نویز دوربین مداربسته به انواع اختلالات صدا و تصویر دوربین گفته می شود. از جمله موارد نویز دوربین مداربسته می توان به پرش تصویر، انحراف تصویر یا موجی شدن آن، برفکی شدن تصویر، وجود اختلال در صدای دوربین یا میکروفون آن اشاره کرد. وجود نویز در دوربین مداربسته می تواند موجب کاهش کارایی این دستگاه شده و مشکلات فراوانی را برای کاربران به همراه داشته باشد. یکی از اصلی ترین سوالات کاربران این است که علت به وجود آمدن نویز روی دوربین مداربسته چیست و چگونه می توان از بروز آن جلوگیری کرد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایلی که می توانند موجب بروز اختلال در صدا و تصویر دوربین مداربسته شوند پرداخته و تا حد امکان روش های رفع آنها را نیز بیان کنیم. در صورتی که در هنگام کار با دوربین مداربسته ساختمان خود دچار مشکل شدید می توانید برای رفع آن از تکنسین های متخصص زودکمک یاری بگیرید. توجه داشته باشید که تعمیر دوربین مداربسته امری تخصصی بوده و علاوه بر مهارت تکنسین، لازم است که نسبت به امین بودن تکنسین ها نیز اطمینان حاصل کنید. بنابراین توصیه اکید این است که از کمک گرفتن از افراد گمنام و غیرشرکتی برای تعمیر دوربین مداربسته خودداری کنید.

مشاوره آنلاین زودکمک

انواع نویز دوربین مداربسته

نویز دوربین مداربسته به دو دسته الکترونیکی و الکترومغناطیسی تقسیم بندی می شود. رایج ترین نویز در دوربین مداربسته نویز الکترونیکی است که عموما به صورت نقاط ریز و رنگی در تصویر نمود پیدا می کند. نویزهای الکترومغناطیسی اما بیشتر به شکل خطوط یا موج ثابت یا متحرک در تصویر مشخص می شوند. نویزهای الکترونیکی عموما به این دلیل به وجود می آیند که سیگنال تصویر در نور کم بیش از حد مجاز تقویت شده است. عملکرد دوربین های مداربسته وابسته به نور است. یعنی در صورتی که نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر دوربین تامین نشود، مدارهای الکترونیکی دوربین سیگنال را تقویت می کنند که همین تقویت سیگنال بعضا می تواند موجب بروز نویز در تصویر شود. از طرف دیگر علت بروز نویزهای الکترومغناطیسی ممکن است افت شدید سیگنال تصویر در طول انتقال یا تاثیر امواج الکترومغناطیسی باشد. مواردی نظیر عدم وجود نور کافی، مسافت زیاد کابل کشی، استفاده از منبع تغذیه نامناسب یا کابل های با کیفیت پایین، حرارت و گرمای بالای محیط، استفاده از مبدل های بی کیفیت، عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب، وجود اجسام رسانا در اطراف کابل، ضعیف بودن اتصالات و عدم رعایت استانداردها توسط شرکت سازنده از جمله عوامل اصلی بروز نویز دوربین های مداربسته هستند.

 نویز دوربین مداربسته


نویز در دوربین مداربسته به دلیل کیفیت پایین دوربین یا تجهیزات

یکی از اصلی ترین عوامل پدید آورنده نویز دوربین مداربسته کیفیت پایین دوربین، کابل یا فیش های اتصال آن است. عموما در چنین مواردی نویز در دوربین مداربسته به صورت پرش تصویر یا یک هاله سیاه رنگ در تصویر نمود پیدا می کند. برای رفع این گونه نویزها لازم است کابل ها و دیگر تجهیزات را مجددا مورد بررسی قرار داده و در صورت پایین بودن کیفیت کابل ها، کابل های جدید استاندارد خریداری نمایید. علاوه بر آن چنانچه در زمان نصب دوربین ارت کردن آن با ایراد مواجه شد بهتر است در مورد محل انتخابی نصب دوربین و فاصله آن، و همچنین جنس مواد مورد استفاده برای نصب تجدید نظر کنید. استفاده از مواد عایق از جنس چوب یا پلاستیک می تواند موجب از بین رفتن نویزها و بالا رفتن کیفیت تصاویر و صداهای ضبط شده شود.


میزان نور محیط و تاثیر آن بر نویز دوربین

گاهی اوقات ممکن است کاربران مشاهده کنند که تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته برفکی است. همان طور که پیشتر گفته شد این نوع نویز دوربین مداربسته جزء نویزهای الکترونیکی بوده و به دلیل کمبود نور محیط اطراف دوربین رخ می دهد. برای رفع این مشکل می توان با اضافه کردن لامپ به محیط اطراف دوربین نور محیط را افزایش داد. اما چنانچه قصد خرید و نصب دوربین مداربسته را دارید بهتر است پیش از هرگونه اقدام به خرید ابتدا محیط نصب دوربین را بررسی کنید. در صورتی که محیط اطراف دوربین کم نور است می توانید برای جلوگیری از بروز نویز در دوربین مداربسته، دوربین هایی انتخاب کنید که نیاز به نور کمی داشته باشند. در چنین شرایطی دوربین برای جبران کمبود نور محیط نیاز به تقویت سیگنال نداشته و در نتیجه تصویر نیز برفکی نخواهد بود.


بروز نویز در دوربین مداربسته به دلیل کابل کشی طولانی

یکی از دیگر عواملی که می تواند موجب بروز نویز الکترومغناطیسی در دوربین های مداربسته شود طولانی شدن مسافت کابل کشی دوربین است. کابل های مختلفی برای دوربین های مداربسته وجود دارند و بهتر است پیش از خرید کابل با مشورت با تکنسین های متخصص کابل مناسب محل نصب دوربین خود را انتخاب کنید تا بدین ترتیب از شر نویز دوربین مداربسته راحت شوید. به عنوان مثال کابل های مسی RG59 برای مسافتی معادل 500 مناسب هستند و استفاده از آنها در مسافت های طولانی تر موجب به وجود آمدن نویز در دوربین مداربسته خواهد شد. برای مسافت های بیشتر از 500 متر بهتر است از کابل های با کیفیت بالاتر استفاده کنید. برای انتخاب کابل مناسب نیز می توانید با تکنسین های مرکز زودکمک مشورت نمایید. روش دیگری که به کمک آن می توانید اینگونه نویزها را از بین ببرید استفاده از دستگاه های نویزگیر دوربین مداربسته است. این دستگاه ها که ویدیو بالون یا UTP Balun نام دارند وظیفه تقویت سیگنال تصویر روی دستگاه را بر عهده دارند.


دمای بالای محیط اطراف دوربین مداربسته

افزایش دمای هوا موجب بالا رفتن مقاومت الکتریکی سیم و کابل های دوربین می شود. این بالا رفتن مقاومت در ادامه منجر به افت سیگنال در طول مسیر و در نتیجه بروز نویز دوربین مداربسته می شود. برای از بین بردن اینگونه نویزها در دوربین مداربسته بهتر است پیش از نصب دوربین با بررسی تمامی موارد، جایگاه مناسبی برای نصب مشخص کنید به گونه ای که دوربین در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.


جلوگیری از نویز در دوربین مداربسته با حفظ فاصله تا منبع الکترومغناطیس

نصب کابل های دوربین مداربسته در نزدیکی کابل برق، ترانس برق و مواردی از این دست موجب بروز نویز دوربین مداربسته می شود. این نویزها عموما زیاد بوده و دائما در تصاویر ثبت شده مشاهده می شوند. چنانچه قبلا دوربین خود را نصب کرده اید و در تصاویر نویزهای زیادی مشاهده می کنید برای رفع این نویزها لازم است که کابل های دوربین را جدا کرده و آنها را در مسیرهای متفاوتی نصب نمایید. البته یکی دیگر از راه های جلوگیری از نویز در دوربین مداربسته عایق بندی کابل ها با استفاده از لوله های فلکسی یا SFTP است. علاوه بر آن قرار دادن کابل ها در داکت های جداگانه نیز می تواند اقدامی موثر در رفع این نویزهای الکترومغناطیسی باشد. فراموش نکنید که اگر از لوله های فلزی برای کابل کشی استفاده می کنید لازم است حتما آنها را ارت نمایید.


بروز نویز در تصویر دوربین مداربسته به دلیل اتصال نادرست فیش BNC

اتصال نادرست کابل به فیش BNC می تواند موجب افت سیگنال و در نتیجه بروز نویز در تصاویر دوربین خواهد شد. چنانچه متوجه شدید که نویز دوربین به دلیل عدم اتصال صحیح کابل به فیش BNC است برای  رفع آن می توانید از فیش های لحیمی BNC استفاده نمایید.


نشت برق از کابل ها و سیم های اطراف دوربین

برای نصب دوربین مداربسته از کابل ها و فیش هایی در اطراف آن استفاده می شود. در صورتی که بین این فیش و کابل ها اتصال برق به وجود بیاید ثبت تصاویر با نویز همراه خواهد بود. برای جلوگیری از بروز چنین مواردی دقت داشته باشید که در هنگام نصب دوربین مداربسته حتما تمامی کابل ها و فیش را عایق بندی کنید. علاوه بر آن ارت کردن تمامی قسمت های دوربین نیز می تواند در بروز نویز دوربین مداربسته موثر باشد.


مناسب نبودن منبع تغذیه دوربین

دوربین های مداربسته انرژی مورد نیاز خود را از آداپتور یا منبع تغذیه تهیه می کنند. چنانچه این منبع تغذیه با دوربین تناسب نداشته باشد یا ولتاژ خروجی آن از حد استاندارد بیشتر باشد تصاویر دچار نویز خواهند شد. برای رفع چنین مواردی می توانید از پتانسیومتر استفاده کنید. وظیفه این قطعه این است که با قرار گرفتن درون منبع تغذیه، ولتاژ ارسالی به سمت دوربین را تغییر داده و آن را متناسب با نیاز دوربین تنظیم می کند. این عمل در نهایت موجب از بین رفتن نویز در دوربین مداربسته می شود.


روش دیجیتالی رفع نویز در دوربین مداربسته

یکی از جدیدترین روش های رفع نویز دوربین مداربسته روش دیجیتال است. این روش توسط چند شرکت سازنده دوربین های مداربسته ارائه شده و عملکرد نسبتا مناسبی دارد. روش انجام آن بدین صورت است که با استفاده از قابلیت DNR نویزهای دوربین کاهش می یابد. البته توجه داشته باشید که این قابلیت در تمامی دوربین ها در دسترس نبوده و چنانچه قصد دارید از این روش برای از بین بردن نویز در دوربین مداربسته خود استفاده کنید باید در هنگام خرید دوربینی را انتخاب کنید که از این قابلیت پشتیبانی کند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران