آشنایی با مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا، شاید برای افرادی که با کامپیوتر سر و کار دارند، موضوع پیش پا افتاده ای باشد، اما بسیاری از کاربران، از این موضوع آگاه نیستند. بسیاری از کاربرانی که گاهی اوقات از رایانه خود استفاده می کنند، تصور می کنند که قطعات کامپیوتر آنها، تا همیشه و به صورت نامحدود قابل استفاده اند. بسیاری از کاربران نیز به دلیل دشوار بودن انتخاب قطعات و لوازم جانبی رایانه و همچنین گران بودن بسیاری از این قطعات، سعی می کنند تا جایی که امکان دارد، ارتقا سخت افزاری کامپیوتر را به بعد موکول کنند. اگر می خواهید با مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا آشنا شوید و سیستم شما بهترین عملکرد را هنگام انجام کارها داشته باشد، این مطلب را از دست ندهید.

 

مشاوره آنلاین زودکمک

 

مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا کدام ها هستند؟

بسیاری از کاربران، انتخاب قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر مناسب را دشوار می دانند. این موضوع کاملا قابل درک است، چون گزینه های زیادی وجود دارد و بسیاری از نام گذاری ها بین برندها استاندارد نیست. این پیچیدگی ها باعث می شوند که بسیاری از مردم هنگام مواجه شدن با مشکلات مختلف، کدام قطعات کامپیوتری را ارتقا دهند. به همین دلیل، ما مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا را فهرست کرده ایم تا علاوه بر آشنایی با آنها، بتوانید قابلیت های سیستم خود را افزایش دهید. ارتقا حافظه ذخیره سازی یا هارد دیسک ، ارتقا رام کامپیوتر، ارتقا پردازنده گرافیکی یا GPU و ارتقا پردازنده یا CPU از جمله بخش های مهم برای ارتقا سخت افزاری کامپیوتر هستند که در این مطلب آنها را شرح می دهیم.

 

 مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا

بسیاری از کاربران، با مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا آشنا نیستند.

ارتقا حافظه ذخیره سازی یا هارد دیسک

ارتقا حافظه ذخیره سازی، هیجان انگیز نیست اما بسیار اهمیت دارد. چون این قطعه، یکی از مهمترین قطعات در کامپیوتر کاربران حرفه ای و کاربران عادی است. یک هارد سریع تر باعث می شود ویندوز کامپیوتر شما سریع تر بالا بیاید، برنامه ها سریع تر اجرا شوند، بازی ها سریع تر باز شوند، و برنامه هایی که از فایل های بزرگ استفاده می کنند، مانند ویرایش ویدیو و یا ویرایش عکس ها با فرمت RAW، سریع تر اجرا شوند. اما جالب است بدانید که طول عمر یک هارد دیسک (HDD) حدود 3 تا 5 سال است. البته می توان انتظار داشت که درایوهای SSD تقریباً ده سال عمر کنند اما هیچ قطعه ای برای همیشه ماندگار نیست.

همچنین یکی از عواملی که ممکن است ما را مجبور به تعویض حافظه ذخیره سازی کند، خراب شدن ناگهانی آن است. چون در صورت نداشتن نسخه پشتیبان، شما همه اطلاعات خود را از دست می دهید. بنابراین، حافظه ذخیره سازی، یکی از مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا است که باید طور دوره ای آن را انجام دهیم. این کار به شما امکان می دهد ظرفیت ذخیره سازی سیستم خود را افزایش دهید. اما نکته مهم این است که حافظه های SSD مدرن به شما امکان می دهند خیلی سریع و کارآمد، به انواع داده ها دسترسی داشته باشید، به گونه ای که سخت افزارهای قدیمی، به ویژه HDD ها، نمی توانند. به دلیل همه این عوامل، هارد دیسک، یکی از مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا محسوب می شود.

 

ارتقا حافظه ذخیره سازی یا هارد دیسک

 


ویژگی های هارد مناسب

شما باید در هنگام ارتقا هارد دیسک که از مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا به شمار می رود، از هاردی با سرعت بالاتر استفاده کنید. برای مثال اگر هارد شما از نوع ۵۴۰۰ RPM است، با ارتقا آن به هارد ۷۲۰۰ RPM ، می توانید افزایش سرعت خوبی را تجربه کنید. اما بهترین گزینه، استفاده از هارد های SSD یا همان Solid State Drive است. این نوع هاردها از حافظه فلش به جای دیسک گردان استفاده می کنند، چندین برابر هارد دیسک های رایج، سرعت دارند، مطمئن تر هستند و خرابی کمتری دارند. به طور متوسط، یک هارد ۵۴۰۰ RPM تا ۱۰۰ MBps، یک هارد ۷۲۰۰ RPM تا ۱۵۰ MBps، و یک هارد SSD می تواند تا بیش از ۵۰۰ MBps سرعت داشته باشند. حتی مدل های جدید هاردهای SSD ، از این سرعت نیز فراتر می روند. تنها مشکل این نوع هاردها، ظرفیت پایین و قیمت بیشتر آنها نسبت به هارد دیسک های معمولی است.

 

 


ارتقا رام کامپیوتر

حافظه Random access یا RAM، بخش بزرگی از نحوه تفکر رایانه شما در مورد وظایف پیچیده را تشکیل می دهد. حتی گیمرها هم معمولاً 8 گیگابایت رم را در دستگاه& های خود قرار می دهند، چون این قطعه علاوه بر این که یکی از مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا است، باعث پخش روان تر بازی ها می شود. برخی از رایانه های شخصی از پیش ساخته شده با رام پایین تر و 4 گیگابایت یا حتی 2 گیگابایت عرضه می شوند. بیشتر کامپیوترها نمی توانند از مقدار بیشتری از RAM بهره ببرند. بیشترین میزان افزایش رام، حدود 16 گیگابایت است. با 16 گیگابایت حافظه، CPU و GPU شما باید بتوانند تمام داده‌ های مورد نیاز خود را با بیشترین میزان کارآمدی، انتقال دهند. با این مقدار رم، حتی گیمرهای حرفه ای نیز تقریبا شاهد افزایش عملکرد مرتبط با RAM هستند. RAM قطعه ارزانی نیست، اما به پای قیمت بقیه قطعات نیز نمی رسد.

 

ارتقا رام کامپیوتر

 


ارتقا پردازنده گرافیکی یا GPU

واحد پردازش گرافیکی یا GPU، یکی از مهم ترین بخش های رایانه است. اگر به بازی، ویرایش ویدیو، مشاهده ویدیوی پیشرفته و موارد این چنینی علاقه دارید، اهمیت ارتقا این قطعه را بیشتر درک می کنید. بسیاری از گیمرها، کارت گرافیک خوب خود را کلید اصلی بازی قوی خود می دانند که کاملا حقیقت دارد. چون در کنار یک پردازنده یا CPU خوب، داشتن یک کارت گرافیک خوب به شما امکان می دهد که جدیدترین بازی ها را با بهترین تنظیمات انجام دهید. همچنین، هنگام خرید کارت گرافیک یا پردازنده گرافیکی جدید، عوامل محدود کننده زیادی در پیش رو ندارید. اما چالش واقعی شما پیدا کردن یک کارت گرافیک مناسب است که از مهم ترین قطعات کامپیوتر برای ارتقا محسوب می شود. بنابراین، باید برای اطمینان از کارت گرافیک، به دقت تحقیق کنید، زیرا برخی از آنها ممکن است با مادربرد دستگاه شما سازگار نباشند.

 

 


ارتقا پردازنده یا CPU

واحد پردازش کامپیوتر شما یا همان CPU ، مهمترین بخش ساختار یک کامپیوتر قوی را تشکیل می دهد. زیرا در کنار GPU یا پردازنده گرافیکی، این CPU شما است که بیشتر کارهای سنگین را در مورد تصاویر و موارد دیگر انجام می دهد. چالش ارتقا CPU این است که اگر زیاد اهل کار کامپیوتر نباشید، تشخیص سازگاری این قطعه با سیستم شما، یک دردسر واقعی خواهد بود. مادربرد، سازگاری CPU شما را تعیین می کند. هر مادربرد یک سوکت برای CPU دارد که آن سوکت باید با پردازنده جدید شما سازگار باشد.

 

ارتقا پردازنده یا CPU

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران