هارد دیسک ها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام از آن ها عملکرد خاصی در هارد دارد. موتور اسپیندل (Spindle) هم یکی از این قطعات است. Spindle، یک موتور الکتریکی کوچک بادقت بالا است که پلاترهای هارد (Platter) را در خود نگه می دارد. این قطعه وظیفه تامین نیروی برق برای چرخاندن پلاترها را دارد و هر چقدر که این موتور قوی تر باشد مقدار RPM بالاتر رفته و سرعت خواندن و نوشتن هارد به مراتب بیشتر می شود.

قفل شدن موتور اسپیندل هارد دیسک مانع کار هارد شده و عملکرد آن را مختل می سازد. در این مواقع نیاز به تعمیر موتور هارد خواهیم داشت. تعمیر موتور اسپیندل هارد، یک امر تخصصی است که باید با دقت زیاد انجام شود. خدمات تعمیرات موتور هارد به صورت تخصصی، در واحد تعمیرات تخصصی هارد زودکمک توسط تکنسین های مجرب این حوزه ارائه می شود. در این مقاله دلیل خراب شدن این موتور و نشانه های آن را بررسی می کنیم.

تعمیر موتور هارد

 مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر و تعویض هد هارد در تمامی برندها فقط در زودکمک. 

علت خرابی و نیاز به تعمیر موتور هارد چیست؟

مهم ترین دلیل خرابی و نیاز به تعمیر موتور Spindle هارد، وجود یک موتور بی کیفیت در هارد است. در نتیجه باید از کیفیت بالای موتور مطمئن بود. در صورت بی کیفیت بودن این قطعه، موتور سریعا گرم شده و حرارت و صدای زیادی تولید می کند. در نتیجه، این قطعه نباید گرما و حرارت زیادی تولید کند و در حین کار سر و صدای زیادی داشته باشد. این عامل می تواند زمینه ساز قفل شدن موتور اسپیندل هارد دیسک شود.

کیفیت بالا برای توانایی کارکرد طولانی مدت و مداوم ضرورت دارد تا بتواند بارها بدون خرابی و قفل شدن خاموش شده و مجددا استارت بزند. در واقع یک موتور با کیفیت می تواند مدت ها کار کند و عملکرد و سرعت خود را مدیریت کند. لرزش موتور باید کم باشد و بتواند به صورت مداوم اطلاعات را بخواند، بنویسد و اجرا کند. در صورتی که هر یک از این موارد در موتور وجود نداشته باشد، احتمال خرابی و نیاز به تعمیر تخصصی موتور هارد زیاد خواهد بود.

همچنین، در کنار بی کیفیت بودن موتور، برخی از آسیب های فیزیکی می تواند موجب خرابی و نچرخیدن هارد شوند. لرزش بیش از حد موتور، افزایش گرمای آن، وارد شدن فشار بیش از حد به موتور، وارد شدن ضربه های فیزیکی به هارد و زمین خوردن آن، بروز مشکلات سخت افزاری مختلف و مواردی از این دست را می توان عامل خرابی موتور، نچرخیدن پلاتر و از کار افتادن کامل آن در نظر گرفت.

مشاوره آنلاین زودکمک

مشاوره آنلاین زودکمک  آیا ریکاوری هارد فرمت شده بعد از اتصال به موبایل امکان پذیر است؟

تعمیر موتور اسپیندل هارد در زودکمک

پس از قفل شدن موتور Spindle و از کار افتادن هارد، اولین اقدام برای تعمیر موتور هارد، تشخیص این مشکل است. در واحد تعمیرات تخصصی هارد زودکمک، کارشناسان ابتدا میزان آسیبی که به هارد وارد شده را مشخص می کنند تا ببینند این آسیب در چه سطحی است و آیا امکان تعمیر وجود دارد یا خیر؟ از همه مهم تر این که همیشه مشکل هارد از قفل شدن موتور اسپیندل هارد دیسک نیست و در مواردی همان طور که پیش از این هم اشاره شد، ممکن است خرابی برد یا پلاتر موجب از کار افتادن هارد شده باشد.

پس از بررسی و تشخیص مشکل، اقدامات لازم برای تعمیر و رفع مشکل نچرخیدن هارد انجام می شود. معمولا برای تعمیر هارد با موتور قفل شده به جراحی هارد و تعویض قطعات معیوب نیاز است. اولین و مهم ترین اقدام تعمیراتی مورد نیاز در این بخش، ریکاوری و بازیابی اطلاعات هاردی است که موتور اسپیندل آن قفل شده و از کار افتاده است.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران