VOLTE چیست و نحوه فعالسازی در گوشی های هوشمند

عبارت VoLTE مخفف Voice over Long-Term Evolution یا Voice over LTE است. یعنی صدا بر بستر LTE است. همان‌طور که از نامش پیداست، این فناوری امکان برقراری تماس صوتی از طریق شبکه‌های مدرن LTE را فراهم می‌کند. با این امکان، کیفیت ارتباطات و تماس‌های صوتی بیشتر و واضح‌تری نسبت به شبکه‌های قدیمی GSM یا CDMA در اختیار داریم. همچنین با استفاده از آن می‌توان به‌ طور هم‌ زمان از تماس و داده استفاده کرد. در حالی‌ که در شبکه‌های قدیمی این امکان وجود نداشت و اگر موقع اتصال به داده تلفنتان زنگ می‌خورد، داده شما به 3G یا H+ تغییر پیدا می‌کرد در حالی که این سرویس به شما امکان می‌دهد در هنگام تماس به‌ صورت همزمان از اینترنت نیز استفاده کنید. یعنی در حین مکالمه‌ای با کیفیت بالا می‌توانید همزمان در اینترنت هم به جستجو بپردازید، ایمیل چک کنید، آنلاین خرید کنید یا از خدمات دیگر اینترنت بدون نیاز به قطع تماس استفاده کنید.

مشاوره آنلاین زود کمک

در حال حاضر این سرویس روی اکثر گوشی‌های هوشمند تقریبا در سراسر کشور قابل استفاده و دسترسی است. پیش‌ از این از شبکه LET فقط برای اینترنت استفاده می‌شد؛ اما درحال‌ حاضر به لطف VOLTE می‌توان از آن حتی برای بهبود تماس‌های صوتی هم استفاده کرد. به‌ همین‌ خاطر بسیاری از شبکه‌های مخابراتی به این فناوری جدید روی آورده‌اند. تماس‌های VoLTE همانند قبل همچنان به‌صورت دقیقه‌ای محاسبه می‌شوند. بنابراین این فناوری هیچ ارتباطی با داده مصرفی شما نداشته و حجم بسته‌های اینترنتی‌تان را کاهش نمی‌دهد. این قابلیت در گوشی هایی که از 4G پشتیبانی می کنند، قابل اجراست. در ادامه ضمن آموزش فعال سازی VoLTE در گوشی های هوشمند، نکاتی را در مورد این فناوری و مزایای استفاده از آن بررسی می کنیم. چنانچه برای استفاده از VoLTE در گوشی موبایل خود با مشکل مواجه شدید، می توانید راهنمایی های مورد نیاز را از تیم تعمیرات موبایل زود کمک دریافت کنید.

فعال کردن volte

 مزایای تماس از طریق شبکه ( LTE (VoLTE

کیفیت تماس بهتر

مزیت بزرگ VoLTE، کیفیت تماس بهتر نسبت به اتصالات 2G یا 3G است؛ زیرا داده‌های بسیار بیشتری را می‌توان از طریق اتصال 4G منتقل کرد. این موضوع باعث می‌شود تا جزئیات بیشتری را شنیده و کاملاً متوجه صحبت‌ها و حتی لحن صدای طرف مقابل پشت خط شوید. کیفیت صدای بالا و کاهش نویز پس زمینه تلفن در طول تماس های صوتی در شبکه 4G/LTE باقی می ماند. شبکه‌های سنتی 2G و 3G از فناوری سوئیچ مدار استفاده می‌کنند که کارایی کمتری نسبت به فناوری سوئیچ بسته مورد استفاده در شبکه‌های 4G/LTE دارد. این بدان معناست که تماس‌های صوتی که از طریق شبکه 4G/LTE انجام می‌شود، عموماً واضح‌تر و قابل اعتمادتر از تماس‌هایی هستند که از طریق شبکه 2G یا 3G انجام می‌شوند. علاوه بر این، VoLTE از طیف گسترده ای از کدک ها پشتیبانی می کند که امکان تماس های با کیفیت بالاتر را نیز فراهم می کند.

خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: نحوه تقویت آنتن دهی گوشی

زمان تنظیم تماس سریعتر

یکی دیگر از مزایای VoLTE زمان تنظیم تماس سریعتر است. شبکه‌های سنتی 2G و 3G به کانال‌های سیگنال و صدا جداگانه نیاز دارند که برقراری تماس ممکن است چند ثانیه طول بکشد. با VoLTE، کانال های سیگنال و صدا در یک کانال واحد ترکیب می شوند، که امکان تنظیم زمان بسیار سریع تر تماس را فراهم می کند. این بدان معناست که کاربران می‌توانند سریع‌تر تماس‌ها را برقرار کرده و به آنها پاسخ دهند، که به ویژه در شرایط اضطراری می‌تواند مفید باشد.

قابلیت های چند وظیفه ای

VoLTE همچنین به کاربران این امکان را می دهد که در حین مکالمه چند کار را انجام دهند. شبکه‌های سنتی 2G و 3G از فناوری سوئیچ مدار استفاده می‌کنند، که به این معنی است که اتصال داده کاربر در حین مکالمه موقتاً به حالت تعلیق در می‌آید. با VoLTE، اتصال داده به حالت تعلیق در نمی آید، به این معنی که کاربران می توانند به استفاده از خدمات داده مانند مرور اینترنت یا ارسال پیام های متنی در حین تماس ادامه دهند.

این مقاله ی کاربردی را از دست ندهید: علت لمس خود به خود تاچ صفحه نمایش گوشی

پوشش و اتصال بهبودیافته

VoLTE همچنین پوشش بهتری نسبت به شبکه های سنتی 2G و 3G ارائه می دهد. شبکه 4G/LTE عموماً گسترده‌تر است و ظرفیت بالاتری نسبت به شبکه‌های 2G و 3G دارد. این بدان معناست که کاربران در مناطقی که شبکه‌های سنتی 2G و 3G ممکن است پوشش ضعیفی داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که یک تماس صوتی قابل اعتماد داشته باشند.

ویژگی های پیشرفته

VoLTE همچنین چندین ویژگی پیشرفته را ارائه می دهد که در شبکه های سنتی 2G و 3G در دسترس نیستند. برای مثال، VoLTE از تماس‌های صوتی با کیفیت بالا (HD) پشتیبانی می‌کند که کیفیت صدای طبیعی‌تر و واقعی‌تری را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، VoLTE از تماس‌های ویدیویی پشتیبانی می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد همدیگر را در زمان واقعی ببینند و بشنوند. این ویژگی های پیشرفته می تواند در موقعیت های شخصی و تجاری مفید باشد.

معایب تماس از طریق شبکه ( LTE (VoLTE

سازگاری دستگاه محدود

یکی از بزرگترین معایب VoLTE این است که با همه دستگاه ها سازگار نیست و هنوز این فناوری فراگیر نشده و در هر گوشی‌ همراهی در دسترس نیست؛ اما اگر دارای گوشی هوشمند با سیستم‌ عامل اندروید 8 به بالا یا iOS 13 به بالا هستید، می‌توانید امکان دسترسی به این فناوری را از شبکه مخابراتی مورد استفاده‌تان بررسی کنید. به‌ عنوان‌ مثال، همراه اول این امکان را برای بسیاری از گوشی‌های همراه فعال کرده و حتی لیستی از گوشی‌های پشتیانی شده را در وب‌ سایت خود منتشر کرده است.

در دسترس بودن شبکه محدود

یکی دیگر از معایب VoLTE این است که هنوز به طور گسترده در دسترس نیست. در حال حاضر، تنها تعداد کمی از اپراتورهای تلفن همراه شبکه‌های VoLTE را مستقر کرده‌اند، و حتی در آن مناطق، پوشش ممکن است محدود باشد. این بدان معنی است که کاربران ممکن است نتوانند از مزایای VoLTE در منطقه محلی خود استفاده کنند. در حال‌ حاضر، در ایران دو اپراتور همراه اول و ایرانسل از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. پس اگر از این اپراتورها استفاده می‌کنید، می‌توانید به روش‌های زیر به فعال‌سازی VoLTE در گوشی بپردازید؛ اما پیش از هر چیز ابتدا گوشی خود را در صورت وجود به‌ روزرسانی کنید.

پیشنهاد سایت: چرا موبایل در دسترس نیست؟

خالی شدن باتری

VoLTE همچنین می تواند تأثیر منفی بر عمر باتری داشته باشد. VoLTE نسبت به شبکه های سنتی 2G و 3G انرژی بیشتری مصرف می کند که می تواند باعث تخلیه قابل توجه باتری دستگاه شود. این به این دلیل است که VoLTE از فرآیند سیگنالینگ پیچیده تری استفاده می کند که برای عملکرد به قدرت بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، استفاده از خدمات داده در حین مکالمه نیز می تواند به تخلیه باتری کمک کند. کاربرانی که مکرراً تماس‌های طولانی VoLTE برقرار می‌کنند، ممکن است نیاز به همراه داشتن یک باتری اضافی یا یک پاوربانک داشته باشند تا مطمئن شوند که دستگاهشان شارژ می‌ماند.

مصرف داده بالاتر

VoLTE همچنین به مصرف داده بالاتری نسبت به شبکه های سنتی 2G و 3G نیاز دارد. این به این دلیل است که VoLTE از فناوری سوئیچ بسته استفاده می کند که به داده های بیشتری برای انتقال همان مقدار اطلاعات نیاز دارد. این بدان معناست که کاربرانی که مکرراً تماس‌های VoLTE برقرار می‌کنند، ممکن است نیاز به خرید یک برنامه داده بالاتر داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که از محدودیت استفاده از داده خود تجاوز نمی‌کنند.

این مقاله را از قلم نیندازید: چرا دیتای موبایل کار نمی کند؟

مسائل قابلیت همکاری

در نهایت، VoLTE همچنین دارای برخی مشکلات قابلیت همکاری است. VoLTE از پروتکل سیگنالینگ متفاوتی نسبت به شبکه های سنتی 2G و 3G استفاده می کند، به این معنی که تماس های برقرار شده بین اپراتورهای تلفن همراه یا شبکه های مختلف ممکن است کاملاً سازگار نباشد. علاوه بر این، تماس‌های VoLTE ممکن است نتوانند به شبکه‌های سنتی 2G و 3G متصل شوند، که می‌تواند در مناطقی که پوشش 4G LTE محدود است مشکل‌ساز باشد.

نحوه فعال‌سازی VoLTE برای همراه اول

اگر سیم‌کارت همراه اول دارید، مراحل زیر را برای فعال‌سازی VoLTE طی کنید:

  • برای استفاده از فناوری VoLTE در اپراتور همراه اول، باید سیم‌ کارتتان از نوع یوسیم (USIM) یا 4G باشد. پس اگر سیم‌ کارتتان از این نوع نیست، ابتدا باید سیم‌کارت خود را تعویض کنید.
  • پس از این‌که تحت پوشش شبکه 4G قرار گرفتید، در بخش تماس گوشی‌ هوشمند خود شماره *10*2451# را بگیرید.
  • منتظر پیامکی از همراه اول با مضمون فعال یا عدم امکان فعالیت VoLTE باشید.
  • درصورتی که همراه‌ اول خبر تجهیز گوشی شما را به VoLTE و فعال شدن آن از طریق پیامک به شما داد، گوشی خود را یک‌ بار بر روی حالت پرواز قرار داده و سپس خارج کنید. چند ثانیه بعد، آیکون مربوط به VoLTE در بالای صفحه گوشی نمایان می‌شود؛ این یعنی VoLTE در گوشی‌تان فعال شده است.

نکته: برای این کار نیازی به استفاده از اینترنت همراه اول نیست.

نحوه فعال‌سازی VoLTE برای ایرانسل

درصورتی‌که سیم‌کارت شما ایرانسل است، پس برای فعال‌سازی آن به طریق زیر عمل کنید:

  • برای استفاده از VoLTE با ایرانسل باید سیم‌ کارت 4G این اپراتور را داشته باشید. اگر سیم‌ کارتتان از این نوع نیست، می‌توانید با شماره‌گیری *555*34# درخواست تبدیل سیم‌ کارت خود به یوسیم را ثبت کنید.
  • آخرین نسخه سیستم‌ عامل گوشی‌تان را نصب کنید.
  • در قسمت تنظیمات (Settings) گوشی، گزینه VoLTE را فعال کنید.
  • با این‌ کار، زمانی‌ که در مناطق تحت پوشش شبکه 4G قرار گرفتید، آیکون مربوط به VoLTE در بالای صفحه نمایش داده می‌شود که مبنی بر فعالیت فناوری VoLTE در گوشی شماست.

نحوه فعال‌سازی VoLTE در گوشی هوشمند

فعال‌سازی VoLTE در سامسونگ

  • به منوی تنظیمات (Setting) بروید.
  • بر روی Mobile Networks ضربه بزنید.
  • کلید مربوط به گزینه VoLTE Calls را روشن کنید.

اینو بخون حتما به کارت میاد: مشکل قطع شدن وای فای موبایل سامسونگ

فعال‌سازی VoLTE در هواوی

  • به منوی تنظیمات (Setting) بروید.
  • گزینه Mobile Networks را انتخاب کنید.
  • VoLTE Calls را فعال کنید.

با خواندن این مقاله دانش خود را به روز نگاه دارید: نحوه ویروس کشی گوشی هواوی با 2 ترفند

فعال‌سازی VoLTE در آیفون

  • به منوی تنظیمات (Setting) مراجعه کنید.
  • گزینه cellular را انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه Cellular Data Options ضربه بزنید.
  • گزینه Enable LTE را انتخاب کرده و سپس Voice & Data را برگزینید.

اگر می خواهید به روز باشید این مقاله را بخوانید: بازیابی اطلاعات در آیفون

فعال‌سازی VoLTE در شیائومی

  • به منوی تنظیمات (Setting) مراجعه کنید.
  • گزینه Sim Card & Mobile networks را انتخاب کنید.
  • در بخش Mobile network گزینه Use VoLTE را فعال کنید.

پیشنهاد سایت: افزایش سرعت تاچ گوشی شیائومی

درصورت عدم وجود گزینه VoLTE در تنظیمات گوشی

ممکن است مراحل گفته‌ شده را در گوشی همراه خود طی کنید ولی با گزینه VoLTE در تنظیمات روبرو نشوید. در این صورت باید در بخش تماس گوشی‌ همراهتان کد *#*#86583#*#* را بگیرید. به‌ محض نوشتن این کد پیغام Volte carrier check was disabled به شما نمایش داده می‌شود. دوباره مراحل رسیدن به تنظیمات آن را طی کنید. حالا خواهید دید که گزینه VoLTE در بخش تنظیمات مربوطه ظاهر شده است.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

Person
زودکمک
1403/01/16-12:21

درود بر شما ریحانه احمدی

اگر طبق مراحل گفته شده در مقاله موفق به پیدا کردن VOLTE نشده اید، ممکن است که گوشی شما این قابلیت را پشتیبانی نکند.

Person
ریحانه احمدی
1403/01/16-02:03

سلام خسته نباشید من گوشیم مدل Vivo هستش روی LTE رفته ومن نمیتونم تو تنظیمات گوشیم پیداش کنم اینترنت منو قطع کرده چیکار کنم راهنمایی کنید لطفا

Person
زودکمک
1402/12/17-12:39

درود بر شما Mn عزیز

با پشتیبانی سیم کارت خود تماس بگیرید.

Person
Mn
1402/12/04-07:22

سلام وقت بخیر. گوشی من مدلش شیائومی نوت 11 پرو پلاس هستش که همه راه هایی که گفتید برای فعالسازی volte انجام دادم و گزینه volte هم فعاله اما اولا volte کنار خط آنتن در گوشه بالایی نمایش داده نمیشه در ثانی حین کار با نت اگه تماس داشته باشم کلا نتم قطع میشه