رمز ورود یا پسورد راهکاری برای ایجاد امنیت بیشتر در سیستم ها و دستگاه های مختلف است. رمز بایوس لپ تاپ نیز یکی از این موارد می باشد. در صورت فعال بودن رمز بایوس مک بوک بعد از روشن کردن لپ تاپ، برای دسترسی به سیستم عامل و انتخاب روش بوت شدن لپ تاپ لازم است که رمز را وارد کنید. بایوس یک رایانه، در واقع نخستین کُدی است که هنگام روشن کردن آن اجرا می‌شود و وظیفه ابتدایی آن بارگذاری و اجرای سیستم عامل است. وقتی لپ تاپ روشن می‌ شود بایوس قطعات سیستم مانند کارت گرافیک، صفحه کلید، دیسک سخت، دیسک‌گردان های نوری و سایر سخت افزارها را تشخیص و شناسایی می کند. سپس نرم افزار یا سیستم عاملی که سیستم با آن بوت می شود اجرا می شود. امروزه حذف رمز ورود ویندوزها کاری راحت و بدون دردسر شده است ولی در صورت رمزگذاری در صفحه Boot و BIOS این کار کمی دشوار می شود. در این مقاله سه روش معمول برای برداشتن پسورد بایوس در مک بوک را به شما آموزش می دهیم تا در شرایط خاصی مثل فراموشی رمز بایوس از آن استفاده کنید. 

برداشتن رمز بایوس مک بوک

💻 علت آپدیت نشدن مک بوک رو می دونی؟ 

روش حذف پسورد بایوس در مک بوک

برای حذف رمز بایوس در مک بوک می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.      

روش اول: لپ تاپ را خاموش کنید، باتری مادربرد را جدا کرده و اجازه دهید که لپ تاپ به مدت 30 دقیقه در این حالت بماند. پس از روشن کردن و راه اندازی مجدد لپ تاپ پیغام CMOS Checksum Error-Defaults Loaded که به معنای ریست شدن تنظیمات بایوس است را مشاهده می کنید. در مرحله بعد برای برداشتن قفل بایوس در مک بوک سیستم را خاموش کنید و باتری مادربرد را در جای خود قرار دهید.

مشاوره آنلاین زودکمک

💻 مراحل ساخت اپل آیدی برای مک بوک رو اینجا یاد بگیر. 

روش دوم: روش دیگر برای برداشتن پسورد بایوس در مک بوک استفاده از Jumper است. بر روی بسیاری از تخته مدارهای مادربرد پرش زنی به نام BIOS Reset Jumper وجود دارد که گاهی به آن پرش زن یا همان Clear CMOS گفته می شود. این پرش‌زن برای برداشتن رمز بایوس در مک بوک به شما کمک می کند. این بخش سه سوزن (پین) دارد که کلاهک پلاستیکی آن بر روی پین های ۲ و ۳ قرار دارد. (سیم موجود در داخل کلاهک پلاستیکی پین های ۲ و ۳ را بهم وصل می کند.) برای دسترسی به جای این پرش زن می توانید دفترچه تخته مدار مادربرد لپ تاپ را مطالعه نمایید. این پرش ‌زن در اکثر دستگاه ها در کنار باتری CMOS قرار دارد. برای باز کردن قفل بایوس در مک بوک با این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

  • لپ را خاموش کنید. 

  • کلاهک واقع بر روی پین های ۲ و ۳ را بیرون بیاورید و آن را روی پین های ۱ و ۲ قرار دهید.

  • لپ تاپ را روشن کنید و اجازه دهید که کاملا بوت شود.

  • مراحل خاموش کردن سیستم عامل را انجام دهید.

  • کلاهک پرش زن را از روی پین های ۱ و ۲ بیرون بکشید و دوباره آن را روی پین های ۲ و ۳ وصل کنید.

  • سیستم را مجددا راه اندازی کنید.

💻 علت نصب نشدن برنامه در مک بوک چی می تونه باشه؟ 

روش سوم: برای برداشتن پسورد بایوس در مک بوک وارد وارد CMOS Set UP شوید. سپس چندین بار اشتباهاً رمز را وارد نمایید تا پیغام System Disabled یا Password check failed System Halted همراه با یک شماره نمایش داده شود. این شماره را یادداشت کنید، در ادامه سیستم را ری استارت کنید. حالا وارد وب سایت BIOS Master Password Generator شوید. شماره‌ ای که یادداشت کرده بودید را در کادر نمایش داده شده وارد کنید و دکمه Get password را کلیک کنید. حالا شما می توانید تمام پسوردهای نزدیک به مدل لپ تاپ خود را یادداشت کنید. در این روش از برداشتن رمز بایوس، با توجه به مدل لپ تاپ مورد استفاده تان احتمالا پس از  درج کد نیاز به فشردن دکمه Enter یا Ctrl+Enter داشته باشید. اگر وب سایت بالا یا کدهای موجود در آن نتوانست به شما کمک کند می توانید از بلاگ Dogbert دیدن کنید و برحسب مدل لپ تاپ خود ابزار master password مناسب را دانلود و اجرا کنید. شما می توانید ابزار master password را در کامپیوتری که به ویندوز بوت می شود و .Net روی آن نصب شده است اجرا کنید. 

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران