بایوس – BIOS در کامپیوتر وظیفه کنترل ورودی و خروجی‌ها را بر عهده دارد و عملا سیستم عامل بدون آن قادر به اجرا نخواهد بود. وقتی شما کامپیوتر را روشن می‌کنید، نخستین بخشی که اجرا می‌شود بایوس است. در واقع بایوس مقدم‌تر از هارد دیسک و سایر بخش‌های کامپیوتر شروع به فعالیت خواهد کرد و سپس مجوز را برای اجرای کامل صادر می‌کند. اما گاهی اوقات تنظیمات BIOS به هم می‌ریزد و ویندوز بالا نمی‌آید. این مشکل با پروگرام کردن بایوس حل می‌شود. اما اگر کاربر تازه‌کاری هستید، احتمالا با پروگرام کردن بایوس آشنایی ندارید؛ پس اگر بایوس شما هم به پروگرام کردن نیاز دارد، با ما در این مقاله همراه باشید.

مشاوره آنلاین زودکمک

دلیل پروگرام کردن بایوس چیست؟

ممکن است شما قصد آپدیت بایوس کامپیوتر خود را داشته باشید ولی نسخه و فایل اشتباهی را دانلود می‌کنید و به بایوس خود تزریق می‌کنید. در نتیجه سیستم شما دچار مشکل شده و روشن نخواهد شد. گاهی اوقات همه چیز درست به نظر می‌رسد و فن‌های سیستم نیز بعد از روشن شدن همان صدای استاندارد همیشگی را می‌دهند، ولی سیستم تصویر نمی‌دهد. گاهی بعد از این که وارد صفحه تنظیمات BIOS می‌شوید سیستم شما هنگ می‌کند و یا به درستی کار نمی‌کند. گاهی اوقات نیز بدون هرگونه اتفاق خاصی لپ تاپ یا کامپیوتر ویندوزی خود را خاموش می‌کنید و وقتی مجدداً می‌خواهید آن را روشن کنید متوجه مشکلات عجیبی می‌شوید. تمام این مشکلات ممکن است با پروگرام کردن بایوس برطرف شود.


نحوه پروگرام کردن بایوس

تراشه BIOS قطعه‌ای از حافظه فقط خواندنی (ROM) است که روی مادربرد قرار دارد و اطلاعات لازم برای راه اندازی کامپیوتر را در اختیار دارد. پروگرام کردن بایوس به معنای تغییر تنظیماتی در صفحه تنظیمات BIOS است که در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. اگر هر یک از دلیل‌های بالا، باعث ایراد یا بالا نیامدن کامپیوتر شما شد، می‌توانید یک بار پروگرام کردن مجدد BIOS را امتحان کنید. توجه داشته باشید که انجام برخی تغییرات روی بایوس ممکن است باعث بی‌ثبات شدن عملکرد سیستم شما شود؛ بنابراین هنگام برنامه ریزی مجدد بایوس کامپیوتر خود نهایت دقت را به عمل بیاورید. برای این کار، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

پروگرام کردن بایوس

  • گام اول

برای پروگرام کردن بایوس در ابتدا کامپیوتر خود را ریستارت کنید. شما باید برای ورود به ابزار بایوس از محیطی خارج از سیستم عامل عادی کامپیوتر خود استفاده کنید.

  • گام دوم

دکمه مخصوص ورود به تنظیمات بایوس را از روی صفحه کلید بفشارید. این دکمه معمولاً ESC یا یکی از کلیدهای ردیف F است. برای اینکه بفهمید این کلید روی کامپیوتر یا لپ تاپ شما کدام دکمه است، می‌توانید به دفترچه راهنمای مادربرد سیستم خود مراجعه کنید.

  • گام سوم

با کلیدهای جهت‌دار روی کیبورد می‌توانید در صفحه تنظیمات بایوس به این طرف و آن طرف بروید. برای اینکه متوجه شوید تنظیماتی که قصد برنامه ریزی مجدد آن‌ها را دارید در کدام زیر شاخه منوها هستند، باید به دفترچه راهنمای کامپیوتر خود مراجعه کنید.

  • گام چهارم

با کلیدهای جهت‌دار روی کیبورد خود می‌توانید تنظیمات گزینه مربوطه را تغییر دهید و سپس کلید Enter را بفشارید. با این کار فهرستی از گزینه‌های مخصوص به آن بخش به نمایش درخواهد آمد. شما از این فهرست می‌توانید یکی را انتخاب کرده و مجدداً کلید Enter را بزنید.

  • گام پنجم

کار تمام است. در انتها می‌توانید با فشردن کلید ESC به منوی خروج بروید و روی دکمه Y کلیک کنید تا تغییرات اعمال شده بعد از پروگرام کردن بایوس ذخیره شوند.


آشنایی با مهم‌ترین تنظیمات BIOS

تنظیم بخش‌های مختلفی از کامپیوتر در بایوس موجود است که پیش از پروگرام کردن بایوس باید با آن‌ها آشنا باشید. در صورتی که تنظیمات را به اشتباه اعمال کنید، ممکن است بخش‌های دیگری از کامپیوتر شما نیز دچار آسیب شده و به درستی کار نکند. اما صفحه بایوس شامل چه تنظیماتی می‌شود؟

1.ترتیب بوت شدن درایوها

یکی از مهم‌ترین گزینه‌های BIOS که هنگام پروگرام کردن بایوس به آن احتیاج دارید، گزینه‌ای است که ترتیب بوت شدن درایوها را مشخص می‌کند. فرض کنید می‌خواهید به جای یک DVD از یک حافظه فلش برای ریختن ویندوز روی کامپیوتر خود استفاده می‌کنید. معمولاً این گزینه به صورت پیش‌فرض روی DVD قرار دارد. اما شما می‌توانید با پروگرام کردن BIOS انتخاب کنید که ابتدا حافظ فلش شما شناسایی شود.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.تغییر ظرفیت حافظه ویدیویی گرافیک

بسیاری از کامپیوترها از مادربردهایی با گرافیک آنبورد استفاده میکنند و فاقد کارت‌های گرافیک مستقل هستند. در کارت‌های گرافیک مستقل بخشی به عنوان حافظه ویدیویی (VRAM) وجود دارد، اما این بخش در گرافیک‌های آنبورد نیست و داده‌ها در رم سیستم ذخیره می‌شوند. اگر تصور می‌کنید عملکرد گرافیک سیستم شما مناسب نیست، می‌توانید با پروگرام کردن بایوس و تغییر ظرفیت حافظه ویدیویی گرافیک از این بخش، عملکرد سیستم خود را بهبود ببخشید.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.تعیین رمز برای بایوس

همانطور که گفته شد، تنظیمات BIOS بخش مهمی از سیستم شما است؛ پس اگر می‌خواهید خیالتان بابت اینکه شخصی به جز شما به آن دسترسی ندارد راحت شود، روی آن یک رمزعبور بگذارید. با پروگرام کردن بایوس شما می‌توانید یک رمزعبور را برای ورود به این صفحه تنظیمات تعیین کنید و به همین راحتی امنیت سیستم خودتان را دو چندان کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1402/02/29-19:41

درود بر شما عباس پزشکی عزیز

زودکمک از همراهی شما سپاسگزار است.

اگر بایوس سیستم شما پاک شده است و دستگاه شما روشن نمی‌شود مراحل زیر را دنبال نمایید:

 ابتدا همه کابل‌های برق و سیم‌ها را از سیستم خود جدا کنید. سپس باتری CMOS را که برای حفظ تنظیمات بایوس استفاده می‌شود، از مادربورد خارج کنید. حالا چند دقیقه صبر کنید تا همه قطعات الکترونیکی در داخل سیستم شارژ خود را از دست دهند. سپس باتری CMOS را دوباره به مادربورد خود متصل کنید. در نهایت، کابل‌های برق و سیم‌های خود را به سیستم متصل کنید و آن را روشن کنید. سیستم شما باید روشن شود و شما می توانید به تنظیمات بایوس دسترسی پیدا کنید. بهتر است سییستم خود را برای عیب یابی دقیق به یک تکنسین ماهر بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت زودکمک تماس بگیرید.

عباس پزشکی
1402/01/08-16:40

سسیستمی که بایوسش پاک شده روشن نمیشه که بخایم داخل تنظیمات بایوس. باید چکار کنیم