علت خطوط عمودی روی تلویزیون چیست؟


پاسخ ها

از دلایل اصلی خطوط عمودی روی تلویزیون میتوان به :

  • ضربه خوردن به تلویزیون

  • آب خوردگی پنل تلویزیون

  • خرابی برد تیکان

  • استفاده نامناسب از تلویزیون

  • خرابی خازن‌های پنل

  • و غیره اشاره کرد. 

کاربر گرامی، تلویزیون شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست تعمیر تلویزیون خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش ویدیویی ثبت درخواست

مشاوره آنلاین زودکمک

علت اصلی ایجاد شدن خطوط عمودی روی تلویزیون

ضربه خوردن به تلویزیون

یکی از دلایل ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون LED، وارد شدن ضربه به دستگاه تلویزیون است. این نوع ضربه ها می تواند منجر به وارد شدن آسیب به قطعات تلویزیون و در نتیجه خرابی آن شود. تلویزیون دستگاه به شدت حساسی است که از قطعات ریز و حساس نیز تشکیل شده است، از همین رو ضربه هیچ گاه برای تلویزیون خوب نبوده و می تواند مشکلات زیادی را در این دستگاه ها ایجاد کند. ضربه های مختلف بسته به محل وارد شدن و همچنین شدتشان ممکن است باعث سیاه شدن قسمتی از صفحه یا ایجاد خطوط عمودی روی تلویزیون شوند. لازم است دقت کنید که تلویزیون را در محلی ایمن قرار دهید تا از وارد شدن هرگونه ضربه به تلویزیون جلوگیری شود، زیرا هزینه تعمیرات ممکن است بسیار زیاد بوده و حتی به اندازه‌ قیمت اصلی تلویزیون نیز باشد. ضربه ها می توانند باعث شکستن پنل صفحه اصلی شوند که در این صورت تنها راه تعمیر دستگاه تعویض پنل است که هزینه بسیار بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: علت خط افقی در تلویزیون چیست؟

خطوط عمودی روس صفحه تلویزیون

آب خوردگی پنل تلویزیون

آب خوردگی معمولا نسبت به سایر موارد آسیب زا در تلویزیون ها کم تر رخ می دهد. آسیب وارد شده به تلویزیون در اثر رطوبت ناشی از ایجاد سولفات در مدارهای داخلی تلویزیون است که باعث بروز ایراد در عملکرد این مدارها می شود. این سولفاته شدن می‌تواند منجر به بروز برخی نواقص در عملکرد تلویزیون شود. به عنوان مثال مواردی نظیر پرش نمایشگر، ظاهر شدن خطوط عمودی روی تلویزیون، سیاه و سفید شدن صفحه، یا حتی خاموش شدن و روشن نشدن تلویزیون از حمله صدماتی هستند که آب خوردگی می تواند به تلویزیون وارد کند. اگر تلویزیون شما آب خورده و پدیدار شدن خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون ناشی از این آب خوردگی است، بهتر است فورا آن را به دست یک تعمیرکار ماهر تلویزیون بسپارید تا سولفات های موجود درون دستگاه را از بین ببرد. عدم تعمیر آن ممکن است منجر به خسارت جدی به پنل تلویزیون شود و این مساله ممکن است باعث گسترده تر شدن آسیب وارد شده و در نتیجه از بین رفتن امکان تعمیر دستگاه شود. آب خوردگی در تلویزیون می تواند‌ به دلیل ورود رطوبت از منابع مختلفی نظیر باران، نمک های موجود در هوا، یا حتی مایعات تمیزکننده ای که به طور تصادفی بر روی تلویزیون ریخته می شوند، رخ دهد.

خرابی برد تیکان

وظیفه اصلی برد تیکان پردازش داده های تصویری است. این قطعه ارتباط مستقیمی با صفحه اصلی یا همان پنل دارد. برد تیکان اطلاعات تصویری را که از برد اصلی به دست می آید دریافت کرده و پس از آن این اطلاعات را به برد آدرس منتقل می کند. این فرآیند باعث نمایش تصویر روی پنل می شود، بنابراین هرگونه نقص یا مشکل در مسیر انتقال اطلاعات ممکن است باعث عدم نمایش صحیح تصویر شود. به عنوان مثال خرابی برد تیکان یا عدم عملکرد صحیح آن ممکن است باعث ظاهر شدن خطوط عمودی روی تلویزیون شود. گاهی اوقات ممکن است در هنگام ظاهر شدن خطوط عمودی روی تلویزیون به بخشی از آن ضربه بزنید و این ضربه موقتاً مشکل را حل کند. وجود خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون در چنین مواردی ممکن است ناشی از اتصال نادرست یا شل بودن کابل ها باشد که با محکم کردن این اتصالات این مشکل برطرف خواهد شد. البته گاهی هم ممکن است برد (T-Con) به گونه ای خراب شده باشد که نیاز به تعویض داشته باشد.

استفاده نامناسب از تلویزیون

هر دستگاه عمر مفید مشخصی دارد هرچند که این طول عمر می تواند با استفاده صحیح بیشتر شده یا با استفاده غیراصولی کمتر از میزان اعلام شده توسط کارخانه باشد. تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیست و با تمام شدن عمر مفید آن، قطعات آن نیز عملکرد خود را از دست می دهند. این مساله می تواند به صورت ظاهر شدن خطوط عمودی روی تلویزیون نمایان شود. استفاده بیش از حد از تلویزیون نیز می تواند این دستگاه را دچار مشکل کند. تکنسین های تعمیر تلویزیون توصیه می کنند که در ازای هر دو ساعت روشن بودن دستگاه آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه خاموش کنید تا بخش های مختلف آن بتوانند استراحت کرده و عملکرد خود را بازیابی کنند. روشن بودن دستگاه به مدت چند ساعت پشت سر هم و بی وقفه باعث بالا رفتن دمای قطعات داخلی و در نتیجه استهلاک این قطعات شده و عمر مفید تلویزیون را نیز پایین خواهد آورد. به طور کلی میزان بهینه روشن بودن تلویزیون در طول روز 8 ساعت است.

بیشتر بخوانید: آموزش آپدیت تلویزیون در برند های مختلف

خرابی خازن های پنل

یکی دیگر از مواردی که می تواند منجر به ظاهر شدن خطوط عمودی روی تلویزیون شود خراب شدن خازن های پنل است. وظیفه خازن ها این است که از نوسانات برق جلوگیری کنند، اما در گذر زمان به مرور دچار سوختگی و خرابی شده و تعداد آنها در دستگاه کمتر می شود. در چنین شرایطی تعداد خازن های سالم به حدی نیست که جلوی نوسانات برق ورودی را بگیرد و در نتیجه تلویزیون آسیب خواهد دید. این آسیب عموما به صورت ظاهر شدن خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون خود را نشان می دهد. بنابراین در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید بهتر است از یک تکنسین متخصص بخواهید دستگاه شما را بررسی کرده و در صورت خرابی خازن ها، آنها را با خازن های سالم جایگزین کند. بهترین راه برای محافظت از دستگاه و خازن های آن در برابر نوسانات برق استفاده از یک محافظ مخصوص تلویزیون است. این محافظ ها قیمت چندانی ندارند اما مزایای استفاده از آنها بسیار زیاد است. شما می توانید با صرف کمی هزینه و خرید یک محافظ دستگاه را در برابر نوسانات برق ایمن کنید. ممکن است فکر کنید نیازی به صرف این هزینه نیست، اما باور کنید که هزینه خرید یک محافظ در برابر هزینه تعمیر آسیب وارد شده به تلویزیون در اثر نوسانات برق بسیار ناچیز است. تعمیرات پنل تلویزیون در زودکمک توسط تکنسین ها به صورت تخصصی و حرفه ای انجام می پذیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 1662 در ارتباط باشید.

دلیل ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون

عوامل دیگر موثر در ایجاد خطوط عمودی روی تلویزیون

سوختن آی سی ها نیز می تواند موجب بروز خطوط عمودی روی تلویزیون شود. آی سی ها به چند دلیل ممکن است خراب شوند که از آن میان می توان به استفاده بیش از حد از تلویزیون، قرار گرفتن در محیط گرم، و همچنین نفوذ رطوبت اشاره کرد. پیکسل سوختگی نیز می تواند باعث شود خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون نقش ببندند. پیکسل ها کوچک ترین و اصلی ترین اجزایی هستند که در تشکیل تصویر روی صفحه نمایش نقش دارند. نوسانات برق یا وارد شدن ضربه می تواند باعث آسیب دیدگی و در نتیجه سوختن پیکسل ها شود.

بیشتر بخوانید: آیا لکه سیاه روی تلویزیون قابل تعمیر است؟

در چنین شرایطی پیکسل دیگر قادر به تغییر رنگ نبوده و بنابراین سیاه دیده می شود. چنانچه خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون در اثر پیکسل سوختگی ایجاد شده باشند باید در اولین فرصت آن را تعمیر نمایید. در صورتی که از گیرنده دیجیتال استفاده می کنید مورد بعدی که باید بررسی کنید این است که مانعی برای عبور سیگنال گیرنده دیجیتال در مسیر آن وجود نداشته باشد. علاوه بر آن بهتر است یک مرتبه گیرنده را از برق کشیده و آن را مجددا به برق وصل کنید. این عمل با پاک کردن حافظه گیرنده باعث از بین رفتن باگ های نرم افزاری شده و در بسیاری موارد موجب از بین رفتن خطوط عمودی نیز خواهد شد.

 

زود کمک

1401-03-05 20:09:25

پاسخ خود را بنویسید