کولرهای گازی از گازهای فریونی استفاده می کنند و پس از اتمام آنها لازم است که کاربر برای شارژ گاز کولر گازی اقدام کند. البته شارژ گاز کولر گازی عموما در هنگام سرویس و تعمیر کولر توسط تکنسین تعمیرکار انجام می شود اما بهتر است نسبت به نشانه های کم شدن گاز کولر آگاه باشید تا بتوانید در صورت نیاز از تکنسین های حرفه ای جهت شارژ کردن گاز کولر گازی کمک بگیرید. کم شدن گاز کولر گازی می تواند منجر به مختل شدن سیکل سرمایش شده و دستگاه را با مشکلات جدی مواجه کند. یکی از مسائلی که می تواند منجر به کم شدن گاز کولر گازی شود وجود نشتی در آن است. این نشتی می تواند در هر بخشی رخ دهد و برای مشخص شدن منبع آن نیاز به بررسی دستگاه توسط افراد حرفه ای است.

 

ثبت سفارش آنلاین شارژ گاز کولر گازی

برای شارژ گاز ولر گازی به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست شارژ گاز کولر گازی را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، کولر گازی خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیراتکولر گازی، شارژ کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی

روش های متفاوتی برای شارژ گاز کولر گازی وجود دارد که در این بخش به صورت جداگانه به هر یک خواهیم پرداخت. در صورتی که متوجه کم شدن گاز کولر گازی خود شدید می توانید با مرکز زودکمک تماس حاصل کرده و پس از بیان مشکل دستگاه، درخواست خود را ثبت کنید. پس از ثبت درخواست تکنسین های تعمیر کولرگازی در اولین فرصت به محل شما مراجعه کرده و گاز کولر گازی را شارژ می کنند.

شارژ گاز کولر گازی

شارژ وزنی کولر گازی

یکی از اصلی ترین روش های شارژ کردن گاز کولر گازی شارژ وزنی آن است. تکنسین های واحد تعمیر کولر گازی میزان گازی که باید درون هر مدل کولر باشد را می دانند و با مشخص کردن وزن گاز درون کولر می توانند میزان گاز مورد نیاز برای شارژ را محاسبه کنند. محاسبه میزان گاز درون کولر تنها به وسیله ترازوهای مخصوص امکان پذیر بوده و به همین دلیل برای شارژ گاز کولر گازی باید از افراد متخصص کمک گرفت.

بیشتر بخوانیم: نحوه تنظیم درجه کولر گازی

شارژ کردن گاز کولر گازی به روش آمپری

برای شارژ گاز کولر گازی به این روش لازم است که میزان گاز مورد نیاز با استفاده از یک آمپرمتر مشخص شود. بدین منظور تکنسین تعمیر کولر گازی یک آمپرمتر کلمپ را به یکی از سیم های ورودی کمپرسور کولر متصل کرده و با پیدا کردن میزان آمپر مصرفی کولر گازی، گاز مورد نیاز برای عملکرد صحیح آن را محاسبه و تنظیم می کند. در صورتی که قصد استفاده از روش آمپری برای شارژ گاز در کولر گازی را دارید لازم است بدانید که این روش برای کولرهای گازی اینورتر کارآمد نبوده و باید از سایر روش ها استفاده نمایید.

شارژ گاز کولر گازی

شارژ کردن گاز کولر گازی با گیج مانوفیلد و جدول دمایی

استفاده از این روش برای شارژ گاز کولر گازی نیز کاملا تخصصی بوده و باید صرفا به دست افراد متخصص انجام شود. روش انجام بدین صورت است که تکنسین با استفاده از اندازه گیری دمای هوای اطراف پنل داخلی یا همان اواپراتور و دمای هوای اطراف پنل خارجی یا کندانسور میزان فشار گاز کولر گازی را برای دو دما به دست می آورد. تولیدکنندگان هر مدل جدول مشخصی تهیه کرده اند که می توان از آن برای محاسبه فشار کولر در هر دما استفاده کرد. در ادامه تکنسین گیج مانوفیلد را به دستگاه متصل می کند تا فشار سنجیده شده و در نهایت پس از رسیدن فشار دستگاه به حد مورد نظر آن را از کولر گازی جدا می کنند. از آنجا که دقت این روش شارژ کردن گاز کولر گازی نسبت به سایر روش ها کمتر است اکثر تکنسین ها از روش های دیگر برای شارژ گاز دستگاه استفاده می کنند.

حالت های مختلف شارژ گاز در کولرهای گازی

شارژ کردن گاز کولرگازی در هنگام نصب اولیه

در زمان خرید معمولا کارخانه به اندازه 5 متر لوله گاز مبرد را درون سیستم کندانسور کولر گازی محبوس می کند. چنانچه لوله مورد نیاز برای محل شما بیش از 5 متر بوده بهتر است که حتما به همان میزان نیز گاز را بیشتر شارژ کنید. پس از نصب کولرگازی لازم است که دستگاه وکیوم شود تا تمام هوا و رطوبت های احتمالی درون سیستم خارج شود. در ادامه شیر سرویس باز می شود تا گاز به کل سیستم انتقال یابد.

شارژ کردن کولرگازی که فاقد گاز است

 اگر با فشار دادن شیر سرویس متوجه بیرون زدن گاز نشدید احتمالا گاز درون کولر به صورت کامل تخلیه شده و باید برای شارژ کردن گاز کولر گازی اقدام کنید. باید محل نشتی را پیدا کنید تا مجددا با مشکل تخلیه کامل گاز درون کولر مواجه نشوید. پیش از شروع مراحل شارژ لازم است که دستگاه به صورت کامل وکیوم شود تا رطوبت و هوای درون سیستم آن خارج شود. پس از پیدا کردن محل نشتی و رفع آن با توجه به پلاک حک شده روی بدنه کولر گازی میزان گاز مورد نیاز را وارد کولر کنید. توجه داشته باشید که عدد نوشته شده روی پلاک برای 5 متر لوله است و در صورتی که لوله مورد نیاز شما بیش از این میزان است باید میزان گاز مورد نیاز را محاسبه کرده و بر آن اساس به شارژ گاز کولر گازی بپردازید.

شارژ ردن گاز کولر گازی

اضافه کردن گاز به کولر گازی

در صورتی که متوجه عدم سرمایش محیط یا برفک زدن فین های اواپراتور در حالت سرمایش کولر گازی شدید احتمالا گاز کولر کم شده و باید نسبت به شارژ گاز کولر گازی اقدام کنید تا بتوانید عملکرد دستگاه را به حالت اولیه بازگردانید. استفاده از انواع روش های اضافه کردن گاز که در بخش قبل گفته شد به تشخیص تکنسین بستگی دارد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران