تعمیر درب ماشین لباسشویی

تعمیر درب ماشین لباسشویی یکی از خدماتی است که در مرکز زودکمک ارائه می شود. درب ماشین لباسشویی به دلیل اینکه دائما در حال باز و بسته شدن است گاهی ممکن است دچار ایراد شده و کاربر مجبور است برای تعمیر درب ماشین لباسشویی اقدام کند تا عملکرد آن به حالت عادی بازگردد. درب ماشین لباسشویی در واقع بخشی است که از بیرون ریختن آب و مایع شوینده در حین کار لباسشویی جلوگیری می کند و در صورت خراب بودن درب عملا امکان استفاده از ماشین لباسشویی وجود نخواهد داشت. یکی از مواردی که می تواند منجر به آسیب دیدن درب دستگاه و در نتیجه نیاز به تعمیر درب لباسشویی شود جابجایی غیراصولی آن است. در دفترچه راهنمای هر محصول نکات ایمنی مربوط به استفاده و جابجایی آن نوشته شده که بهتر است آنها را رعایت کنید تا نیاز به تعمیر یا تعویض درب لباسشویی نداشته باشید. در ادامه این مطلب نکات پیرامون ایرادات درب لباسشویی و چگونگی تعمیر لباسشویی با مشکل در درب توضیح داد شده است.

ثبت سفارش آنلاین تعمیر درب ماشین لباسشویی

برای تعمیردرب لباسشویی به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعویض درب لباسشویی را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، لباسشویی خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات لباسشویی، تعمیر کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

 

نکات مهم پیش از تعمیر درب ماشین لباسشویی

پیش از این که اقدام به تعمیر درب ماشین لباسشویی کنید بهتر است نکاتی را مدنظر داشته باشید. یکی از مواردی که می تواند کیفیت تعمیر درب لباسشویی را بالا برد عیب یابی صحیح و اصولی است. در واقع عیب یابی یکی از مهم ترین مراحل تعمیر است که لازم است کاملا اصولی و با دقت زیاد انجام شود. برخی کارشناسان معتقدند که عیب یابی اصولی 50 درصد تعمیر است زیرا چنانچه عیب یابی به درستی انجام نشود ممکن است یک قطعه به اشتباه تعویض یا تعمیر شود و بنابراین پس از تعویض درب لباسشویی نه تنها ایراد دستگاه رفع نشده، بلکه ممکن است اشکالات جدیدی نیز در عملکرد سیستم به وجود بیاید. در صورتی که تجربه ای در تعمیر لباسشویی ندارید بهتر است این کار را به افراد متخصص واگذار کنید تا از وارد شدن آسیب های بیشتر به دستگاه و افزایش هزینه های تعمیرات جلوگیری شود.

نحوه تعویض قفل برای تعمیر درب لباسشویی

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای لباسشویی ایجاد شود ایراد در قفل درب آن است. در چنین مواردی ممکن است درب به صورت کامل بسته نشده و در نتیجه لباسشویی نتواند عملکرد خود را داشته باشد. البته در برخی مواقع نیز ممکن است قفل درب در هنگام بسته بودن گیر کرده باشد و کاربر نتواند درب لباسشویی را باز کند. برای تعمیر درب ماشین لباسشویی در اینگونه موارد لازم است قفل درب دستگاه تعویض شود. برای تعویض قفل جهت تعمیر درب لباسشویی لازم است نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • وجود ایراد در قفل می تواند مانع از کار کردن لباسشویی شود، و با تعویض قفل درب لباسشویی می توانید این مشکل را به سرعت برطرف کنید.
  • پیش از هرگونه اقدام جهت تعویض درب لباسشویی لازم است نکات ایمنی را رعایت کنید. یکی از اصلی ترین نکاتی که باید در این باره مدنظر داشته باشید این است که دو شاخه دستگاه را از پریز برق بیرون بکشید تا برقی درون دستگاه جریان نداشته باشد.
  • پیش از این که شروع به تعویض قفل درب دستگاه نمایید لازم است یک قفل مشابه قفل قبلی برای جایگزینی آن تهیه کنید. توجه داشته باشید که این قفل ممکن است در ماشین لباسشویی های برندهای مختلف متفاوت باشد و قفل جدید را باید با توجه به مدل و برند لباسشویی خود خریداری کنید.
  • در مرحله بعدی لازم است که پنل دستگاه را باز کنید. این کار با باز کردن پیچ های پشت پنل انجام می شود.
  • پس از باز کردن پنل آن را از دستگاه جدا نمایید.
  • حال درب ماشین لباسشویی را باز کرده کلید قفل کننده را روی درب پیدا کنید.
  • این کلید به وسیله دو پیچ در جای خود محکم شده است. برای تعمیر درب ماشین لباسشویی لازم است این پیچ ها را با استفاده از ابزار مناسب باز کرده و سپس کلید را جابجا کنید.
  • حال قفل جدیدی که تهیه کرده اید را در محل کلید قبلی قرار دهید.
  • با استفاده از پیچ گوشتی مناسب پیچ های دور کلید قفل را ببندید.
  • در این مرحله از تعمیر درب لباسشویی باید قاب بالایی را در محل خود نصب کرده و پیچ های آن را نیز محکم ببندید.
  • مراحل تعمیر درب ماشین لباسشویی در اینجا تمام می شود و باید پس از زدن دوشاخه به برق از عملکرد صحیح دستگاه اطمینان حاصل کنید.
بیشتر بخوانیم : تعویض لاستیک درب لباسشویی

علل اصلی قفل شدن درب لباسشویی و راهکارهای رفع آن

همانطور که پیشتر اشاره کردیم یکی از مواردی که ممکن است کاربران با آن مواجه شوند قفل شدن درب لباسشویی و باز نشدن آن است. اگر این اتفاق در حین کار کردن لباسشویی رخ دهد لباس های خیس و تمیز نشده درون دستگاه باقی مانده و ممکن است درون دستگاه کپک بزند. از همین رو در صورتی که با چنین شرایطی مواجه شدید لازم است سریعا نسبت به تعمیر درب ماشین لباسشویی اقدام کرده و لباس های خیس را از درون دستگاه بیرون آورید. باز نشدن قفل در ماشین لباسشویی می تواند به دلایلی مختلفی رخ دهد که در ادامه هریک از این دلایل به صورت کامل توضیح داده شده و روش های تعمیر درب لباسشویی نیز برای آن موقعیت خاص گفته شده است.

رفع مشکل قفل شدن درب لباسشویی

تعمیر درب لباسشویی در صورت عدم تخلیه کامل آب

یکی از مواردی که می تواند موجب قفل شدن درب دستگاه شود تخلیه نشدن آب درون ماشین لباسشویی است. از روش های معمول برای تعمیر درب ماشین لباسشویی و باز کردن قفل آن در چنین مواردی می توان به تنظیم مجدد دستگاه برای شست و شو و آبکشی اشاره کرد. در بسیاری موارد پس از یک دور دیگر شست و شو و آبکشی آب به طور کامل تخلیه شده و درب باز خواهد شد. چنانچه این مورد کارساز نبود باید به سراغ راهکار دوم بروید. گاهی اوقات مسدود شدن راه تخلیه آب ماشین لباسشویی موجب عدم تخلیه آب و در نتیجه قفل شدن درب دستگاه می شود. برای تعمیر درب لباسشویی در این موارد باید تمام فیلترهای تخلیه در مسیر تخلیه آب تمیز شوند. البته تکنسین ها پیشنهاد می کنند که هر چند مدت یک مرتبه فیلترهای لباسشویی را تمیز کنید تا امکان مسدود شدن مسیر تخلیه آب از بین برود. اگر پس از تمیز کردن فیلتر تخلیه باز هم آب دستگاه خالی نشد می توانید مطابق زیر مراحل تخلیه آب را به صورت دستی انجام دهید. اکیدا توصیه می شود که چنانچه آشنایی با نحوه تعمیر و تعویض درب لباسشویی ندارید از دستکاری دستگاه پرهیز کرده و این امر را به افراد متخصص بسپارید.

نحوه تخلیه آب لباسشویی به صورت دستی

  • ابتدا دو شاخه دستگاه را از پریز برق جدا کنید تا هیچگونه برقی درون دستگاه جریان نداشته باشد. دوشاخه را در محلی قرار دهید که امکان خیس شدن آن وجود نداشته باشد.
  • در هنگام تخلیه آب لباسشویی هرگز با دست خیس به دوشاخه یا سیم برق دست نزنید.
  • فیلتر پمپ تخلیه را پیدا کنید. این فیلتر عموما در پشت پنل قرار دارد.
  • پنل را با استفاده از ابزار مناسب باز کنید.
  • یک پارچه و یک تشت فراهم کرده و آنها را در زیر فیلتر تخلیه قرار دهید تا آب اضافی روی زمین نریزد.
  • فیلتر را تخلیه نمایید.
  • در مرحله بعدی تخلیه آب دستگاه و تعمیر درب ماشین لباسشویی لازم است فیلتر پمپ را باز نمایید و آب درون آن را داخل تشتی که از قبل فراهم کرده اید تخلیه کنید.
  • فیلتر را تمیز کنید.
  • اگر در لباسشویی شما شلنگ تخلیه در کنار فیلتر قرار دارد بهتر است آن را از جای خود جدا کرده و درون ظرف قرار دهید. سپس درپوش شلنگ را بردارید تا آب درون آن نیز تخلیه شود. در مرحله بعدی تعمیر درب لباسشویی باید شلنگ را در محل خود قرار داده و درپوش روی آن را بگذارید.

تعمیر درب لباسشویی در صورت خراب شدن قفل یا میکروسوییچ

ماشین های لباسشویی در تمامی برندها دارای یک میکروسوییچ هستند که وظیفه بسته نگه داشتن کامل درب لباسشویی در حین کار را بر عهده دارد. خراب شدن این میکروسوییچ یکی دیگر از مواردی است که موجب می شود درب ماشین به صورت کامل بسته نشود. گاهی اوقات خراب شدن میکروسوییچ به صورت یک ارور روی پنل ماشین لباسشویی نشان داده می شود. در این صورت برای تعمیر درب ماشین لباسشویی بهتر است با مراجعه به دفترچه راهنما نحوه رفع ارور را مطالعه کنید. در صورتی که پس از اتمام کار دستگاه و تخلیه کامل آب، لباس ها هنوز داخل لباسشویی مانده اند و قفل درب همچنان باز نمی شود می توانید با استفاده از ضامن دستی، میکروسوییچ را غیرفعال کنید. برای تعمیر درب لباسشویی در چنین مواردی لازم است زیر قفل یا بخش مواد شوینده را بررسی کرده و این ضامن دستی را پیدا کنید. توجه کنید که پس از اینکه میکروسوییچ را به صورت دستی غیرفعال کرده و لباس های خود را از دستگاه بیرون آوردید، باید قفل میکروسوییچ را تعویض نمایید. برای تعویض درب لباسشویی یا میکروسوییچ آن باید به افراد متخصص مراجعه نمایید.

تعویض درب لباسشویی در صورت پوسیدگی لولای آن

یکی از دلایل دیگری که می تواند منجر به قفل شدن درب لباسشویی و باز نشدن آن باشد خراب شدن یا پوسیدگی لولای درب است. این لولا به همراه یک زبانه در واقع وظیفه تسهیل باز شدن درب لباسشویی را بر عهده دارند و معمولا از جنس پلاستیک هستند. در این موارد بهتر است ابتدا لولا را بررسی کرده و از خرابی آن اطمینان حاصل کنید. اگر متوجه هرگونه پوسیدگی در زبانه یا لولا شدید بهتر است برای تعمیر درب ماشین لباسشویی با مراکز معتبر تماس حاصل نمایید. چنانچه لباسشویی مورد استفاده شما از انواع دارای درب بالا باشد این احتمال وجود دارد که لولاها به جای پلاستیک از جنس فلز باشند. در اینگونه موارد نیز در صورت خرابی لولا باید برای تعویض درب لباسشویی و لولای آن از افراد متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانیم: علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی

تعمیر دستگیره شکسته یا خراب شده درب ماشین لباسشویی

ماشین های لباسشویی اتوماتیک یک دستگیره دارند که با کمک آن درب ماشین باز می شود. خراب شدن این دستگیره می تواند منجر به باز نشدن درب لباسشویی شود. تعمیر درب ماشین لباسشویی در چنین مواردی حتما باید به دست افراد متخصص انجام شود. اکیدا توصیه می کنیم که از وارد کردن فشار بیش از حد به دستگیره یا استفاده از ابزارهای متفرقه برای باز کردن آن خودداری کنید زیرا این مساله موجب بیشتر شدن آسیب وارد شده به دستگیره شده و در نهایت ممکن است هزینه های بیشتری برای تعمیر ماشین لباسشویی به کاربر تحمیل شود. اما اگر متوجه شکستن کامل دستگیره شدید می توانید برای تعمیر درب لباسشویی از یک نخ باریک استفاده نمایید. شیوه انجام کار بدین صورت است که نخ را با دقت دور چارچوب درب لباسشویی بسته و آن را به سمت دیگر قفل بکشید. نخ را به آرامی تکان دهید تا قفل باز شود. چنانچه این روش نتیجه ای در بر نداشت می توانید پس از باز کردن بالای لباسشویی، گیره درب را پیدا کرده و آن را به آرامی فشار دهید تا درب باز شود. مجددا باید تاکید کنیم که در صورت عدم مهارت کافی بهتر است از افراد متخصص برای تعمیر یا تعویض درب لباسشویی کمک بگیرید.

تعویض درب ماشین لباسشویی

رفع مشکل درب لباسشویی در صورت ایراد در سوییچ فشار یا قفل حرارتی

ایراد در سوییچ فشار نیز می تواند منجر به قفل شدن درب دستگاه شود. در این موارد حتی اگر آب درون محفظه لباسشویی به صورت کامل نیز تخلیه شده باشد باز هم درب به راحتی باز نخواهد شد. برای تعمیر درب ماشین لباسشویی در این شرایط تنها کافی است دستگاه را خاموش کرده و صبر کنید تا دمای قفل درب پایین بیاید. پس از آن می توانید به راحتی و بدون هیچ دردسری درب را باز کنید. در ماشین های لباسشویی قفل حرارتی نیز تعبیه شده که وظیفه دارد از گسترش گرما در لباسشویی جلوگیری کند. شیوه کار این قفل به این صورت است که درب لباسشویی را به مدت دو دقیقه پس از پایان چرخش بسته نگه داشته و پس از آن رها می کند. در برخی موارد ممکن است به علت اختلال در عملکرد قفل حرارتی درب قفل شده و نتوانید آن را باز کنید. بدین منظور برای تعمیر درب لباسشویی تنها کافی است که دستگاه را خاموش کرده و مدت حداقل 5 دقیقه صبر کنید. در این مدت قفل خنک شده و در نتیجه آزاد می شود. اگر قفل حرارتی گیر کرده بود می توانید با احتیاط یک ضربه به ناحیه زبانه آن بزنید تا قفل آزاد شده و بتوانید درب دستگاه را باز کنید.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران