مقایسه مک بوک ایر و پرو برای کسانی که قصد دارند محصولات کمپانی اپل را خریداری کنند، به آن ها کمک می کند که انتخاب بهتری داشته باشند. مهم ترین مدل های مک بوک اپل دو مدل ایر و پرو هستند که از نظر سیستم‌ عامل و شکل ظاهری با لپ تاپ های سایر شرکت ها متفاوت هستند. این محصولات علی رغم این که از بسیاری جهات شبیه هستم، از نظر بعضی خصوصیات با هم فرق دارند. در این نوشتار بر آن شده ایم که تفاوت مک بوک ایر و پرو را مورد بررسی قرار دهیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

نکات مهم در مقایسه مک بوک ایر و پرو

مک بوک پرو و ایر اپل مجهز به  تراشه M1 بوده و از نظر شکل ظاهری نیز شباهت بسیاری به هم دارند. به عنوان مثال هر دو دستگاه در رنگ های نقره ای و خاکستری به بازار عرضه شده‌اند. طراحی این دو دستگاه تا حد زیادی شبیه به هم است و فقط در یک سری جزئیات ریز با هم فرق دارند. قبل از این که به مقوله مقایسه مک بوک ایر و پرو بپردازیم، لازم است که با ویژگی‌های هر دو نوع لپ تاپ آشنا شوید.


ویژگی های مک بوک ایر

یکی از مدل های معروف لپ تاپ های ارائه شده توسط شرکت اپل مک بوک ایر است. این مدل در دو سایز 11 اینچی و 13 اینچی روانه بازار شده است. لپ تاپ ایر به دلیل وزن سبک و قیمت مناسبی که دارد، طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. این دستگاه دارای صفحه نمایش رتینا است و با دارا بودن حافظه رم 4 گیگابایت و حافظه SSD ۱۲۸ گیگا بایت محبوبیت خاصی در بین کاربران پیدا کرده است.

مقایسه مک بوک ایر و پرو


ویژگی های مک بوک پرو

مک بوک پرو سایز نسبتا بزرگی داشته و دارای رم 4 گیگ است و ۱۲۸ گیگا بایت فضای ذخیره سازی دارد. مدل های جدید این دستگاه مجهز به صفحه نمایش رتینا هستند. این دستگاه وزن بیشتری نسبت به سایر لپ تاپ های شرکت اپل دارد.

به طور کلی مک بوک پرو و ایر در برخی از موارد جزئی باهم فرق دارند. در ادامه این دو مدل پرطرفدار با هم مقایسه می شوند، تا بتوانید هنگام خرید محصولی متناسب با نیاز خود تهیه کنید.


مقایسه مک بوک ایر و پرو از نظر سایز

در مقایسه مک بوک ایر و پرو موردی که اول از همه به چشم می آید، سایز این دو مدل است. مک بوک پرو ۱۶ اینچی نسبت به مک بوک پرو و ایر ۱۳ اینچی اندازه بزرگتری دارد. کمپانی اپل این محصول را طوری طراحی کرده است که حاشیه های دور صفحه نمایش نازک تر شود و از این طریق سایز مانیتور افزایش پیدا کند. این ویژگی سبب شده است که صفحه نمایش این مک ‌بوک حدود ۱۵ اینچ باشد.

درست است که مک بوک ۱۶ اینچی پرو دارای صفحه نمایش بزرگ‌تری است، اما از نظر ظرافت با مدل پرو ۱۳ اینچی و همچنین ایر برابری می کند. به طوری که ضخامت این دستگاه تنها ۱.۵ سانتی متر است. البته لازم به ذکر است که وزن این مدل کمی سنگینتر است که با توجه به سایز بزرگ آن توجیه پذیر است.


مقایسه دو مدل ایر و پرو از نظر تعداد پورت

در مقایسه مک ‌بوک ایر و پرو از نظر تعداد پورت باید بگوئیم که مدل ایر دارای دو پورت Thunderbolt3 است که برای استفاده روزمره مناسب است و تمام احتیاجات شما را برآورده می کند، اما در بلند مدت قطعا با چالش مواجه می شوید. مک بوک پرو ۱۳ اینچی هم فقط دو پورت USB-C  دارد، البته مدل اینتل آن مجهز به چهار پورت است‌ و به همین علت با قیمت گرانتری به فروش می رسد. مک بوک پرو ۱۶ اینچی از نظر تعداد پورت وضعیت مطلوب تری داشته و شرکت سازنده چهار پورت USB-C برای آن در نظر گرفته است.

در مک بوک پرو 13اینچی و لپ تاپ ایر پورت ها در سمت چپ دستگاه قرار گرفته اند، یعنی در یک طرف دستگاه متمرکز شده اند. این مسئله باعث می شود که کاربر کمی در مدیریت کابل ها با چالش روبرو شود. در مک بوک پرو 16 اینچی پورت ها در دو طرف وسیله قرار دارند که کار فرد را از نظر مدیریت فضای اطرافش راحت تر می کند.


مک بوک ایر و پرو از نظر قابلیت حمل

مک بوک ایر نسبت به پرو ضخامت کمتر و سایز کوچک تری دارد، این امر باعث شده که وزن دستگاه سبک‌تر شود. مدل ایر به راحتی حمل می شود و برای کاربرانی مناسب است که همیشه لپ تاپ را همراه خود دارند.


مقایسه قیمت مک بوک ایر و پرو

مقایسه مک بوک ایر و پرو از نظر نرخ برای کاربرانی که تمایل به خرید محصول ارزان قیمت دارند، بسیار مهم است. اگر به دنبال تهیه یک مک بوک با قیمت مناسب هستید، مدل ایر بهترین گزینه برای شماست. قیمت این لپ تاپ در مقایسه با مدل پرو پایین تر است و هزینه کمتری را به کاربر تحمیل می کند.


طول عمر باتری مک بوک ایر و پرو

اگر بخواهیم این لپ تاپ های سبک و مرغوب را از نظر طول عمر باتری مقایسه کنیم، باید بگوئیم که مک بوک ایر حدود 18 ساعت شارژ نگه می دارد، در حالی که این میزان در مدل پرو به 20 ساعت افزایش پیدا می کند. عمر باتری در مک بوک پرو 14 اینچی به 17 ساعت و لپ تاپ پرو 16 اینچی حدود 22 ساعت است. در پرو 13 اینچی نیز  عمر باتری به10 ساعت می رسد.


مقایسه مک بوک ایر و پرو از نظر سخت افزار

دو مدل پرو و ایر از نظر سخت افزار نیز اندکی باهم تفاوت دارند و بهتر است این فاکتور را موقع خرید درنظر بگیرید. مک بوک پرو سخت افزار قوی تری در مقایسه با ایر دارد، علاوه بر آن از گرافیک حرفه ای نیز بهره مند است.


مقایسه لپ تاپ مدل پرو و ایر از جهت صفحه نمایش

در مقایسه مک بوک ایر و پرو از نظر مانیتور نیز لازم است، بگوئیم که صفحه نمایش لپ تاپ پرو 14 اینچی از نوع Liquid Retina XDR بوده، یعنی سایز آن 14.2 اینچ است. در مدل پرو 16 اینچی نیز صفحه نمایش Liquid Retina XDR به کار رفته که از نظر سایز بزگتر است و به 16.2 اینچ می رسد. درخشندگی صفحه نمایش مدل ایر 400 نیت است، اما این میزان در مک‌ بوک پرو به 500 نیت می رسد.


تفاوت مک بوک ایر و پرو از نظر پردازنده

اصلی ترین تفاوت مک بوک ایر و پرو در پردازنده به کار رفته در آن هاست. مک بوک پرو 14 و 16 اینچی مجهز به پردازنده M1 Pro  هستند که نسخه‌ های 10 هسته ، 8 هسته و 2 هسته را ارائه می دهد. مک بوک پرو 14 اینچی و 16 اینچی نیز دارای پردازنده M1 Pro است که در نسخه های 10 هسته، با 8هسته 2 هسته عرضه می شود.


نتیجه کلی مقایسه مک بوک ایر و پرو

با توجه به مطالب گفته شده اگر طول عمر باتری برای شما مهم است، بهتر است که مک بوک پرو 14 اینچی و 16 اینچی را انتخاب کنید، زیرا دارای رم بالاتر و هسته گرافیکی بیشتری هستند. چنانچه قیمت پایین و وزن سبک مد نظر شماست، توصیه می کنیم که  مک بوک ایر را تهیه کنید.

اگر دستگاه شما دچار آسیب شده است ، می تواند از سایت زودکمک برای تعمیرات MacBook خود کمک بگیرید. با سپردن رایانه خود به کارشناسان مجموعه زود کمک می توانید از گارانتی تعمیر لپ تاپ اپل نیز بهره مند شوید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران