ویدیوها اکنون یک عنصر اصلی در سراسر پلتفرم های رسانه های اجتماعی هستند و با آن استفاده از نسبت های غیر سنتی افزایش یافته است. امروزه، افراد بیشتری به تماشای محتوا، به‌ویژه محتوای ویدیویی در دستگاه‌های تلفن همراه می‌پردازند. این عمدتاً به دلیل این واقعیت است که محتوای رسانه های اجتماعی در دستگاه های تلفن همراه بیشتر مشاهده می شود که ذاتاً دارای نسبت تصویر عمودی یا پرتره هستند. از آنجایی که محتوا به این شکل مصرف می شود، جلب توجه و جلب توجه بیننده کلیدی است. و استفاده بیشتر از املاک و مستغلات صفحه، حواس ‌پرت ی‌های ناخواسته را از بین می‌برد و محتوای شما را برجسته‌تر روی صفحه نمایش می‌دهد و البته برای سازنده محتوا آسان‌تر است که ویدیوی عمودی فیلمبرداری نماید یا آن را در ادیت به صورت عمودی تبدیل کند تا اینکه از بیننده بخواهد، گوشی هوشمند خود را برای مشاهده در جهت افقی بچرخانید.

کاربر گرامی در صورت نیاز به تعمیر تخصصی دوربین با گارانتی و خدمات پذیرش در محل با زود کمک تماس بگیرید.

ویدیوی عمودی

ویدیوی عمودی

ویدیوی عمودی ویدیویی است که توسط دوربین یا رایانه ایجاد می‌شود و برای مشاهده در ویدیوی عمودی ویدیویی است که توسط دوربین یا رایانه ایجاد می‌شود و برای مشاهده در حالت عمودی در نظر گرفته شده است و تصویری بلندتر از عرض آن تولید می‌کند. دوربین های بدون آینه ایده آل ترین دوربین ها برای فیلمبرداری عمودی هستند. اگر در حال وبلاگ نویسی یا بلاگری  هستید و می خواهید ویدیویی از خود ضبط کنید تا در یوتیوب، اینستاگرام یا سایر سایت ها و رسانه های اجتماعی پست کنید استفاده از دوربین برای این فیلم ‌ها به شما انعطاف‌ پذیری استفاده از لنزهای ماکرو، تله‌فوتو با زاویه دید عریض و... را به همراه سایر ویژگی‌های دوربین که آن را به دستگاهی ایده‌آل برای عکاسی، تبدیل می‌کند، می‌دهد. دلیل این امر تطبیق پذیری دوربین و فایل ویدیویی با کیفیت بالاتر است.

ویدیوهای عمودی از لحاظ تاریخی توسط سازندگان ویدیوی حرفه‌ای کنار گذاشته شده است، زیرا با نسبت ابعاد شکل‌های تصویر متحرک ثابت، مانند فیلم و تلویزیون، و همچنین پخش‌کننده‌های ویدیوی مبتنی بر وب جدیدتر مانند YouTube مطابقت ندارد ، به این معنی که فضاهای سیاه در هر یک از آنها ظاهر می‌شود. سمت تصویر با این حال، محبوبیت اپلیکیشن‌های ویدیویی موبایلی مانند اسنپ چت و به ‌ویژه TikTok که از فرمت پرتره سازگار تر با موبایل استفاده می‌کنند، منجر به افزایش تولید ویدیوی عمودی توسط شرکت‌های تبلیغاتی شده است.

مشاوره آنلاین زودکمک

عکسبرداری و ارسال فیلمهای عمودی

پس از ضبط ویدیو، باید کمی فایل را ادیت نمایید تا به درستی در گوشی هوشمند مشاهده شود.

  • دوربین را به طرف خود بچرخانید و به صورت عمودی فیلم بگیرید، می توانید از منظره یاب الکترونیکی یا از طریق LCD فیلم بگیرید.

  • فایل ویدیویی را به نرم افزار ویرایش ویدیو شخص ثالث مورد نظر خود وارد کنید. پس از وارد کردن به نرم افزار، ویدیو به نظر می رسد که در کنار آن قرار دارد و به صورت افقی پخش شده است.

  • ویدیو را بچرخانید تا به صورت عمودی بایستد.

  • نسبت تصویر را به 9:16 تغییر دهید تا از شر حاشیه های سیاه کناره ها خلاص شوید.

  • ویدیوی خود را Export کنید و در یک ویدیو یا سایت اشتراک گذاری اجتماعی آپلود کنید تا با جهان به اشتراک بگذارید.

برنامه‌های نرم‌افزاری حرفه‌ای و کاربر پسند تری وجود دارند که به شما امکان می‌دهند فیلم خود را برای مشاهده صحیح در جهت عمودی در تلفن هوشمند یا رایانه لوحی تبدیل کنید. شما باید بتوانید در اینترنت جستجو کنید و یکی را پیدا کنید که با سیستم عامل کامپیوتر شما و سطح تجربه ویرایش ویدیو شما سازگار باشد.

ویدیوی عمودی در یوتیوب

پخش‌کننده YouTube به‌طور خودکار خود را با اندازه ویدیوهای آپلود شده تطبیق می‌دهد تا بهترین تجربه مشاهده را بر اساس دستگاه و نسبت تصویر داشته باشید. شما باید مطمئن شوید که ویدیوی عمودی 9:16 شما دارای بالشتک در طرفین نباشد تا به درستی مشاهده شود.

در برنامه ویرایش ویدیوی خود، باید نسبت تصویر را به 9:16 تغییر دهید تا هنگام مشاهده روی دسکتاپ و در برنامه YouTube برای iPhone/iPad و دستگاه های مجهز به اندروید، ویدیو به درستی پخش شود.

ویدیوی عمودی در یوتیوب

دلایل استفاده از ویدیوی عمودی

برای شبکه‌های اجتماعی

باید قبول کرد که اگر قرار باشد در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید، باید محتوایی مناسب با این شبکه‌ها را بسازید و ویدیوهای عمودی بهترین حالت نمایش در چنین برنامه‌هایی را روی موبایل دارند. با توجه به این که اکثر کاربران از روی موبایل شبکه‌های اجتماعی خود را چک می‌کنند، تنها جواب عاقلانه در این زمینه، تولید محتوای عمودی خواهد بود.

فرمت بهتر برای تماشا روی موبایل

بر کسی پوشیده نیست که حالت عمودی نمایش ویدیو، برای کاربران موبایل بسیار بهتر خواهد بود. آمار نشان می‌دهد که کاربران گوشی‌های هوشمند، در 94 درصد مواقع گوشی خود را به صورت عمودی نگه می‌دارند. Jon Steinberg مدیر دیلی میل برگرداندن گوشی تنها برای دیدن ویدیو در حالت تمام صفحه را احمقانه توصیف کرده و سخت بتوان این حرف را نقض کرد. او سپس در گفته‌های خود ادامه داده که اگر ویدیو شما عمودی باشد و تا حدی نیز از کیفیت و محتوای لازم برخوردار باشد، کاربران به تماشای آن ادامه می‌دهند.

هیچ گاه از کاربران لپتاپ خواسته نشده تا دستگاه خود را برعکس کنند تا ویدیوهای عمودی را در حالت تمام صفحه ببینند و چرا باید این مهم از کاربران موبایلی خواسته شود؟ با توجه به رشد تعداد کاربران موبایل و پیشی گرفتن آن‌ها از کاربران دستگاه‌های دیگر، ساخت ویدیوی عمودی بیش از پیش پر اهمیت جلوه می‌نماید.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از لرزش لنز دوربین

پیش روی شبکه های اجتماعی به سمت ویدیوهای عمودی

وقتی تیک تاک و یا اسنپ چت با محوریت قرار دادن ویدیوهای عمودی کار خود را شروع کردند، هیچ کس فکر نمی‌کرد به جایی برسیم که حالا تمامی شبکه‌های اجتماعی خود را ملزم ‌بینند تا به سمت چنین ویدیوهایی بروند. حالا استوری‌های اینستاگرام یا فیسبوک تنها برای ویدیوهای عمودی مناسب هستند و حتی توییتر هم کم کم به سمت این گونه ویدیوها پیش می‌رود.

اگر بخواهید در IGTV اینستاگرام یا در تیک تاک یا بسیاری دیگر از نام‌های بزرگ، برند خود را به نمایش بگذارید، ناگزیر باید محتوای خود را به صورت عمودی بسازید.

فیلمبرداری عمودی

برندهای بزرگ در حال ساخت محتوای عمودی هستند

شما باید همیشه رقابت را با دیگران حفظ کنید و در حال حاضر می‌بینید که برندهای بزرگ در حال تولید محتوای عمودی هستند و طولی نمی‌کشد که همه به سمت چنین ویدیوهایی می‌روند و شما نباید از آن‌ها عقب بمانید. اگر کمی در شبکه‌های اجتماعی بگردید، می‌بینید که برندهای مهمی همچون بنز در حال ساخت تیزرهای عمودی هستند و تنها به انتشار ویدیوهای افقی با برش تصویر اکتفا نمی‌کنند.

نشانه‌هایی که نشان می‌دهد ویدیوهای عمودی عملکرد بهتری دارند

با توجه به ماهیت دستگاه‌های همراه، ویدیوهای عمودی در حال حاضر عملکردی عالی دارند و اعداد و ارقام از استقبال کاربران از این فرمت خبر می‌دهد. شاید اسنپ چت به بزرگی که انتظار می‌رفت نباشد، اما تنها همین پلت‌ فرم دارای بیش از 10 میلیارد بازدید ویدیوهای عمودی در روز است. در فیسبوک نیز آزمایش‌های اولیه از ویدیوهای تبلیغاتی عمودی، نشان از عملکرد بهتر آن‌ها دارد و کلیک‌های بیشتری می‌گیرند.

این آمارها در دیگر سایت‌های نیز به همین صورت بوده و نشان از اقبال عمومی از نسبت تصویر عمودی است.

نسبت ابعاد در ویدیوی عمودی

اول از همه، باید نسبت‌های تصویری را که در رسانه‌های اجتماعی برای ویدیوهای عمودی استفاده می‌شود در نظر بگیریم متاسفانه همه آنها فقط ۹:۱۶ نیستند.

در ابتدا ما 9:16 داریم، این فقط یک ویدیوی استاندارد 16:9 است که به صورت عمودی ورق خورده است. استوری‌های اینستاگرام، IGTV و استوری‌های فیسبوک از این نسبت تصویر برای پر کردن کل صفحه استفاده می‌کنند تا بیننده را واقعاً غرق کنند.

ویدیوی عمودی در موبایل

نسبت ابعاد عمودی 9:16

در مرحله بعد، نسبت مربع کلاسیک 1:1 را داریم. این به طور گسترده در گالری اینستاگرام کاربران استفاده می شود، این پست ها در نمایه آنها و در فیدهای خبری دنبال کنندگان آنها ظاهر می شود. همچنین یک فرمت محبوب در فیس بوک است، زیرا صفحه نمایش بیشتری را نسبت به ویدیوی استاندارد 16:9 شما اشغال می کند.

پیشنهاد سایت: محاسبه عمر مفید شاتر دوربین عکاسی

نسبت تصویر مربع 1:1 در مقایسه با 9:16

علاوه بر این فرمت‌ها، نسبت‌های 4:5 و 2:3 هستند. هر دوی این نسبت‌ها نشان دهنده سازش در برش عمودی در مقایسه با مربع 1:1 است که به دو دلیل می‌تواند مفید باشد. اولاً، ویدیو در فید خبری کاربر، دارایی بیشتری را اشغال می‌کند، بنابراین ویدیو را بیشتر از مربع 1:1 غوطه‌ورتر می‌کند. ثانیاً، اگر برای یک فرمت ویدیوی عمودی بومی فیلم ‌برداری می‌کنید، برای دستیابی به این نسبت‌ها، ویدیوی کمتری را برش می‌دهید، بنابراین کادر بندی را آسان‌تر می‌کند. نسبت تصویر 4:5 در سراسر اینستاگرام گسترده تر است، زیرا نسبت تصویر 2:3 فقط در فیس بوک استفاده می شود.

وضوح در ویدیوی عمودی

وضوح تصویر برای فیلمبرداری عمودی عنصری الزامی است. وضوح به نسبت ابعاد متفاوت است، اگرچه این دو به هم مرتبط هستند.

اجازه دهید ابتدا وضوح مورد نیاز برای پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی را عنوان کنیم.

9:16 - استوری های اینستاگرام، IGTV و استوری های فیس بوک - 1080*1920

4:5 – گالری/پروفایل اینستاگرام – 1080*1350

2:3 – فید/نمایه فیس بوک – 1080*1620

1:1 – گالری اینستاگرام و فید فیس بوک – 1080*1080

اگر 16:9 با کیفیت فول اچ دی (1920*1080) فیلمبرداری کنیم، ممکن است برای برش مربع 1:1 (1080*1080) رزولوشن مورد نظر را بدست آوریم، اما سایر نسبت‌ها کوتاه خواهند بود.

سوالات متداول

ویدیوی عمودی در کجا استفاده می شود؟

ویدیوی عمودی برای استفاده بهتر و ایده آل تر در سایت ها و رسانه های اجتماعی استفاده می شوند.

آیا با دوربین کنون 850D می شود ویدیوی عمودی گرفت؟

خیر، دوربین کنون 850D قابلیت عمود گرد ندارد.

ویدیوی عمودی چیست؟

ویدیوی عمودی ویدیویی است که توسط دوربین یا رایانه ایجاد می‌شود و برای مشاهده در حالت عمودی در نظر گرفته شده است و تصویری بلندتر از عرض آن تولید می‌کند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران