اچ دی کردن تلویزیون در واقع به معنی تنظیم دستگاه برای دریافت تصاویر با وضوح و با کیفیت بالا است. کانال های اچ دی یا به اصطلاح High Definition نسبت به کانال هایی که تصاویر معمولی پخش می کنند کیفیت تصاویر بالاتری دارند. در ایران پخش تصاویر HD در سال 1399 و با ده شبکه به صورت آزمایشی شروع شد. نکته ای که در مورد اچ دی کردن تلویزیون باید بدانیم این است که حتی در صورت HD کردن تلویزیون نیز لزوما همه تصاویر را نمی توانیم با این کیفیت مشاهده کنیم و برای برخورداری از تمام مزایای تصاویر اچ دی باید فرمت تهیه تصاویر نیز اچ دی باشد. سیستم عملکردی اچ دی بر این اساس است که با افزایش تراکم پیکسل ها (در حدود 720 × 480) کیفیت تصاویر نیز بالاتر رفته و در نتیجه وضوح تصویر نیز بیشتر می شود. در این مقاله مراحل تنظیم شبکه ها روی حالت اچ دی را به صورت کامل توضیح داده ایم تا کاربران عزیز بتوانند با انجام این دستورالعمل، از کیفیت بالای تصاویر دریافتی لذت برند. چنانچه در هنگام کار با تلویزیون خود با مشکل مواجه شدید می توانید برای رفع ایراد از تکنسین های تعمیر تلویزیون زودکمک، کمک بخواهید.

مراحل اچ دی کردن تلویزیون

برای اچ دی کردن تلویزیون و دریافت برنامه ها با کیفیت بالا و وضوح بیشتر کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • اولین قدم در HD کردن تلویزیون این است که مبدل دیجیتال مورد استفاده خود را به یک آنتن استاندارد متصل کرده و مطمئن شوید که اتصال صحیح و محکم است.
  • تلویزیون و مبدل دیجیتال را روشن نمایید.
  • از روی ریموت کنترل تلویزیون گزینه input را فشار دهید.
  • با توجه به نوع ورودی صدا و تصویر از میان گزینه های نمایش داده شده گزینه A/V یا HDMI را انتخاب کنید.
  • با کمک دفترچه راهنمای مبدل دیجیتال، وارد بخش کانال یابی شوید. مسیر وارد شدن به این قسمت عموما از گزینه Menu روی ریموت کنترل است.
  • دقت کنید که نمودارهای مربوط به کیفیت و شدت امواج دریافتی اعدادی بیش از 60 درصد را نشان دهند.
  • در این بخش می توانید گزینه جست و جوی اتوماتیک را انتخاب نمایید. در این حالت دستگاه به صورت خودکار به جست و جوی تمامی فرکانس های تلویزیونی پرداخته و در نهایت کانال های یافت شده به لیست کانال ها اضافه خواهند شد.
  • در صورتی که کانال ها به صورت اتوماتیک ذخیره نمی شدند باید گزینه ذخیره را فشار دهید.

بیشتر بخوانیم : نحوه تنظیم کانال تلویزیون

اچ دی کردن تلویزیون

تفاوت های اچ دی و SD

به طور کلی دو مدل کیفیت و وضوح تصویر در تلویزیون ها قابل مشاهده است. فرمت استاندارد SD است که در آن تعداد پیکسل در تصاویر نسبت به حالت HD بسیار کمتر است. تصاویر در کیفیت اس دی 720 × 576 پیکسل هستند. در فرمت اچ دی کیفیت تصاویر و همچنین تعداد پیکسل های تصویر بسیار بیشتر و برابر با 1280 × 720 است. تفاوت پیکسل ها موجب می شود که تصاویر شبکه های اچ دی وضوح بالاتری داشته باشند، بنابراین اچ دی کردن تلویزیون امکان دریافت تصاویر با رزولوشن بالاتر را در اختیار کاربران قرار می دهد. البته امروزه تصاویری با کیفیت Full HD نیز وجود دارند که تعداد پیکسل های تصویر در آنها حتی از اچ دی معمولی نیز بیشتر است. بنابراین در صورتی که قصد HD کردن تلویزیون خود را دارید می توانید این گزینه را نیز در نظر داشته باشید.

فرمت hevc

این فرمت که یک روش کدگذاری مربوط به برنامه های ویدیویی است برای فشرده کردن بهتر فایل ها مورد استفاده قرار می گیرد. فرمت hevc این امکان را به کاربر می دهد که بدون کاهش کیفیت تصاویر، حجم آنها را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد. یکی از فرمت هایی که در گذشته برای فشرده سازی فایل های ویدیویی مورد استفاده قرار می گرفت فرمت AVC نام دارد که نسبت به فرمت hevc بازدهی بسیار پایین تری داشته و میزان فشرده سازی آن در مقابل hevc نیز بسیار کمتر بود. امروزه تقریبا تمامی تلویزیون های تولیدی از فرمت hevc پشتیبانی می کنند و در نتیجه در هنگام اچ دی کردن تلویزیون نگرانی از بابت پشتیبانی تلویزیون از فرمت hevc نخواهید داشت. برای اینکه با خیال راحت تری بتوانید برای HD کردن تلویزیون خود اقدام کنید در ادامه توضیحات بیشتری راجع به hevc در برندهای مختلف تلویزیون داده شده است:

بیشتر بخوانیم : علت قاطی شدن رنگ های تصویر تلویزیون

HD کردن تلویزیون

تلویزیون های ال جی:

کاربران عموما برای اچ دی کردن تلویزیون های ال جی مشکلی نخواهند داشت زیرا می توان گفت تمام تلویزیون های ال جی موجود در بازار از فرمت hevc پشتیبانی می کنند. در مدل های قدیمی تر نیز برای پشتیبانی از این فرمت تنها کافی است سیستم عامل دستگاه را به روز رسانی کنید.

تلویزیون های سامسونگ:

تمامی تلویزیون های تولید شده برند سامسونگ از سال 2015 به بعد دارای قابلیت پشتیبانی از فرمت های hevc و Full HD هستند و بنابراین کاربران برای HD کردن تلویزیون های این برند مشکلی نخواهند داشت.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران