مدیریت حافظه رم در اندروید

شاید شما هم تاکنون با پیغام کمبود حافظه رم در موبایل اندروید خود مواجه شده باشید. با مدیریت حافظه رم در اندروید می توانید از بروز این پیغام جلوگیری کرده یا آن را رفع کنید. به حافظه رم، حافظه‌ی دسترسی تصادفی (Random Access Memory) نیز گفته می شود. چرا که این حافظه به عنوان لایه ای برای اپلیکیشن ‌ها به ‌منظور ذخیره‌ داده های موقت مورد نیاز گوشی فعالیت می‌کند. زودکمک در این مقاله مدیریت حافظه رم در گوشی های اندرویدی را مورد بررسی قرار داده است، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مدیریت حافظه رم در اندروید

چرا به مدیریت حافظه رم در اندروید نیاز است؟

حافظه رم گوشی پس از مدتی با برنامه های نصب شده روی موبایل که پر استفاده تر هستند، پر می شود. در نتیجه، برای نصب اپلیکیشن های جدید روی دستگاه، به مدیریت حافظه رم در گوشی اندروید نیاز است. سیستم اندروید معمولا این کار را به صورت اتوماتیک انجام می ‌دهد و نیازی نیست شما کار خاصی انجام دهید. پس این تصور که باید حافظه رم در موبایل اندروید را به صورت دستی پاک کرد کاملا اشتباه است.

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیرات موبایل در کوتاه ترین زمان توسط حرفه ای ترین تکنسین ها

مدیریت حافظه رم در گوشی های اندرویدی چگونه است؟

باید بدانید که دستگاه اندرویدی شما به طور خودکار و در سریع‌ترین و کارآمدترین حالت خود، به مدیریت حافظه رم می پردازد. از این رو، نیازی به پاک کردن حافظه رم به صورت دستی وجود ندارد. چرا که حافظه رم پر به خودی خود چیز بدی نیست. وقتی برنامه های گوشی در حافظه رم در حال اجرا هستند، اگر حین استفاده از یک اپلیکیشن به صفحه اصلی گوشی بروید و سپس مجددا به اپلیکیشن برگردید، برنامه مجدد سریعا بارگذاری می شود.

پاک کردن حافظه رم موجب می شود که گوشی برای بارگذاری و اجرای مجدد برنامه هایی که استفاده بیشتری از آن ها دارید به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. لذا نیازی به پاکسازی رم به صورت دستی نیست.

مشاوره آنلاین زودکمک

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر سوکت شارژ موبایل 

در چه مواقعی به پاکسازی دستی حافظه رم در اندروید نیاز است؟

در برخی مواقع برای مدیریت حافظه رم در اندروید لازم است که به صورت دستی نسبت به پاک کردن حافظه رم اقدام کنید. به عنوان مثال، در مواقعی که یک مرورگر بسیار کند اجرا می ‌شود یا به‌ خوبی قبل عمل نمی‌کند، منطقی است که فعالیت آن را خاتمه دهید. همچنین، گاهی اوقات، کافی است که تنها اپلیکیشن را در نمای مولتی ‌تسکینگ گوشی ببندید، در این صورت صرفا اپلیکیشن از نمای مولتی ‌تسکینگ حذف می‌ شود اما فعالیت آن همچنان ادامه دارد. به طور کلی در موارد زیر لازم است که خودتان حافظه رم را پاک کنید.

  • در مواقعی که مرورگر یا اپلیکیشنی با کندی در عملکرد مواجه شده یا خوب اجرا نشود یا به فضای خالی بیشتری برای فعالیت اپلیکیشن های جدید بیشتر نیاز باشد.

  • سیستم عامل گوشی به راحتی بارگذاری نشود.

  • پر بودن حافظه رم روی شارژ باتری تاثیر بگذارد.

بررسی میزان استفاده برنامه ها از حافظه رم

برای بررسی حافظه رم در گوشی های اندروید و میزان استفاده اپلیکیشن های مختلف از آن، به روش زیر عمل کنید:

  • به تنظیمات گوشی بروید و سپس وارد بخش درباره تلفن (About Phone) شوید.

  • در این بخش اطلاعات نرم افزار (Software information) را انتخاب کرده و پنج یا شش بار پشت سر هم روی " Build Number " ضربه بزنید.

مدیریت حافظه رم در گوشی های اندروید

  • سپس در صورت داشتن PIN یا رمز عبور، آن را وارد کنید تا  "Developer Option" فعال شود.

  • اکنون به صفحه اصلی تنظیمات برگردید و روی "Developer Option" ضربه بزنید.

 

💾 خارج کردن رم گوشی به صورت استاندارد

 

مدیریت حافظه رم در گوشی اندروید

  • حالا وارد حافظه (Memory) شوید و از منوی کشویی برای انتخاب بازه زمانی حافظه مربوطه استفاده کنید و آن را روی یک روز بگذارید.

  • در این مرحله از مدیریت حافظه رم در اندروید، روی " Memory Usage" کلیک کنید. در این قسمت می توانید لیست برنامه‌ هایی را که بیشترین مصرف حافظه رم را دارند مشاهده کنید.

مشاوره آنلاین زودکمک روش آنلاک کردن آیفون رو بلدی؟ 

نحوه پاکسازی و بستن برنامه ها در حافظه رم

برای پاک کردن و بستن برنامه های حافظه رم در گوشی اندروید، به روش زیر عمل کنید:

  • در تنظیمات گوشی به بخش برنامه ها بروید.

  • پس از انتخاب برنامه موردنظر، روی توقف اجباری (Force Stop) کلیک کنید.

مدیریت حافظه رم در موبایل اندروید

روشی دیگری که می توانید از آن برای مدیریت حافظه رم در اندروید و خالی کردن آن استفاده کنید، حذف برنامه‌ های غیرضروری است. برای این منظور هم به صورت زیر اقدام کنید:

  • در تنظیمات گوشی به بخش برنامه ها بروید.

  • پس از انتخاب برنامه موردنظر، گزینه حذف (Unistall) را بزنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران