتی که با باز نشدن درب لباسشویی پس از پایان عملیات شست و شو مواجه شدید چه باید بکنید؟ در ادامه این مقاله به دلایل عمده ای که موجب قفل شدن درب ماشین لباسشویی می شوند پرداخته ایم و سعی کرده ایم تا روش های رفع آن را نیز به طور کامل بیان کنیم. چنانچه پس از اجرای روش های گفته شده باز هم موفق به باز کردن قفل درب ماشین لباسشویی خود نشدید می توانید با تماس با مرکز زودکمک درخواست خود مبنی بر تعمیر لباسشویی در محل را ثبت نمایید. پس از ثبت درخواست و آدرس شما زود کمک اقدام به اعزام تکنسین های حرفه ای به محل می کند. این تکنسین ها تمامی ابزارآلات مورد نیاز خود را به همراه داشته و با استفاده از پیشرفته ترین متدهای تعمیرات ماشین لباسشویی اقدام به رفع ایراد از دستگاه خواهند کرد.

مشاوره آنلاین زودکمک

علل اصلی باز نشدن درب لباسشویی

عوامل متعددی می توانند منجر به باز نشدن درب لباسشویی شوند. به صورت کلی می توان گفت خراب شدن میکروسوئیچ، ایراد در لولای درب دستگاه، تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی، خراب بودن قفل درب و مواردی از این دست از اصلی ترین مشکلاتی هستند که موجب قفل شدن درب ماشین لباسشویی می شوند. در برخی از این موارد کاربر خود می تواند با استفاده از راهکارهای گفته شده مشکل باز نشدن درب ماشین لباسشویی را برطرف کند. اما در مواردی نیز لازم است قطعه یا قطعاتی تعمیر یا تعویض شوند که این کار نیاز به دانش تخصصی داشته و بهتر است در چنین مواردی از تکنسین های متخصص کمک بگیرید تا از وارد شدن خسارت های بیشتر به دستگاه جلوگیری شود. در ادامه به شرح هر یک از عوامل قفل شدن درب لباسشویی و روش رفع آنها می پردازیم.

قفل شدن درب ماشین لباسشویی

باز نشدن درب ماشین لباسشویی به دلیل ایراد در میکروسوئیچ

میکروسوئیچ یکی از بخش های ماشین لباسشویی است که جزو قطعات ایمنی دستگاه طبقه بندی شده و وظیفه جلوگیری از باز شدن واشر هنگام چرخیدن دیگ را بر عهده دارد. وظیفه این قطعه با ریخته شدن آب درون ماشین یا شروع به چرخش دیگ آغاز شده و پس از اتمام فرآیند شست و شو نیز پایان می یابد. وجود هرگونه خرابی یا ایراد در این بخش منجر به باز نشدن درب لباسشویی خواهد شد. اما سوالی که در هنگام مواجهه با قفل شدن درب ماشین لباسشویی برای کاربران به وجود می آید این است که از کجا می توانیم متوجه شویم که باز نشدن درب ماشین لباسشویی به علت خرابی میکروسوئیچ است؟ برای تشخیص و عیب یابی در چنین شرایطی می توانید با استفاده از یک پیچ گوشتی سلامت میکروسوئیچ را تعیین کنید. روش انجام کار بدین صورت است که پیچ گوشتی را در قسمت محرک میکروسوئیچ قرار داده و درب لباسشویی را ببندید. چنانچه درب بسته شد اما عملیات شست و شو آغاز نشد میکروسوئیچ خراب بوده و لازم است آن را تعمیر یا تعویض نمایید. برخی مدل ها نیز خرابی میکروسوئیچ را به وسیله یک ارور روی صفحه نمایش دستگاه نشان می دهند.

ایراد در لولای درب لباسشویی

لولای درب لباسشویی از جنس پلاستیک یا فلز ساخته می شود و وظیفه اتصال درب به بدنه لباسشویی را بر عهده دارد. این لولا همچنین به باز و بسته شدن درب نیز کمک می کند. این بخش بیش از سایر بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد و به همین علت هم بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. استفاده مکرر از ماشین لباسشویی یا حتی بسته ماندن درب ماشین به مدت طولانی می تواند باعث پوسیدگی این لولا و در نتیجه باز نشدن درب لباسشویی شود. برای بررسی سلامت لولای درب لباسشویی باید علاوه بر لولا، پیچ های آن را نیز چک کنید که سالم بوده و سفت بسته شده باشند.

اکثر ماشین لباسشویی هایی که دربشان از بالا باز می شود دارای دو لولا در قسمت پشت درب هستند و باز نشدن درب ماشین لباسشویی در این دستگاه ها عموما ناشی از پوسیدگی یک یا هر دوی این لولاها است. در چنین مواردی بهتر است شرایط لولا و پین های آنها را بررسی کنید. زیرا در برخی موارد تنها پین ها آسیب دیده اند و با تعویض این پین ها می توان مشکل را برطرف کرد. اما چنانچه لولا آسیب دیده باشد برای تعویض آن لازم است که از افراد متخصص کمک بگیرید.

باز نشدن درب ماشین لباسشویی

باز نشدن درب ماشین لباسشویی به دلیل تخلیه نشدن دستگاه

جهت ایمنی دستگاه و کاربر آن، درب ماشین لباسشویی از ابتدای روشن شدن دستگاه قفل شده و تا پایان تخلیه آب ماشین نیز قفل خواهد ماند. چنانچه آب درون مخزن ماشین لباسشویی به طور کامل تخلیه نشود درب قفل مانده و امکان باز کردن آن وجود نخواهد داشت. اگر با مشکل باز نشدن درب لباسشویی مواجه شدید بهتر است ابتدا نگاهی به درون مخزن دستگاه کرده و بررسی کنید که آیا آب درون مخزن به طور کامل تخلیه شده است یا خیر. تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی در پاره ای از موارد به دلیل انتخاب اشتباه برنامه شست و شو و آبکشی رخ می دهد. بنابراین بهتر است برنامه شست و شویی که به ماشین داده اید را مجدد چک کنید. گاهی اوقات نیز گرفتگی و انسداد لوله های تخلیه آب، خرابی پمپ تخلیه ماشین یا ایراد در شیر الکتریکی موجب جمع شدن آب درون دستگاه و باز نشدن درب ماشین لباسشویی می شود. کاربر می تواند شخصا نسبت به باز کردن گرفتگی لوله های تخلیه آب اقدام کند اما در صورتی که ایراد در پمپ تخلیه یا شیر الکتریکی دستگاه باشد توصیه می شود که از دستکاری ماشین لباسشویی خودداری کرده و تعمیر آن را به تکنسین های متخصص بسپارید.

قفل شدن درب ماشین لباسشویی به دلیل ایراد در برد الکترونیکی

برد الکترونیکی یکی از بخش های مهم و بسیار حساس در ماشین های لباسشویی است که وظیفه ارسال فرمان های شست و شو به سایر بخش های ماشین را بر عهده دارد. چنانچه برد دچار ایراد شده باشد درب دستگاه قفل شده و امکان باز شدن آن وجود ندارد. عیب یابی و تعمیر برد الکترونیکی نیازمند مهارت و تخصص است. برای تعمیر برد الکترونیکی لازم است که بدنه لباسشویی باز شود تا کاربر بتواند به برد دسترسی پیدا کرده و آن را از بدنه جدا کند. گاهی اوقات تمیز کردن پایه سوکت های برد و سطح آن می تواند مشکل باز نشدن درب لباسشویی را برطرف کند. قابل ذکر است که برای تعمیر برد الکترونیک لازم است که تمامی قطعات و اجزای آن تمیز شده و قطعاتی که خراب یا نیم سوز شده اند نیز تعویض شوند. مواردی نیز وجود دارند که ایراد در سیم پیچ یا موتور واکس برد موجب باز نشدن درب ماشین لباسشویی شود. رفع مشکل در این موارد نیازمند بررسی تمامی موارد گفته شده توسط تعمیرکاران ماهر و تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده است.

فعال شدن قفل کودک دستگاه

فعال شدن قفل کودک نیز از جمله عواملی است که می تواند منجر به باز نشدن درب لباسشویی شود. دستورالعمل قفل کودک در هر مدل لباسشویی متفاوت بوده و بهترین روش برای پیدا کردن روش غیرفعال کردن آن مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه است. چنانچه به دفترچه راهنمای لباسشویی خود دسترسی ندارید می توانید با جست و جوی عبارت "نحوه باز کردن قفل کودک در ماشین لباسشویی... (مدل ماشین لباسشویی خود را در قسمت نقطه چین بنویسید)" راهنمای آن را پیدا کرده و به کمک آن قفل را باز کنید.

بیشتر بخوانیم : فعال و غیرفعال کردن قفل کودک ماشین لباسشویی

قفل شدن درب ماشین لباسشویی قفل کودک دستگاه

ایراد در قفل حرارتی ماشین لباسشویی

قفل حرارتی یکی از بخش های درب ماشین لباسشویی است که وظیفه دارد در حین چرخش مخزن درب دستگاه را بسته نگه داشته و همچنین از گسترش گرما در ماشین لباسشویی نیز جلوگیری کند. عملکرد این بخش نهایتا دو دقیقه پس از اتمام چرخش پایان یافته و پس از این مدت امکان باز کردن درب فراهم می شود. چنانچه درب ماشین باز نشد می توانید حدود 5 دقیقه دستگاه را خاموش کرده و صبر کنید تا حرارت بدنه ماشین از بین برود. پس از آن در صورتی که قفل حرارتی ایراد نداشته باشد می توانید درب را باز کنید. در صورتی که در این شرایط مشکل باز نشدن درب لباسشویی برقرار بود می توانید با رعایت احتیاط و با وارد کردن یک ضربه به ناحیه زبانه آن را باز کنید. توجه کنید که در زدن ضربه باید بسیار با احتیاط عمل کنید تا خسارت جانبی بیشتری به درب یا بدنه لباسشویی وارد نشود.

قفل شدن درب ماشین لباسشویی به دلیل خرابی دستگیره

دستگیره درب ماشین لباسشویی نیز یکی دیگر از قطعات درگیر در فرآیند باز شدن درب دستگاه است. از همین نکته می توان متوجه شد که چنانچه ایرادی در این قطعه وجود داشته باشد احتمالا باز شدن درب نیز با مشکل مواجه خواهد شد. دستگیره عموما قطعه ساده ای بوده و ایراد آن به معنی شکستگی و خرابی دستگیره است. در صورتی که دستگیره شل شده باشد می توان با اطمینان گفت که این قطعه دچار شکستگی شده و باید آن را تعویض کرد. اگرچه خود دستگیره قطعه ساده ای است اما تعویض آن نیاز به مهارت دارد و بهتر است توسط افراد متخصص انجام شود.

باز نشدن درب لباسشویی و قفل شدن درب

باز نشدن درب ماشین لباسشویی به دلیل گرم شدن دستگاه

عملکرد قطعات درون ماشین لباسشویی بر روی مدارهای الکترونیکی برنامه ریزی شده است. این مدارها نسبت به حرارت حساس بوده و در اثر گرمای زیاد از کار می افتند. در صورتی که متوجه باز نشدن درب لباسشویی شدید بهتر است با دست خود حرارت قسمت درب دستگاه را نیز بررسی کنید. چنانچه گرمای بیش از حدی در این بخش احساس کردید می توان احتمال داد که مدارها  به دلیل حرارت بیش از حد آسیب دیده اند. در چنین شرایطی بهتر است دستگاه را خاموش کرده و چند دقیقه صبر کنید تا دمای آن پایین بیاید. اگر پس از سرد شدن بدنه دستگاه باز هم مشکل قفل شدن درب ماشین لباسشویی پابرجا بود بهتر است از یک تعمیرکار برای رفع مشکل و تعمیر دستگاه کمک بگیرید.

زیاد بودن حجم لباس ها یا گیر کردن آنها

هر دستگاه ماشین لباسشویی یک حجم مشخص برای لباس ها دارد. بیشتر بودن حجم لباس های درون دستگاه نسبت به ظرفیت آن می تواند منجر به وارد شدن آسیب های فراوان به دستگاه و همچنین قفل شدن درب ماشین لباسشویی شود. گاهی نیز ممکن است برخی لباس ها بین درب و محفظه گیر کرده و در نتیجه موجب باز نشدن درب لباسشویی شوند. این موارد را فرد شخصا می تواند بررسی کرده و در صورت وجود آنها را رفع نماید. با بررسی کلید قفل می توان وضعیت گیر کردن لباس ها در وسط درب را بررسی کرده و در صورت امکان آن را رفع نمود. همچنین می توانید فیلم آموزشی بازکردن درب قفل شده لباسشویی را ببینید.

باز نشدن دری لباسشویی زیاد بودن حجم لباس

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران