اگر مقاله آموزش نصب ویندوز ۱۱ را در سایت زود کمک دنبال کرده باشید، احتمالاً متوجه شده اید که نصب این نسخه از ویندوز به فعال بودن قابلیت Secure Boot در سیستم شما نیاز دارد. این قابلیت مختص UEFI به عنوان جایگزین بایوس سنتی ویندوز است و برای فعالسازی آن حتماً باید سیستم شما روی UEFI اجرا شود. در غیر این صورت قادر به فعالسازی Secure Boot نخواهید بود. اگر کنجکاو شده اید که قابلیت Secure Boot چیست و فعالسازی Secure Boot چگونه انجام می شود، در ادامه با ما همراه باشید.

 

مشاوره آنلاین زودکمک

 

قابلیت Secure Boot چیست؟

قابلیت Secure Boot برای نخستین بار با ویندوز ۸ معرفی شد. این یک قابلیت بوت امن برای UEFI ویندوز است که جلوی فعالیت بدافزارها هنگام اجرای ویندوز را می گیرد و اطمینان حاصل می کند که کامپیوتر شما فقط با نرم افزار مورد تأیید سازنده مادربرد آن اجرا می شود. روی کامپیوترهایی که به صورت پیشفرض به ویندوز ۸ یا ویندوز ۱۰ مجهز هستند، این قابلیت نصب است. اما گاهی ممکن است یک نرم افزار یا درایور باعث غیرفعال شدن سکیور بوت شده باشد و اکنون برای نصب ویندوز ۱۱ باید به صورت دستی آن را فعال کنید.

 

قابلیت Secure Boot

 


قابلیت Secure Boot چگونه کار می کند؟

وقتی لپ تاپ یا کامپیوتر خود را روشن می کنید، فرآیند اجرای یک کد شروع می شود که پردازنده، حافظه و سایر تجهیزات سخت افزاری سیستم شما را پیکربندی می کند تا سیستم آماده راه اندازی سیستم عامل شود. در طول انجام این فرآیند، قابلیت Secure Boot یک امضا که در فریمور قطعات سخت افزاری وجود دارد را بررسی می کند. اگر آن امضا با امضایی که در پایگاه داده امضاهای Secure Boot مطابقت داشت، اجازه اجرای کد را می دهد. در واقع Secure Boot مثل یک دروازه امنیتی کار می کند.


بررسی فعال بودن قابلیت Secure Boot در ویندوز

اگر می خواهید فعال بودن قابلیت Secure Boot در ویندوز خود را بررسی کنید، ابتدا باید در محیط ویندوز کلیدهای ترکیبی Win + R را روی کیبورد بفشارید، سپس در پنجره باز شده عبارت msinfo32 را وارد کنید و روی دکمه OK کلیک کنید. در اینجا پنجره جدیدی از اطلاعات کامپیوتر شما باز می شود. ابتدا باید مطمئن شوید که جلوی گزینه BIOS Mode عبارت "UEFI" نوشته شده است؛ سپس باید بررسی کنید که جلوی Secure Boot State عبارت "On" دیده شود. اگر به جای این، عبارت Off وجود داشت، به معنای غیرفعال بودن سکیور بوت است. همچنین اگر جلوی گزینه BIOS Mode عبارت Legacy نوشته شده بود نیز بدان معناست که سیستم شما قادر به پشتیبانی از Secure Boot نیست.

 

 


نحوه فعالسازی Secure Boot

اگر قصد نصب نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ را روی کامپیوتر خود داشته باشید، حتماً باید قابلیت Secure Boot را روی سیستم خود فعال کنید. اما برای فعالسازی Secure Boot کامپیوتر شما باید این شرایط را داشته باشد:

  • باید سیستم عامل روی آن نصب باشد.
  • باید آخرین نسخه UEFI روی سیستم شما نصب باشد. فریمور دستگاه خود را آپدیت کنید.
  • نیازمند ویندوز ۸ یا ۱۰ است. روی ویندوز ۷ امکان فعالسازی آن وجود ندارد.

در صورتی که سیستم شما شرایط فوق را داشته باشد، برای فعالسازی Secure Boot کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. سیستم خود را ریستارت کنید و وارد صفحه تنظیمات سیستم شوید.
  2. از منوی موجود گزینه UEFI را انتخاب کنید.
  3. به دنبال گزینه Secure Boot بگردید و آن را فعال کنید.
  4. در بسیاری از کامپیوترها، از صفحه UEFI باید وارد بخش Boot شوید و گزینه Secure Boot را از این طریق فعال کنید.
  5. در انتها تنظیمات را ذخیره کنید و سیستم خود را ریستارت کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران