در صورتی که تلویزیون جدیدی خریداری کرده اید قطعا در اولین استفاده نیاز به تنظیم کانال تلویزیون دارید. البته تنظیم کانال تلویزیون تنها مختص زمان خرید تلویزیون جدید و اولین استفاده از آن نیست. فرض کنید که تنظیمات کانال تلویزیون شما به هر دلیلی به هم ریخته و تعدادی از کانال ها حذف شده اند. در چنین مواردی با استفاده از کانال یابی تلویزیون می توانید کانال های مورد نظر را پیدا کرده و آنها را به لیست کانال ها اضافه کنید.

البته در منوی تنظیمات کانال علاوه بر حذف و اضافه کردن کانال ها، امکان جا به جایی کانال ها در لیست نیز وجود دارد. در ادامه این مقاله به ارائه توضیحات کاملی پیرامون تنظیم کانال در تلویزیون های مختلف خواهیم پرداخت و علاوه بر آن برخی مشکلات کانال یابی که کاربران با آنها مواجه می شوند را بررسی خواهیم کرد. چنانچه تلویزیون شما دچار ایرادات سخت افزاری یا نرم افزاری شده است می توانید با تماس با زود کمک ، درخواست تعمیرات تلویزیون در محل  خود را ثبت نمایید. این مرکز در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به اعزام تکنسین های حرفه ای به محل جهت تعمیر تلویزیون شما می نماید.

نحوه تنظیم کانال تلویزیون

روش های کانال یابی تلویزیون

تنظیم کانال تلویزیون شامل حذف و اضافه کردن کانال ها از لیست و همچنین مرتب کردن کانال ها می شود. برای اضافه کردن کانال ها به لیست کانال های پیش فرض باید اقدام به کانال یابی کنید. قدم اول در کانال یابی تلویزیون این است که دفترچه راهنمای تلویزیون را کامل و با دقت مطالعه نمایید.

اگرچه در این مقاله تمامی نکات لازم برای تنظیمات کانال در تلویزیون گفته شده است، اما این مراحل در برندها و مدل های مختلف ممکن است تفاوت های جزیی با یکدیگر داشته باشند.

اهمیت مطالعه دفترچه راهنما از آن جهت است که تمامی نکات لازم برای تنظیمات کانال تلویزیون مربوط به هر مدل خاص با جزئیات کامل در دفترچه راهنما آورده شده است. عموما دو روش کلی برای کانال یابی در تلویزیون ها وجود دارد که عبارتند از کانال یابی دستی و کانال یابی اتوماتیک. در ادامه هر یک از این روش ها به تفصیل توضیح داده شده است.

مشاوره آنلاین زودکمک

کانال یابی تلویزیون به صورت اتوماتیک

ممکن است برای برخی کاربران این سوال پیش بیاید که چه زمانی باید اقدام به کانال یابی در تلویزیون کرد؟ اگرچه این سوال پاسخ مشخصی ندارد و کانال یابی تلویزیون عموما بر اساس نیاز کاربر انجام می شود، اما می توان گفت یکی از اصلی ترین مواردی که خبر از نیاز به کانال یابی می دهد نمایش پیغام not programmed بر روی صفحه نمایش است.

این پیغام بدین معنی است که هیچ تنظیمات کانالی در تلویزیون انجام نشده و بنابراین تلویزیون هیچ برنامه ای برای نمایش ندارد. در اینگونه موارد می توان با انجام کانال یابی به هر یک از روش ها لیست کانال های تلویزیون را مشخص کرد. نکته ای که در کانال یابی اتوماتیک باید مد نظر داشته باشید این است که در این روش کانال ها بر مبنای آنچه که منبع پخش کننده یا همان صدا و سیما ارسال می کند تنظیم می شوند.

از همین رو در صورتی که این روش کانال یابی را انتخاب کنید ممکن است پس از پایان کانال یابی نیاز به انجام اقدامات دیگری برای تنظیم کانال تلویزیون داشته باشید. مسیر انجام کانال یابی اتوماتیک در اغلب تلویزیون ها به شرح زیر است:

  • ابتدا با استفاده از ریموت کنترل تلویزیون، به بخش منوی تنظیمات وارد شوید.

  • برای وارد شدن به بخش تنظیم کانال تلویزیون باید به دنبال گزینه setup یا programs بگردید. توجه داشته باشید که این عنوان می تواند بسته به برند و مدل تلویزیون کمی متفاوت باشد.

  • در لیست گزینه های نشان داده شده گزینه کانال یابی اتوماتیک یا همان automatic را پیدا کنید.

کانال یابی اتوماتیک

  • گزینه شروع را انتخاب نمایید.

  • در این مرحله باید صبر کنید تا نوار کانال یابی تلویزیون تا 100 درصد کامل شود.

  • پس از اتمام کار به راحتی می توانید لیست کانال های اضافه شده را ببینید.

  • توجه داشته باشید که در پاره از موارد ممکن است کانال های تکراری در لیست کانال ها نمایش داده شوند. در چنین شرایطی می توانید با استفاده از روشی که در بخش حذف کانال ها گفته شده است، کانال های تکراری را از لیست تلویزیون حذف نمایید.

بیشضتر بخوانیدبیشتر بخوانیم : تشخیص تلویزیون اصل از تقلبی

کانال یابی دستی در تلویزیون

برخلاف کانال یابی اتوماتیک که تلویزیون خود بر اساس آنچه صدا و سیما تنظیم کرده کانال ها را دریافت می کند، در کانال یابی تلویزیون به روش دستی لازم است که پهنای باند و فرکانس کانال ها را داشته باشید.

اگرچه استفاده از این روش باعث می شود که نیازی به تنظیم کانال تلویزیون و حذف کانال های تکراری نداشته باشید، اما در زمان هایی که دسترسی به پهنای باند کانال ها وجود نداشته باشد انجام این روش غیرممکن است. برای کانال یابی دستی و تنظیمات کانال تلویزیون کافی است به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا مانند روش قبل به منوی تنظیمات تلویزیون وارد شوید.

  • در قسمت منو به دنبال گزینه کانال یابی گشته و آن را باز کنید.

  • در این مرحله برخلاف روش قبل باید گزینه کانال یابی دستی یا manual را انتخاب کنید.

کانال یابی دستی

  • در صفحه ای که در مقابلتان نمایش داده شده است گزینه ای به عنوان VHF/UHF CH را مشاهده می کنید. در این بخش باید عدد مربوط به پهنای باند هر کانال را وارد کنید.

  • پس از وارد کردن عدد پهنای باند بسته به مدل تلویزیون باید یکی از گزینه های add (افزودن) یا update (به روز رسانی) را بزنید تا کانال مورد نظر به لیست کانال ها اضافه شود.

  • در صورتی که بخواهید یک کانال مشخص را به لیست کانال هایی که از قبل تنظیم شده اند اضافه کنید تنها کافی است که با جست و جو در اینترنت، پهنای باند آن را به دست آورده و با استفاده از منوی تنظیمات کانال تلویزیون و کانال یابی دستی آن را به لیست کانال های پیش فرض تلویزیون اضافه نمایید.

کانال یابی دستی تلویزیون

نحوه کانال یابی تلویزیون سونی

لازم به توضیح است که در تلویزیون های سونی، دو نام دیگر کانال یابی نرمال و کانال یابی کامل نیز معمولا به چشم می خورند. کانال یابی نرمال تنها کانال های موجود در منطقه شما را پیدا خواهد کرد و کانال یابی کامل، تمام کانال های موجود بدون در نظر گرفتن محل شما، را پیدا خواهد کرد. اما به یاد داشته باشید که به هر حال تلویزیون شما تنها کانال هایی را نمایش می دهد که بتواند سیگنال آن ها را دریافت کند.

کانال یابی خودکار تلویزیون سونی

  • برای تنظیمات کانال در تلویزیون های سونی باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دکمه HOME روی کنترل تلویزیون را فشار داده تا وارد منو تنظیمات تلویزیون سونی خود شوید.

  • تنظیمات خودکار را انتخاب کرده و اوکی کنید.

  • صبر کنید تا کانال یابی به اتمام برسد.

کانال یابی دستی تلویزیون سونی

کانال یابی دستی تلویزیون سونی به شکل زیر انجام می شود:

  • وارد منوی تنظیمات و سپس کانال یابی دستی تلویزیون سونی خود شوید.

  • گزینه PROG +/– را برای انتخاب شماره برنامه و کانال فشار دهید.

  • فرکانس مورد نظر را وارد کنید.

  • صبر کنید تا جستجوی کانال تمام شود.

روش مرتب کردن کانال های تلویزیون

فرض کنید که با استفاده از کانال یابی اتوماتیک به لیستی از کانال های صدا و سیما دسترسی پیدا کرده اید یا حتی یک کانال را به صورت دستی از روش کانال یابی دستی به لیست کانال های خود اضافه کرده اید.

در هر دوی این موارد ممکن است ترتیب کانال ها با آنچه شما می پسندید متفاوت باشد. در چنین مواردی برای تنظیم کانال تلویزیون به ترتیب دلخواه خود می توانید به روش زیر عمل کنید:

  • بر روی ریموت کنترل تلویزیون به دنبال یکی از گزینه های home، menu یا +i گشته و آن را فشار دهید.

  • با استفاده از دکمه های left/right یا up/down بر روی گزینه مربوط به تنظیمات کانال رفته و آن را باز کنید. در برخی برندها گزینه مربوط به مرتب کردن کانال ها در سربرگ ویرایش برنامه بوده و باید از آن قسمت اقدام نمایید.

  • حال شبکه ای که قصد جا به جا کردن آن را دارید، را انتخاب کرده و بر روی گزینه ویرایش شماره کانال کلیک کنید.

  • در این بخش لازم است توضیحات دکمه های رنگی که در پایین صفحه نمایش نشان داده شده اند را بخوانید. به عنوان مثال در برخی تلویزیون ها ممکن است دکمه قرمز رنگ برای انتخاب و جا به جایی کانال ها تعبیه شده باشد در حالی که در مدل های دیگر دکمه سبز رنگ مخصوص این کار باشد.

  • دکمه رنگی مربوط به گزینه مد نظر خود را فشار دهید.

  • حال برای تنظیم کانال تلویزیون باید شماره جدیدی که برای کانال مذکور مدنظر دارید را وارد کنید.

  • دکمه تایید را بزنید تا تغییرات اعمال شوند.

  • این مراحل را برای تمامی کانال های مورد نظر خود اجرا کنید تا در نهایت ترتیب کانال ها در لیست ذخیره شده تلویزیون مطابق میل شما باشد.

آموزش حذف کانال های اضافه تلویزیون

یکی دیگر از مواردی که در هنگام تنظیم کانال تلویزیون به کار می آید حذف کانال های اضافه است. فرستنده دیجیتال بر اساس پیش فرض خود لیست کانال های فراوانی را به لیست تلویزیون شما اضافه می کند. اما ممکن است برخی از این کانال ها برای شما جذاب نباشند و علاقه ای به وجود آنها در لیست کانال ها نداشته باشید. برای حذف کانال های اضافی کافی است مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید.

البته توجه داشته باشید که این موارد در تلویزیون های برندهای مختلف ممکن است کمی متفاوت باشند، اما تلاش ما بر این است که نکات گفته شده در این مقاله به گونه ای باشد که برای تمامی برندها قابل اجرا باشد.

  • دکمه مربوط به کانال را بر روی ریموت کنترل دستگاه پیدا کرده و آن را فشار دهید تا وارد تنظیمات کانال شوید. در برخی تلویزیون ها ممکن است این بخش در زیر مجموعه home و تحت عنوان channel manager باشد.

​​​​​​​حذف کانال

  • در پنجره باز شده به دنبال دکمه edit channels گشته و آن را انتخاب نمایید.

  • حال لیست کانال های ذخیره شده به شما نمایش داده می شوند. برای حذف کانال های اضافی در این بخش کافی است که کانال های مد نظر خود را انتخاب کرده و پس از آن بر روی گزینه delete کلیک کنید. در بعضی از تلویزیون ها ممکن است دکمه ای تحت عنوان delete بر روی ریموت کنترل وجود داشته باشد که در این مرحله باید آن دکمه را فشار دهید. در برخی دستگاه های دیگر نیز ممکن است دکمه قرمز معادل دکمه delete باشد.

  • در صورتی که کانالی را به اشتباه از لیست کانال ها حذف کردید نگران نباشید. در همین بخش می توانید به راحتی با انتخاب گزینه restore کانال های حذف شده را بازگردانده و تنظیم کانال تلویزیون را مطابق میل خود تغییر دهید.

  • نکته حائز اهمیت در هنگام حذف کانال ها این است که تمامی کانال ها به ترتیب جایگزین کانال های حذف شده می شوند. به عنوان مثال در صورتی که کانال با شماره 10 را از لیست حذف کنید، پس از آن کانالی که قبلا شماره 11 بوده اکنون با شماره 10 نمایش داده می شود.

بیشتر بخوانبدبیشتر بخوانیم : خطای اتصال به وای فای در تلویزیون

مشکلات کانال یابی تلویزیون

اگرچه امروزه با پیشرفته شدن طراحی های هوشمند و دیجیتال شدن کانالها، کانال یابی بسیار ساده تر شده، اما هنوز هم ممکن است کاربران در مسیر کانال یابی و تنظیمات کانال تلویزیون با مشکلاتی مواجه شوند که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

تنظیم نبودن آنتن تلویزیون

آنتن تلویزیون مسئول دریافت سیگنال های ارسالی از فرستنده بوده و طبیعتا هرگونه ایراد و عدم تنظیم بودن آن موجب می شود که کانال یابی تلویزیون به درستی صورت نگیرد. در چنین مواردی پیغام no signal بر روی صفحه نمایش تلویزیون نشان داده می شود.

برای رفع این مشکل و تنظیم کانال تلویزیون لازم است که محل آنتن و زاویه قرارگیری آن را بررسی کرده و آنتن را مجددا تنظیم نمایید. موارد دیگری که می توانند مانع از دریافت سیگنال تلویزیون شوند عبارتند از: غیر استاندارد بودن آنتن، شل شدن فیش آنتن و شکستگی محل قرارگیری فیش آنتن.

تنظیمات کانال تلویزیون

هنگ کردن برنامه کانال یابی

اجرای چندین برنامه به صورت همزمان در هنگام اجرای کانال یابی موجب می شود که برنامه کانال یابی هنگ کرده و دیگر برنامه ها نیز متوقف شوند. توجه داشته باشید که در هنگام اجرای برنامه کانال یابی لازم است به نوار قدرت و کیفیت سیگنال دقت کرده و اجازه دهید تا روند کانال یابی تلویزیون تمام شود. پس از اتمام کانال یابی می توانید برنامه های جدیدی که مد نظر دارید را اجرا کنید.

ذخیره نشدن کانال ها

گاهی اوقات ممکن است حین اجرای برنامه کانال یابی کانال ها پیدا شوند اما در سیستم ذخیره نشوند. ریشه این مشکل در تنظیمات تلویزیون بوده و برای رفع آن کافی است در حین کانال یابی، تنظیمات tuning را روی حالت air یا antenna قرار دهید. بدین صورت مشکل ذخیره نشدن کانال ها رفع شده و به راحتی می توانید به تنظیم کانال تلویزیون بپردازید.

سوالات متداول کاربران

1- چرا پس از کانال یابی، کانالی وجود نداشته و چیزی نمایش داده نمی شود؟

یکی از دلایلی که پس از کانال یابی چیزی نشان داده نمی‌ شود، عدم تنظیمات درست آنتن است. البته ممکن است این مشکل به دلیل ذخیره نشدن کانال ‌ها یا اختلال در دریافت سیگنال توسط تلویزیون باشد. استفاده از آنتن نامناسب و اتصال ناصحیح کابل آنتن به دستگاه ستاپ باکس نیز موجب می‌ شوند کانالی وجود نداشته باشد.

2- چرا شماره ی شبکه ها پس از کانال یابی از 800 شروع می شود؟

این مشکل معمولا زمانی اتفاق می افتد که کانال یابی به درستی انجام نشده و یا به دلیل شرایط موجود گیرنده به درستی سیگنال را دریافت نکرده باشد. شما میتوانید کانال یابی را تکرار کنید و یا کانال های جست و جو شده که از 800 نمایش داده می شوند را مرتب سازی نمایید. در صورت عدم موفقیت در حل مشکل با شماره 1662 تماس بگیرید. 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1402/12/02-09:52

درود بر شما سید کاظم هاشمی عزیز

در رابطه به کانال یابی میتوانید مراحل موجود در مقاله را دنبال نمایید. ضربه خوردگی دستگاه باعث شکستگی پنل میشود و پنل شکسته هم تعمیر ندارد.

سید کاظم هاشمی
1402/11/30-18:12

سلام من از شهرستان زابل شهر بنجار هستم ما یک دستگاه دیجیتال دنا داریم ولی شبکه های تلویزیون ۲۵تا داره ولی رادیو ۲۶داره تعداد شبکه ها کم شده و ورود ۵۱تا شبکه داره ولی ما یک تلویزیون سامونگ داریم که روی تلویزیون خط افتاده چه کار کنیم

علی درخور
1402/11/26-22:36

باتشگر ممنون درست نشد فردا تماس میگیرم

زودکمک
1402/09/07-11:22

درود بر شما امیر قربانزاده عزیز. زودکمک از همراهی شما سپاسگزار است.

جهت پاک کردن کانالل های رادیویی تلویزیون وینسنت ابتدا وارد منوی تلویزیون شده و از تنظیمات ویرایش کانال ها را انتخاب کنید. با استففاده از دکمه های جهت دار روی ریموت کنترل تلویزیون کانال های مورد نظر خود را انتخاب نمایید.گزینه حذف کانال یا DELET را انتخاب کرده و در نهایت ذخیره تغییرات را بزنید.

امیر قربانزاده
1402/06/05-05:26

سلام تلوزیون وینسنت گرفتم میخوام کانال های رادیو رو پاک کنم چطوری همشو حذف کنم توی ویرایش کانال میرم همرو میاره ولی رو هرکدوم میزنم خود شبکرو میاره ینی نمیتونم انتخاب کنم پاک کنم دکمه دیلیت نداره دکمه قرمزم کار نمیکنه میزنم چجوری پاک کنم اینارو لطفا دقیق توضیح بدین منوش فارسیه مرسی

زودکمک
1402/04/28-14:17

درود بر شما شهران قربانزاده عزیز

پس از کانال یابی تلویزیون خود از منوی تنظیمات و قسمت مرتب سازی کانال ها می توانید کانال های تلویزیونی خود را به ترتیب دلخواه خود مرتب سازی نمایید.

شهران قربانزاده
1402/01/30-08:36

باسلام ودرود من کانال یابی میکنم ولی کانالهای عربی ابتدا میاد چطورمیتونم کانالهای ایرانی رابه ترتیب داشته باشم،؟