ماشین ظرفشویی امروزه از لوازم پراستفاده آشپزخانه به شمار می رود. برخی ها تصور می‌کنند چیدن ظرف ها در ماشین ظرفشویی قانون خاصی ندارد و ظرف ‌ها را به شکل دلخواه خود در جهت‌های متفاوت می‌چینند. در این حین ممکن است دستگاه ناواند به درستی فرآیند شستشو را انجام دهد و شاهد کثیف بودن ظروف بعد از شستشو باشیم. طریقه صحیح چیدمان ظرف ها در ماشین ظرفشویی باعث می شود که ظروف به درستی شسته شده و آثار لک و چربی روی آن ها نماند. در این مقاله به نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی می پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چیدمان صحیح ظروف در ماشین ظرفشویی

 آموزش ریست ماشین ظرفشویی در تمامی مدل ها

نکات مهم قبل از چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی

قبل از چیدن ظروف در دستگاه به نکات زیر توجه کنید:

  • هنگام استفاده از هر دستگاهی باید به حد مجاز آن دستگاه دقت کنید. نباید بیش از حد تعیین شده در دستگاه ظروف را در آن قرار دهید. قرار دادن مقدار کم ظرف هم باعث هدر رفت انرژی و آب می شود که این مورد نیز توصیه نمی گردد.

  • از از نکاتی دگری که باید رعایت کنید این است که ظروف قبل از قرار داده شدن در دستگاه تمیز شوند. به این معنی که باقی مانده غذاها از روی انها پاک شود. اگر کف ظروف شما سوخته است، نیاز است که انها نیز جدا شوند.

  • بعضی از جنس ها و ظروف نباید در ماشین ظرفشویی قرار داده شوند. این ظروف شامل ظروف آبکاری شده با طلا و نقره، ظروف مسی و آلومینیومی می باشد. ممکن است این ظرف ها در ماشین ظرفشویی آسیب ببینند.

  • از قرار دادن ظرف هایی که در برابر دما ممکن است مقاومتی نداشته باشند و خراب شوند در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

  • سعی کنید ظرف ها را کمی زاویه دار در دستگاه قرار دهید. این امر از چند نظر خوب است. باعث می شود که ظرف ها تمیزتر شسته شوند و جای کمتری نیز اشغال کنند. همچنین به تخلیه آب و خشک شدن ظروف نیز کمک می کنند.

  • هنگام چیدن ظرف ها در ماشین ظرفشویی دقت کنید که برخوردی با هم نداشته باشند. اگر ظروف شما زیاد است دوبار شستشو را انجام دهید. پر کردن دستگاه و قرار دادن ظروف در کنار یکدیگر بدون فاصله مانع از شستشوی صحیح آن ها می شود.

✔ علت لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

مشاوره آنلاین زودکمک

ارورهای رایج ماشین ظرفشویی 

نحوه صحیح چیدن ظرف ها در ماشین ظرفشویی

همانطور که گفتیم نحوه صحیح چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی تاثیر زیادی در درست شسته شدن ظروف و پاکیزگی آن ها دارد. در این بخش به شرح درست چیدن ظرف ها در ماشین ظرفشویی می پردازیم.

  • از سبد بالایی ماشین ظرفشویی برای چیدن ظروفی نظیر لیوان، فنجان، ظروف کوچک و پلاستیکی استفاده کنید.

  • از سبد پایینی نیز برای چیدن قابلمه، ظروف بزرگ، بشقاب ها و... استفاده کنید.

  • ظروفی همچون لیوان، فنجان و کاسه های کوچک باید به طور برعکس در ماشین ظرفشویی قرار بگیرند. همچنین توصیه می شود این ظروف در قفسه بالایی قرار داده شوند. با توجه به این که این ظروف می توانند شکننده باشند، سعی کنید فضایی را بین آنها در نظر بگیرید. این کار به شستشوی بهتر و عبور آب به طور مناسب تر بین ظروف کمک می کند.

  • برای قرار دادن قابلمه و ماهیتابه باید دقت کنید که به دلیل بزرگی و یا دسته ها مانع حرکت بازوهای آبپاش نشوند. می توانید تابه و قابلمه را رو به پایین در دستگاه قرار دهید.

  • بشقاب ها را باید به گونه ای در دستگاه قرار دهید که آبپاش ها بتوانند بهترین شستشو را انجام دهند. از این رو توصیه می شود در قفسه پایینی و رو به وسط دستگاه چیده شوند. سعی کنید بشقاب های بزرگتر را به دیواره نزدیکتر و بشقاب های کوچکتر را به وسط نزدیک تر بچینید. در واقع باید از بزرگ به کوچک چیده شوند.

  • ظرف های بزرگ همچون دیس ها و تخته های آشپزخانه باید در عقب دستگاه چیده شوند. در غیر این صورت امکان آبرسانی به دیگر قسمت های ظرفشویی را کم می کنند.

  • برای شستشوی ظرف های پلاستیکی در ماشین ظرفشویی ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که این ظروف قابل شستشو در این دستگاه باشند. عمدتا این مورد با یک آرم روی ظرف مشخص می شود. در قفسه بالایی، روبه پایین و با فاصله از المنت های حرارتی دستگاه قرارشان بدهید که حرارت به آنها آسیب وارد نکند.

  • قرار دادن چاقوهای تیز به‌صورت عمودی در سبد کارد و چنگال خطرناک است. اگر می‌خواهید چاقوهای تیز را در ماشین قرار دهید آن‌ها را در سبد بالایی بگذارید.

  • دستهٔ کارد و چنگال و قاشق‌ها را به سمت پایین سبد قرار دهید. ممکن است کارد و چنگال‌هایی که بلند هستند مانع بازوی آبپاش شوند. آن‌ها را در سبد بالایی قرار دهید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران