در ارتقا کامپیوتر، ارتقا سی پی یو کامپیوتر مهم ترین بخشی است که با آن سر و کار دارید. اگر می خواهید با یک CPU قوی تر کامپیوتر خود را قدرتمندتر کنید تا با توان بیشتری بازی ها و برنامه ها را اجرا کند،  باید به این نکته توجه داشته باشید که CPU جدید شما باید با قطعات فعلی کامپیوترتان سازگاری داشته باشد؛ در غیر این صورت مجبور به ارتقای دیگر قطعات نظیر مادربرد و رم نیز هستید.

 

مشاوره آنلاین زودکمک

 

ارتقای سی پی یو کامپیوتر

اگر علم اسمبل کامپیوتر را داشته باشید، قطعاً می دانید که چه پردازنده ;ای را باید برای ارتقا سی پی یو کامپیوتر خود انتخاب کنید. در این صورت فقط کافیست آن را تهیه کرده و جایگزین پردازنده خود در کیس نصب کنید. اما اگر یک کیس آماده تهیه کرده اید یا از شخصی برای اسمبل کمک گرفته اید، فکر ارتقای سیستم می تواند دلهره آور باشد. برای خرید یک CPU جدید مواردی هست که باید حتماً آن ها را در نظر بگیرید. در غیر این صورت ممکن است سی پی یو توسط کامپیوتر شما شناسایی نشود و هزینه شما به باد خواهد رفت!

 

ارتقا سی پی یو کامپیوتر

 


برای ارتقا سی پی یو کامپیوتر چه باید کرد؟

پیش از ارتقا CPU کامپیوتر نکاتی هست که باید به آن ها توجه کنید. قبل از هر چیزی باید بدانید که با چه هدفی قصد دارید یک CPU جدید تهیه کنید. آیا می خواهید با کامپیوتر خود بازی های روز دنیا را اجرا کنید؟ آیا به قدرت پردازش بیشتری برای مونتاژ ویدیوها با کامپیوتر خود نیاز دارید؟ یا به یک سیستم رده متوسط مدرن برای انجام امور روزمره نیاز دارید. سپس باید مطمئن شوید که پردازنده مورد نظر شما با مادربرد کامپیوتر سازگار است. اگر CPU جدید با مادربرد سازگار نباشد، نمی توانید آن را در کیس خود نصب کنید و در صورت نصب، دستگاه روشن نمی شود.

 

 

۱- از پردازنده های تحت پشتیبانی مادربرد خود مطمئن شوید

برای انتخاب یک CPU جدید و ارتقا سی پی یو کامپیوتر اول باید با مشخصات مادربرد خود آشنا شوید. مادربرد قطعه ای است که تمام قطعات سخت افزاری کامپیوتر شما از جمله پردازنده به آن متصل می شوند. بنابراین باید مطمئن شوید که مادربرد شما می تواند از پردازنده مورد نظرتان پشتیبانی کند. در صورتی که سی پی یو مورد نظر شما با مادربردتان سازگاری ندارد، می توانید یک مادربرد سازگار با آن را هم تهیه کنید.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۲- محدودیت های کامپیوتر خودتان را بشناسید

در حالی که می توانید پردازنده ها و مادربردهای ویندوزی در یک کیس کامپیوتری را ارتقاء دهید، ارتقا پردازنده یک لپ تاپ غیرممکن است. حتی اگر روی جعبه لپ تاپ شما عبارت «پردازنده قابل ارتقاء» نوشته شده هم آن را جدی نگیرید، چرا که به جای کمک به سیستم باعث آسیب رساندن به آن می شود. بنابراین ارتقا سی پی یو کامپیوتر با لپ تاپ کاملاً متفاوت است.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۳- مدل مادربرد خود را پیدا کنید

شما می توانید با استفاده از یک نرم افزار رایگان به نام Speccy از مدل مادربرد خود نیز مطلع شوید. این نرم افزار به شما اجازه می دهد مدل دقیق و نام سازنده مادربرد کامپیوتر خود را یادداشت کنید. در ارتقای سی پی یو کامپیوتر سازگاری مادربرد با پردازنده جدید حیاتی است.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۴- نوع سوکت پردازنده مورد استفاده مادربرد خود را بشناسید

در همان نرم افزار Speccy که اطلاعات مادربرد خود را به دست آوردید، می توانید به صفحه CPU رفته و از بخش Package سوکت مورد استفاده مادربرد برای پردازنده را هم بدست بیاورید.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۵- پردازنده سازگار با مادربرد خود را انتخاب کنید

شما باید پردازنده ای که با مادربرد شما سازگار است را انتخاب کنید. به عنوان مثال می توانید به وب سایت شرکت GIGABYTE  بروید، نوع سوکت مورد استفاده توسط مادربرد خود را انتخاب کنید و در فهرست موجود پردازنده هایی که با مادربرد شما سازگار است را مشاهده کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران