تمام جارو برقی ها دارای یک محفظه در پشت خود هستند که برای جمع کردن سیم جاروبرقی به کار می رود. سیم جمع کن جاروبرقی علاوه بر جمع کردن سیم از آن در مقابل هر آسیبی محافظت می کند. در صورت بروز آسیب در سیم احتمال بروز اتصالی در دستگاه به وجود می آید و ممکن است این موضوع باعث ایجاد اختلال در دستگاه شود. در صورت نیاز به تعمیر جاروبرقی در محل به همراه گارانتی معتبر با زودکمک تماس بگیرید. گاها پیش می آید که سیم جاروبرقی به محفظه خود برنمیگردد و در اصطلاح جمع نمی شود. مشکل در جمع شدن سیم جارو برقی می تواند دلایل زیادی داشته باشد.
در ادامه این مقاله قصد داریم تا علت های جمع نشدن سیم جارو برقی و راه های رفع آن را بیان کنیم پی تا انتها مقاله همراه ما باشید.

جمع نشدن سیم جارو برقی

همه چیز درباره سیم جمع کن جاروبرقی

یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده جارو برقی سیم جمع کن آن است. سیم جمع کن خود از دو بخش اصلی مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است. هر کدام از این بخش‌ها شامل اجزای مختلفی هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

مشاوره آنلاین زود کمک

بخش الکترونیکی سیم جمع کن

شامل: دوشاخه، پلاتین‌ها، کابل برق و شاخک‌ها

بخش مکانیکی سیم جمع کن

شامل: ریل‌های دوار، پایه‌های نگهدارنده و قرقره سیم جمع کن

تمام این بخش ها باید وظایف خود را به درستی انجام دهند تا سیم جارو برقی به داخل محفظه هدایت شود، ورود کوچک ترین ایراد در هرکدام از این قطعات مشکل جمع نشدن سیم جارو برقی می شود و می تواتند مشکلات زیادی را برای شما به وجود آورد. نحوه عملکرد سیم جاروبرقی به گونه ای است که سیم جمع کن‌ها طی یک چرخه منظم باعث می‌شوند تا سیم از داخل محفظه خارج شده و مجدداً به داخل محفظه برگردد. زمانی که شما می‌خواهید سیم را از داخل محفظه خارج کنید قرقره شروع به چرخش کرده و فنر آن باز می‌شود.
زمانی که دکمه جمع شدن سیم را فشار می‌دهید فنر قرقره کاملا جمع می‌شود و سیم به داخل محفظه برمی‌گردد. هرگونه اختلال در این عملیات می‌تواند فرایند جمع شدن سیم جاروبرقی را با مشکل مواجه کند. در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل جمع نشدن سیم جارو برقی خرابی سیم جمع کن آن است. در ادامه مقاله بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

دلایل جمع نشدن سیم جارو برقی

مشکل جمع نشدن سیم جارو برقی می تواند دو دلیل داشته باشید. دلیل اول مربوط به سیم جمع کن جاروبرقی است و دلیل دوم می تواند مربوط به خود سیم باشد. هر کدام از این دو که با مشکل خاصی روبرو شوند فرایند جمع شدن سیم را دچار اختلال می‌کنند. در صورتی که احساس کردید بعد از فشردن کلید مخصوص، سیم به داخل محفظه هدایت نمی‌شود باید در اسرع وقت مشکل را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنید. در ادامه به طور مجزا در مورد مشکلات مربوط به سیم و محفظه سیم جمع کن می‌پردازیم و به این موضوع اشاره می‌کنیم که هر کدام از این مشکلات چگونه می‌تواند مانع از جمع نشدن سیم جارو برقی شود.

این مقاله بخون حتما به کارت میاد: علت کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی چیست ؟

مشکلات مربوط به سیم جاروبرقی

ممکن است استفاده نادرست از سیم جارو برقی باعث آسیب جدی به سیم شود. آسیب رسیدن به سیم علاوه بر اینکه موجب جمع نشدن سیم جارو برقی می شود، عملا استفاده از جارو برقی را نیز غیر ممکن می کند. عدم رعایت اصول ایمنی و بی‌توجه بودن به سلامت سیم می‌تواند مشکل آفرین شود. از دلایل خرابی سیم جاروبرقی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سیم جمع کن جاروبرقی

  • کشیدگی سیم

برخی از افراد در زمان خارج کردن سیم از درون محفظه آن را بیش از اندازه می‌کشند. این کشیدگی می‌تواند به سیم جاروبرقی آسیب وارد کرده و سبب قطع شدن ارتباط الکتریکی شود.

  • پارگی سیم

 کشیدن و یا له شدن سیم زیر دست و پا می‌تواند باعث پارگی آن شود. یکی از دلایلی که باعث مشکل جمع نشدن سیم جارو برقی می‌شود، پارگی و آسیب دیدگی آن است.

  • وجود پیچ یا گره خوردگی در سیم

 وجود گره یا پیچ خوردگی در سیم می‌تواند مانع از جمع شدن آن درون محفظه شود. شما باید با احتیاط سیم را درون سیم جمع کن هدایت کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری به عمل آید.

  • قطع بودن سیم

زمانی که سیم به طور کامل از جاروبرقی جدا شده و به نحوی ارتباط و اتصالی میان آن‌ها وجود ندارد عملاً نمی‌توان آن را به درون سیم جمع کن برگرداند. در این شرایط تنها راهکار تعویض سیم جاروبرقی است.

به هیچ عنوان برای تعمیر دستگاه یا تعویض قطعات آن، خودتان وارد عمل نشوید. در این مورد حتما از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید.

مشکلات مربوط به سیم جمع کن جاروبرقی

در قسمت بالا توضیح دادیم که یکی از مشکلاتی که می تواند جمع شدن سیم جارو برقی اختلال ایجاد کند قسمت سیم جمع کن جاروبرقی است. از مشکلات رایج در این بخش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کثیف بودن محفظه سیم جمع کن

بعد از مدتی استفاده از جاروبرقی گرد و غبار به بخش‌های داخلی آن نفوذ می‌کند. به همین دلیل شما باید به طور مرتب تمیز بودن بخش‌های داخلی و خارجی جاروبرقی را چک کنید. تجمع بیش از اندازه گرد و غبار در بخش سیم جمع کن جاروبرقی می‌تواند اختلالاتی را در عملکرد آن ایجاد کند. بنابراین این محفظه باید همیشه تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد.

خرابی در ترمز سیم جمع کن

یکی از دلایل شایعی که در جمع شدن سیم جاروبرقی مشکل ایجاد می‌کند قطع بودن و خرابی ترمز سیم جمع کن است. تا حد امکان برای رفع مشکلاتی که در بخش‌های داخلی جاروبرقی ایجاد می‌شوند از متخصصین و کارشناسان کمک بگیرید.

خراب شدن فنر سیم جمع کن

جمع شدن سیم جارو برقی

فنری که در بخش سیم جمع کن جاروبرقی به کار می‌رود معمولاً طول عمر مشخصی دارد. در صورت خارج شدن فنر از اهرم مربوطه و یا شکستن آن، شما باید در اسرع وقت اقدام به تعویض فنر کنید. این یکی از مشکلاتی است که باعث جمع نشدن سیم جارو برقی می‌شود.

خراب شدن حلقه‌های مسی و فیوزهای شیشه‌ای

در اثر استفاده طولانی مدت و بیش از اندازه از جاروبرقی ممکن است بخش‌هایی همچون حلقه‌های مسی و فیوزهای شیشه‌ای دچار مشکل و آسیب شوند. برای حل این مشکل در اسرع وقت جاروبرقی را جهت تعمیر و تعویض قطعات به نمایندگی آن ارسال کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی دلایل اصلی کم شدن قدرت مکش جارو برقی

راهکارهایی برای افزایش طول عمر سیم جمع کن جاروبرقی

به طور حتم استفاده درست و اصولی از جاروبرقی باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود. اگر در زمان کشیدن سیم از سیم جمع کن چند نکته را رعایت کنید دیگر دچار مشکل جمع نشدن سیم جارو برقی  نمی شوید. یکی از دلایل اصلی که موجب می شود سیم و سیم جمع کن دچار آسیب شوند نحوه کشیدن سیم از داخل محفظه است.

برای پیشگیری از آسیب دیدن سیم، طول مشخصی از سیم را که مد نظرتان است علامت بزنید. به این صورت هر بار که تصمیم به کشیدن سیم از درون محفظه دارید می‌توانید تنها آن را تا نشانی که بر روی سیم گذاشته‌اید بیرون بیاورید. بیرون کشیدن سیم بیشتر از حد علامت‌گذاری شده، می‌تواند هم به سیم و هم به سیم جمع کن آسیب وارد کند.
کاربر گرامی جهت دریافت خدمات در خصوص انواع مشکلات در انواع برند های جارو برقی و سؤالات مربوط به آن‌ها می توانید با شماره 1662 تماس گرفته، و یا درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه زود کمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران