مشاهده ارور No Bootable Device بسیار نا امید کننده است؛ زیرا کاربر دیگر نمی تواند به ویندوز خود دسترسی داشته باشد. این پیغام خطا موقع روشن کردن رایانه به وجود می آید و نشان می دهد که سیستم به دلایل مختلف قادر نیست درایو بوت را بیابد. در ادامه قصد داریم که شما را با راه‌کارهای حل مشکل پیغام خطای No Bootable Device آشنا کنیم.

ارور No Bootable Device

معنای ارور No Bootable Device

Bootable Device یا همان دیوایس بوت دستگاهی است که فایل های مورد نیاز برای بوت شدن سیستم را در حافظه خود نگهداری می کند. با توجه به این مطلب منظور از دیوایس بوت، هارد کامپیوتر است که اطلاعات مربوط به ویندوز را در خود نگهداری می کند.

حال اگر رایانه مورد نظر هنگام روشن شدن نتواند این دستگاه را شناسایی کند، عملیات بوت شدن آن انجام نمی شود. در این حالت کاربر با ارور No Bootable Device مواجه می شود.

مشاوره آنلاین زودکمک

علت بروز خطای No Bootable Device

هنگامی که اقدام به نصب ویندوز می کنید، باید در تنظیمات بایوس، Bootable Device را انتخاب نمایید. یکی از مهم ترین علل بروز این پیغام خطا از جانب تنظیمات اشتباه در بایوس است. از جمله علت های دیگری که منجر به این ارور می شوند، می توان به ویروسی شدن سیستم، ضربه خوردن هارد دیسک، آسیب دیدن فایل های سیستم عامل و غیره اشاره کرد.

تعمیر لپ تاپ ای لپ تاپ توسط تکنسین ها و کارشناسان ارشد زودکمک

راه کارهای حل مشکل خطای No Bootable Device

افرادی که با خطای مربوط به دیوایس بوت مواجه می شوند، اغلب وحشت زده شده و تصور می کنند که سیستم خراب شده است. به هنگام دیدن این ارور لازم نیست که نگران شوید؛ زیرا با استفاده از راه کارهای بیان شده در ادامه مقاله به راحتی می توانید مشکل به وجود آمده را برطرف کنید.

ریستارت کردن سیستم  

برای رفع ارور No Bootable Device می توانید از ریستارت کردن سیستم استفاده کنید. پس از راه اندازی دوباره و قبل از این‌که دستگاه مورد نظر شما روشن شود، باید وارد تنظیمات بایوس شوید. برای این منظور متناسب با نوع سیستم خود می توانید یکی از دکمه های  DEL،F2 یا F10 را انتخاب کنید.

پس از این‌که وارد تنظیمات بایوس شدید، باید از تب BOOT گزینه Primary Boot را مورد بررسی قرار دهید. این گزینه باید روی Hard Drive تنظیم شده باشد. چنانچه نتوانستید گزینه هارد را ببینید و به جای آن کلمه None را مشاهده کردید، به این معنی است که سیستم نمی‌ تواند هارد را شناسایی کند. در این حالت برای رفع مشکل باید تمام دستگاه های جانبی و قطعات داخلی مانند هارد دیسک را از کامپیوتر جدا کرده و مجددا در جای خود قرار دهید.

تعمیر ویندوز ۷ برای رفع ارور No Bootable Device

برای این که بتوانید ویندوز 7 را تعمیر کنید، نخست باید سی دی ویندوز را در کامیپوتر قرار دهید. اکنون باید طبق روش گفته شده در بالا به تنظیمات بایوس وارد شوید و در گزینه Primary Bootاولویت بوت شدن را روی سی دی تنظیم کنید. سپس تنظیمات انجام شده را ذخیره کرده و کامپیوتر را ریستارت کنید.

پس از انجام سایر تنظیمات مانند زبان و غیره باید گزینه Repair your computer را انتخاب کنید. در ویندوز ۷ در صفحه باز شده، روی گزینه Use recovery tools کلیک کنید. اکنون ویندوز ۷ را از لیست نمایش داده شده برگزینید و سپس Next را بزنید. یک لیست به شما نشان داده می شود که باید روی Command Prompt  کلیک کنید.

در مرحله بعد تمام این دستورات را بدون کم و کاستی نوشته و بعد از هر یک کلید اینتر را بزنید:

  • bootrec /fixmbr

  • bootrec /fixboot

  • bootrec /scanos

  • bootrec /rebuildbcd

در نهایت کامپیوتر را ریستارت کنید.

تعمیر ویندوز ۱۰ یا ۸

چنانچه بر روی سیستم شما ویندوز ۱۰ یا ۸ نصب شده باشد، برای رفع ارور No Bootable Device باید تمام مراحل را مانند ویندوز 7 انجام دهید، اما برای ظاهر شدن دستور Command Prompt باید گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید. پس از این که روی Command Prompt کلیک کردید، دستورات زیرا را دقیق تایپ کرده و بین هر خط یک بار کلید اینتر را فشار دهید.

  • bootrec /fixmbr

  • bootrec /fixboot

  • bootrec /scanos

  • bootrec /rebuildbcd

بعد از انجام این مراحل کامپیوتر یا لپ تاپ خود را ریستارت کنید. مشکل خطای نشان داده شده با این عملیات برطرف می شود و به راحتی می توانید به سیستم خود دسترسی داشته باشید.

تعمیر هارد برای رفع ارور

گاهی اوقات علت ارور No Bootable Device ممکن است به دلیل خراب شدن هارد دیسک باشد. در این شرایط بهترین کار این است که هارد را در اختیار یک کارشناس حرفه ای قرار دهید، تا تعمیر هارد لپ تاپ را انجام دهد.

البته می توانید هارد را از رایانه جدا کرده و به دستگاه دیگری متصل کنید. در مرحله بعد در کامپیوتر جدید روی آیکن Computer راست کلیک کرده و گزینه Open را انتخاب کنید. اکنون باید روی درایو راست کلیک کرده و گزینه Properties را برگزینید.

حال باید به تب Tools رفته و گزینه Check Now را انتخاب کنید. با این روش به احتمال زیاد مشکل ارور حل خواهد شد، اما اگر همچنان دیدید که خطا پابرجاست، باید نسبت به تعویض ویندوز خود اقدام کنید.

خارج کردن باتری CMOS

تمام اطلاعات موجود در بایوس سیستم با خارج کردن باتری CMOS مادربرد از بین رفته و به حالت پیش فرض برگردانده می شود. بنابراین می توانید در مواقعی که با ارور No Bootable Device روبرو می شوید، برای برطرف کردن آن باتری CMOS را از دستگاه بیرون بیاورید. پس از چند دقیقه دوباره باتری را در جای خود بگذارید و کامپیوتر را روشن کنید. با این کار به احتمال زیاد مشکل این پیغام خطا رفع خواهد شد.

دلایل پیغام خطای No Bootable Device در مک بوک

پیغام خطای No Bootable Device علاوه بر کامپیوتر و لپ تاپ در مک بوک نیز ممکن است ایجاد شود. علت عمده این ارور در مک بوک نیز مانند لپ تاپ و کامپیوتر، به خاطر تنظیمات اشتباه در بایوس پیش می آید. البته سایر عوامل نیز در این امر دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدمه دیدن هارد دستگاه

  • وارد شدن ویروس به سیستم

  • آسیب دیدن فایل های سیستم عام

  • خطای مادربرد

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1402/11/03-13:10

درود بر شما NASTARAN_Salehipour عزیز

اگر مراحل بالا را طی فرمودید و ایراد دستگاه شما برطرف نشد باید لپ تاپ شما توسط کارشناس بررسی شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر برای نحوه دریافت خدمات با شماره های موجود در وبسایت تماس بگیرید.

حمید بابایی
1402/09/19-10:59

ممنون.راهنمایی ها عالی و کاربردی بود.من از گزینه اف2 و دیلت استفاده کردم.

NASTARAN_Salehipour
1402/08/15-09:03

سلام خسته نباشید همین مشکل رو لپتاپم داره اما نمیتونم درستش کنم میشه یه راهی بگین ک دیگع نیازی به تعمیر اینا نداشته باشه اخه چند بار این مدلی شده بود

زودکمک
1402/01/15-11:57

درود بر شما MHN عزیز

لپ تاپ شما باید توسط تکنسین متخصص بررسی شود. دستگاه شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره های سایت تماس گرفته و یا درخواست خود را به صورت آنلاین در سایت ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

MHN
1401/12/16-08:11

سلام خسته نباشید ببخشید یک سوال دارم امروز لپ تاپ من همین مشکل را داشت توی یکی از راهکارها توی بخش پرایمری بود رفتم ولی به به جای گزینه نان فیلد خالی بود