پورت شارژ یکی از قسمت های بسیار حساس و مهم در گوشی های هوشمند است. یکی از مشکلاتی که در خصوص بسیاری از گوشی های هوشمند به وجود می آید، شارژ نشدن این گوشی هاست. این شارژ نشدن در بسیاری از مواقع به دلیل گیر کردن یک سری ذرات و گرد و غبار در پورت شارژ گوشی هاست. در نتیجه می توان با تمیز کردن جای شارژ گوشی، این مشکل را برطرف کرد. گوشی ها و تبلت ها به دلیل قرار گرفتن در کیف یا جیب شلوار، پرز می گیرند و در آنها گرد و غبار، مو و سایر ذرات گیر می کند. جمع شدن این ذرات به مرور می تواند روی عملکرد پورت شارژ تاثیر منفی گذاشته و موجب شارژ نشدن گوشی شود. به همین دلیل تمیز کردن سوکت گوشی ضرورت دارد. برای انجام این کار باید یک سری اصول را در نظر گرفت و از چند طریق می توان این کار را انجام داد. در ادامه در خصوص نحوه تمیز کردن جای شارژ گوشی بیشتر صحبت می کنیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

روش های مختلف تمیز کردن جای شارژ گوشی

روش های متفاوتی برای تمیز کردن سوکت موبایل وجود دارد که در هر یک از آنها از یک وسیله به خصوص برای تمیز کردن جای شارژ گوشی استفاده می شود. در به کار بردن هر یک از این روش ها باید در نظر داشت که با توجه به حساسیت و ظرافت بالای پورت شارژ ( به دلیل حساسیت نوار های کوچک فلزی آن ) باید در انجام این کار دقت بسیار بالایی داشت و این کار را با احتیاط زیاد انجام داد.

تمیز کردن جای شارژ گوشی

جمع شدن ذرات به مرور می تواند روی عملکرد پورت شارژ تاثیر منفی گذاشته و موجب شارژ نشدن گوشی شود.


استفاده از خلال دندان برای تمیزکاری پورت شارژ موبایل

در یکی از روش هایی که برای تمیز کردن جای شارژ گوشی می توان از آن استفاده کرد، از یک خلال دندان برای این منظور استفاده می شود. برای انجام این کار، ابتدا گوشی را خاموش کرده تا به این ترتیب ریسک خرابی دستگاه را کاهش دهید. حال از یک چراغ قوه برای مشاهده فضای درون پورت گوشی استفاده کرده و شرایط سوکت شارژ را بررسی نمایید. حال یک خلال دندان را بردارید و به سر آن کمی پنبه بزنید و سطح آن را صاف کنید.

نوک آن را به صورت متمایل و با زاویه ای تقریبا 20 درجه ای وارد سوکت شارژ کنید و به آرامی آن را بچرخانید. خلال دندان را کمی به سمت چپ و راست متمایل کنید تا مطمئن شوید به صورت کامل تمیز می شود. در زمان انجام این کار گوشی را به صورت صاف، رو به روی خودتان گرفته و از وارد کردن هر گونه فشاری در زمان تمیز کردن سوکت گوشی خودداری کنید. می توان در زمان تمیز کردن با خلال دندان، کمی درون سوکت فوت کرد تا تمام ذرات و گرد و غبار ها خارج شوند.

بیشتر بخوانیم : ترفندهای حذف تبلیغات گوشی

تمیز کردن جای شارژ گوشی با استفاده از سوزن

یکی دیگر از گزینه هایی که می توان از آن برای تمیزکاری پورت شارژ گوشی استفاده کرد، سوزن است. باز هم ابتدا گوشی را خاموش کرده و سپس یک نوار چسب دو طرفه را دور سوزن بپیچانید. حال سوزن را به آرامی از کناره های سوکت وارد کرده و به سمت بالا و چپ و راست بکشانید.

به این ترتیب می توان تمام ذرات اضافه، گرد و غبار و پرز های درون سوکت شارژ را خارج کرد. باز هم با فوت کردن به درون پورت شارژ می توان باقی مانده های گرد و غبار و پرز درون پورت شارژ را خالی کرد. برای تمیز کردن جای شارژ گوشی با استفاده از سوزن، دقت و احتیاط زیادی لازم است.

تمیز کردن جای شارژ گوشی با استفاده از سوزن

تمیز کردن سوکت شارژ با هوای فشرده

هوای فشرده یکی از بهترین گزینه ها برای تمیز کردن سوکت گوشی است. این روش امنیت بالاتری دارد و ریسک آسیب رسیدن به سوکت شارژ در آن بسیار کمتر است. به همین دلیل بسیاری از افراد استفاده از این روش را به سایر روش های موجود ترجیح می دهند. برای استفاده از این روش به یک قوطی هوای فشرده نیاز است. با داشتن یک نی مخصوص می توان هوا را با فشار بالاتری به درون سوکت شارژ منتقل کرد.

یک بار تست کنید تا مطمئن شوید که هوا از درون قوطی هوای فشرده خارج می شود. سپس نی را به قسمت نازل قوطی هوای فشرده وصل کرده و نازل را به سوکت شارژ نزدیک کنید. دقت کنید که نباید نی وارد پورت شارژ شود. بعد از نزدیک کردن نی به سوکت شارژ، برای تمیز کردن جای شارژ گوشی باید شروع به اسپری کردن هوا کرد. این کار را چند بار به صورت کوتاه و در فاصله های زمانی منظم انجام دهید. توجه داشته باشید که نباید هوا بیش از حد وارد سوکت شارژ شود، چرا که ممکن است به آن آسیب برساند.

بیشتر بخوانیم : رفع مشکل دانلود نکردن موبایل

تمیز کردن سوکت شارژ با هوای فشرده

نحوه تمیز کردن سوکت شارژ گوشی آیفون

در خصوص گوشی های آیفون نمی توان از سوزن و خلال دندان استفاده کرد. حتی قوطی هوای فشرده را نیز نباید برای تمیز کردن جای شارژ گوشی آیفون مورد استفاده قرار داد. برای تمیز کردن سوکت شارژ گوشی های آیفون باید از ابزار SIM eject استفاده کرد.

این ابزار فلزی بسیار نازک است و می توان به راحتی آن را وارد پورت شارژ گوشی های آیفون کرد. این ابزار به هیچ عنوان به راحتی خم نمی شود و می توان راحت آن را در پورت به سمت چپ و راست حرکت داد. از این رو باید از این ابزار برای تمیز کردن سوکت شارژ گوشی apple استفاده کرد.

نحوه تمیز کردن سوکت شارژ گوشی آیفون

نکات مهم در تمیز کردن سوکت شارژ گوشی

روش های بالا را می توان برای تمیز کردن جای شارژ گوشی مورد استفاده قرار داد. با این حال توجه به چند نکته در این خصوص ضرورت دارد:

  • اول این که این کار را حتما با دقت بسیار بالا و کاملا محتاطانه انجام دهید و در انجام آن صبر و حوصله کافی داشته باشید.

  • به هیچ عنوان به سوکت فشار وارد نکنید و بیش از حد ابزار مورد استفاده برای تمیزکاری را به درون پورت وارد نکنید .

  • در زمان تمیز کردن جای شارژ گوشی به دو خار فنری که در کناره های سوکت شارژ قرار دارد توجه کنید. در این دو خار کابل های شارژ قلاب شده اند و باید در زمان تمیز کردن به آنها توجه داشت تا آسیب نبینند.

  • به هیچ عنوان برای تمیز کردن سوکت گوشی با روش هوای فشرده نباید از هوای گرم و مرطوب دهان استفاده کرد و حتما باید ابزار مخصوص آن را تهیه و مورد استفاده قرار داد.

  • در صورت نیاز به تعمیر موبایل و تبلت مورد نظر حتما از یک مرکز تعمیرات تخصصی معتبر کمک بگیرید. زود کمک یک مرکز تخصصی است که می توان از خدمات سرویس در محل آن در سریع ترین زمان ممکن بهره برد.

نکات مهم در تمیز کردن سوکت شارژ گوشی

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

فرزانه
1402/05/14-08:01

عااالی،مرررسی