جک شارژر لپ تاپ یا اصطلاحا سوکت شارژر لپ تاپ نقطه اتصال شارژر با دستگاه و مدار تغذیه دستگاه به منظور تامین برق مورد نیاز لپ تاپ و یا شارژ باتری می باشد. تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ بسته به نوع آن ممکن است نیازمند لحیم کاری باشد . پروسه تعویض و تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ می تواند ساده و سریع و یا در موارد سوختگی ترک(مسیر) برد سخت و پیچیده باشد. در این مطلب به طور کامل با تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ آشنا خواهیم شد.

ثبت سفارش آنلاین تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ

برای تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، سوکت شارژر لپ تاپ خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات لپ تاپ، ترمیم کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

 

علل خرابی سوکت شارژر لپ تاپ

سوکت شارژر لپ تاپ معمولا در اثر عواملی همچون استهلاک بر اثر وارد و خارج کردن شارژر به طور مکرر ، وارد کردن یا خارج کردن شارژر در زاویه نامناسب ، کشیده شدن سیم شارژر و وارد آمدن ضربه و همچنین نوسانات الکتریکی شدید ممکن است دچار آسیب شود. پیشنهاد می کنیم در صورت بروز مشکل در این قسمت جهت دریافت مشاوره و خدمات تخصصی تعویض و یا تعمیر  لپ تاپ با کارشناسان زود کمک تماس حاصل فرمایید.

تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ

مقدمات تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ

قبل از اقدام به تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ بهتر است از سلامتی آداپتور دستگاه مطمئن شویم. البته اگر جک DC آسیب فیزیکی دیده باشد موضوع کاملا مشخص است و نیازی به بررسی بیشتر نیست. بررسی آداپتور لپ تاپ کار بسیار ساده ای است. ابتدا شارژر لپ تاپ را به مین برد متصل کنید. سپس ولتاژ خروجی را چک کنید مقدار آن باید با ولتاژی که بر روی بدنه شارژر نوشته شده است، برابر باشد. اگر ولتاژ مناسبی دریافت کردید به احتمال بسیار زیاد مشکل از لپ تاپ شما است. با این حال این تست به صورت 100% مشخص نمی کند که شارژر شما سالم است.

علائم خرابی سوکت شارژر لپ تاپ

با تشخیص علائم خرابی سوکت شارژر لپ تاپ می توانیم استراتژی لازم برای تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ را به طور دقیقتر انتخاب کنیم ، این علائم عبارتند از:

  • پین داخلی جک DC آسیب دیده است.
  • جک شارژر به کلی آسیب دیده است.
  • جک DC به هنگام اتصال و همچنین در طول پروسه شارژ داغ شده و یا جرقه می زند.
  • جک DC از لپ تاپ خارج می شود.
  • ترک (مسیر اتصال جک به مدار) مادربرد سوخته است.
  • پین های جک لپ تاپ هنگام اتصال جک داخل مادربرد حرکت می کنند و ثابت نیستند (لق می زنند)

انواع سوکت شارژر لپ تاپ

معمولا سوکت های شارژر به کار رفته در لپ تاپ ها در دو نوع هستند، بسته به نوع این سوکت ها پروسه تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ مقداری متفاوت خواهد بود. سوکت هایی که با پیچ به دستگاه بسته شده اند و اتصال آنها با برد از طریق سیم است و نوع دوم سوکت هایی که پایه های آن مستقیما بر روی برد لحیم شده اند.

راه های تعمیر خرابی سوکت شارژر لپ تاپ

خرابی پین جک + راه حل تعمیر

اگر پین جک لپ تاپ و یا کل جک آسیب دیده باشد و هیچ راه حلی برای تعمیر پیدا نشود، تنها راه رفع مشکل، تعویض سوکت شارژر لپ تاپ خواهد بود . بعضی از افراد ممکن است تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ از طریق چسباندن پین را پیشنهاد دهند اما اینکار ریسک های زیادی به همراه دارد ، زیرا اتصال شل و ناپایدار بین جک دی سی و پین آداپتور جریان پایدار و درستی را ایجاد نمی کند و باعث تولید گرما می شود. این موضوع می تواند به پین شارژر لپ تاپ آسیب وارد کند یا حتی هنگام استفاده طولانی از آن به مادربرد لپ تاپ صدمه وارد کند. بنابراین توصیه می شود در چنین مواقعی سوکت شارژر به طور کلی تعویض شود.

جدا شدن کانکتورهای جک DC + راه حل تعمیر

در صورتی که یکی از کانکتور های جک DC  از مادربرد جدا شده است ابتدا کانکتور جک را از مادربرد بیرون آورده و سپس آداپتور را به جک DC وصل کنید. ولتاژ کانکتورهای جک برق را چک کنید. اصولا در این مرحله نباید ولتاژی داشته باشند. برای تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ ، سیم آسیب دیده و یا پین جدا شده از جک DC را پیدا کرده و به درستی آن را متصل کرده و لحیم کنید. می توانید از وارنیش برای افزایش استحکام استفاده کنید. اکنون مجددا ولتاژ را چک کنید. ولتاژ باید وجود داشته باشد زیرا اتصال برقرار شده است . همه اتصالات را برقرار کنید و لپ تاپ را اسمبل کنید.

اگر جک DC بر روی مادربرد لحیم شده ، به منظور تعویض سوکت شارژر لپ تاپ ابتدا با استفاده از هویه و قلع کش سوکت شارژر از روی برد جدا کنید و برد را از باقی مانده ذرات لحیم پاکسازی کنید ، حالا سوکت جدیدی را جایگذاری کرده و آن را لحیم کنید.

آسیب دیدن پین جک + راه حل تعمیرات

اگر ترک (مسیر) مادربرد سوخته است و یا پین جک آسیب دیده است در این حالت برای تعمیر سوکت شارژر لپ تاپ شما به مهارت بیشتری نیاز دارید. زیرا یک اتصال اشتباه می تواند لپ تاپ شما را دچار خسارات سنگینی کند. برای تعمیر آن ابتدا ترکی که سوخته را پیدا کنید، به بیان دیگر مشخص کنید که آیا آن ترک ، مثبت (VE+) ، زمین (GND) و یا sensing signal است. سپس یک سیم را مستقیما از پین جک به ترک لحیم کنید. اکنون برای جلوگیری از آسیب مجدد بر روی آن مقداری چسب حرارتی بریزید. این کار باعث محکم تر شدن اتصال به مادربرد می شود و مقاومت آن را هنگامی که به آداپتور متصل است و به عقب و جلو حرکت می کند بیشتر می کند. البته مراقب باشید که چسب داخل کانکتور DC ریخته نشود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1402/11/16-12:54

درود بر شما PATOX عزیز

کابل شما اتصالی دارد و باید تعویض شود. دوست عزیز شما میتوانید با شماره 1662 تماس بگیرید، کارشناسان زود کمک آماده ارائه خدمات به شما هستند.

PATOX
1402/10/30-18:35

ممن سیم ادپتورمو میزنم کار نمیکنه ولی وقتی تکونش رو بالا میدم کار میکنه